El Tren d´Alta Velocitat tindrà una nova parada a l´aeroport de Girona. El Ministeri de Foment i la Conselleria de Territori i Sostenibilitat acaben de signar un conveni per a la construcció d´un baixador que faria de l´aeroport Girona-Costa Brava el primer de tot Espanya que estaria connectat amb l´alta velocitat. L´acord ha transcendit per la resposta de Foment a una pregunta formulada en seu parlamentària pel diputat de CiU al Congrès, Jordi Xuclà.

Aquest acord suposa que la Generalitat tirarà endavant les obres quan l´Estat, que és el propietari de les vies, hi doni el vistiplau. La idea amb què es treballa és que amb aquest baixador l´aeroport de Girona sigui més accessible per als ciutadans de la província, que també el puguin utilitzar els ciutadans del sud de França i que, al mateix temps, actuï com a subministrador de passatgers per als vols intercontinentals de l´aeroport de Barcelona. El que permetria aquesta infraestructura és disposar de trens llançadora que connectessin amb Girona en tan sols 7 minuts i Barcelona en 25 minuts.

L´avantprojecte d´aquest baixador es va redactar en la passada legislatura però és probable que pateixi certs retocs per adaptar el pressupost d´inversió a la situació finançera de la Generalitat. Fonts de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat asseguren que el projecte hauria d´estar redactat al llarg de 2015 per poder definir-ne després el finançament i establir-ne el temps d´execució. Més enllà d´això guarda silenci i es nega a facilitar les dades amb les quals treballa per elaborar l´estudi del projecte.

Ni facilita el nombre de viatgers que preveu que puguin utilitzar la línia, ni els diners que s´hauran d´invertir. Tampoc diu quin és l´horitzó previst d´inici d´obres, ni l´emplaçament exacte del baixador. Es nega a oferir dades abans no hagi fet una presentació pública del projecte, que tampoc té fixada data.

Proposta històrica

L´acord entre Govern i Generalitat per a l´enllaç de l´aeroport amb l´alta velocitat ferroviària arriba quan les xifres d´activitat de l´aeroport de Girona està en mínims històrics.

La idea de connectar l´aeroport al TAV ja s´ha sentit en altres ocasions. El 2011, quan el declivi començava a ser notori el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va presentar la idea del govern autonòmic d´aprofitar el corredor d´alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa per construir una estació a dos quilòmetres de l´aeroport que estigués connectada per busos llançadora. La idea que havia indicat era crear la infraestructura a l´actual espai d´avançament i estacionament de trens de la línia d´alta velocitat, a Vilobí d´Onyar. Aleshores es pveveia que el baixador ocupés 600 metres quadrats i un aparcament amb 200 places. Tot plegat, es preveia que costaria 9 milions d´euros en la primera fase d´obres.