Els Mossos d'Esquadra de l'Àrea Regional de Trànsit han detectat que la gent va més beguda i drogada que l'any anterior. De juny a setembre han realitzat 9.879 lectures en tests d'alcoholèmia i 754 persones han donat positiu. D'aquestes, 113 conductors han donat un postiu penal, és a dir, han superat els 0, 60mg/l. Unes taxes elevades que «fins ara no es donaven, ja que el que s'havia detectat eren positius al llindar o bé negatius», i per tant comportaven només una denúncia administrativa.

Així ho destaca el cap dels Mossos de Trànsit a Girona, l'inspector Joan Costa, que afegeix que els positius tan elevats tant apareixen en controls de transports, és a dir, fets a camioners, com en turismes. També s'està detectant un repunt en els conductors que beuen després dels àpats, un fet a la baixa en els últims anys.

El que «és més preocupant», diu l'inspector, és l'increment del consum de drogues quan s'està al volant. La majoria de positius que detecten es donen per consums d'haixix. Entre juny i setembre, els agents de Trànsit han fet 217 tests ?uns 100 més que el 2017? i 130 han donat positiu.

Joan Costa explica que els seus agents, amb aquests controls que són un dels pilars de la lluita contra l'increment de la sinistralitat a la província de Girona, quan els conductors donen positiu, han aconseguit «avortar un potencial accident de trànsit».

L'estiu ha estat negre a les carreteres gironines i en el que portem d'any han mort 24 persones a les vies interurbanes; un 33% més de persones que l'any anterior per les mateixes dates de gener a setembre. El juliol, diu l'inspector, va resultar «desastrós», ja que hi va haver tres accidents amb múltiples víctimes on deu persones van perdre la vida. I, fent balanç, explica que enguany a Girona s'han incrementat un 3% els sinistres viaris.

Crida a l'ús del cinturó

Dels 16 accidents de trànsit que hi ha hagut, amb un total de 24 morts, cal destacar que en vuit dels casos les víctimes mortals no duien el cinturó de seguretat. El cap dels Mossos de Trànsit a Girona recorda a la gent l'obligatorietat i també que no portar-lo pot incrementar la lesivitat. Des de principis d'any, els agents han denunciat fins a 589 conductors que no duien l'element de seguretat, 33 més que l'any anterior. Per intentar reduir la sinistralitat, es treballa en diversos eixos: per una banda, missatges de prevenció i seguretat als panells de missatgeria variable, i per part dels Mossos, controls de velocitat visibles en llocs amb més mobilitat i accidentalitat. Per a les drogues i alcoholèmia, s'opta per posar més presència uniformada al carrer. El que busquen, diu Costa, és «erradicar els accidents, no pas la infracció».