La Generalitat invertirà a les comarques gironines 21,8 milions d’euros de l’instrument REACT-UE, procedent dels fons europeus Next Generation EU, per «fer actuacions de millora i reforma de diversos centres educatius i a ampliar centres d’atenció primària de la vegueria». Així ho va anunciar ahir el conseller d’Economia, Jaume Giró, durant una visita a l’ajuntament de la Vall de Bianya. Les obres que rebran ajudes, moltes de les quals ja estaven previstes en els últims pressupostos de la Generalitat, hauran d’estar finalitzades el desembre del 2023.

Entre d’altres, els fons europeus finançaran obres de rehabilitació en quatre centres educatius de la Garrotxa, per un import d’1,2 milions d’euros. Es tracta de l’Institut Escola Greda i l’Institut la Garrotxa d’Olot, l’escola Sant Cristòfol de les Planes d’Hostoles, i l’escola Verntallat de la Vall d’en Bas, on es duran a terme treballs de millores de cobertes, façanes, calefacció, il·luminació i tancaments, entre d’altres. «Els fons europeus React s’han creat per ajudar a reaccionar a l’economia després de la pandèmia i per donar mesures a nivell social i econòmic», va dir Giró.

D’altra banda, Giró va anunciar que al pressupost del 2023 inclouran una partida per començar a treballar en el nou Centre Integral de Residus de Beuda, que «permetrà superar la situació actual de l’abocador i fer un pas endavant». El titular d’economia va dir que la intenció passa també per fer-hi aportacions «periòdiques», però que de cares als pressupostos de l’any que ve hi haurà una primera aportació.

Projectes destacats a Girona

Entre els projectes més destacats que es finançaran amb fons europeus a Girona hi ha els 5,3 milions d’euros que es destinaran a finançar la construcció de l’Escola Gegant del Rec, de Salt, i els 1,8 milions que costaran les reformes del centre d’atenció primària de Cassà de la Selva o els 2,4 milions que es destinaran a rehabilitar el CAP de Torroella de Montgrí.

També es faran obres de millora dels espais a 23 escoles i 22 instituts de la vegueria. En tots els centres estan previstes actuacions adreçades a reduir el consum energètic, com ara la millora dels tancaments o dels sistemes de calefacció i d’il·luminació.

D’altra banda, també es faran inversions no territorialitzables, com ara despesa sanitària i desplegament de fibra òptica.

Aportacions per les variants d’Olot i les Preses a partir de l’any 2024


ACN/DdG. La Vall de Bianya

La Generalitat planteja fer aportacions plurianuals per començar les obres de les variants d’Olot i les Preses a partir del 2024. El conseller d’Economia, Jaume Giró, ho va anunciar ahir durant una visita a la Vall de Bianya, on va dir que es tracta d’un projecte «molt important» per la comarca i que la voluntat és que sigui una «realitat» entre el 2027 i el 2028. D’altra banda, Giró va avançar també que els pressupostos de l’any que ve comptaran amb una partida per a la planta de triatge de Beuda. «Tenim previst que també hi hagi una inversió periodificada però la idea és començar a treballar-hi abans que acabi el 2023», va indicar.

El Departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori va licitar el passat mes de febrer e projecte constructiu de les variants d’Olot i les Preses. 

Es tracta del tram als termes de la Vall d’en Bas i Olot, el que compren la rotonda del polígon de la Serra i l’enllaç de l’A-26 a l’alçada de la carretera de la Canya.

El mes de juny Acció Climàtica va publicar les declaracions d’impacte ambiental de les variants amb el traçat d’1+1, amb un carril per sentit –tal i com va acordar Territori-. 

Entre les novetats, s’hi incorporava la remodelació de la rotonda de la Vall d’en Bas, ampliant-ne el diàmetre i reordenant els accessos al Polígon de la Serra,; una nova rotonda entre Bracons i les Preses; l’allargament del túnel soterrat, que ha de començar a l’encreuament del Pas de la Torre i l’enllaç Olot oest, que tindrà una rotonda més petita del previst inicialment.

Pel Govern, la construcció de les variants és una «prioritat». En paraules del conseller d’Economia, Jaume Giró, és un «projecte molt important» que és «fonamental perquè no hi hagi tant de trànsit travessant la capital de la comarca».

En aquest sentit, va avançar que la voluntat de l’executiu és fer-hi aportacions plurianuals a partir del 2024 per tal que l’obra sigui una realitat entre el 2027 i el 2028.

Territori va posar a licitació la redacció del projecte constructiu, que preveu un sol carril per banda i diverses modificacions per algunes de les al·legacions acceptades per a les variants a principi d’aquest any.