Els casals televisius s’instal·len a Girona

Programes i personatges de televisió de gran tirada com «Masterchef», «Eufòria» o el cuiner Marc Ribas s'han establert a la demarcació de Girona per dur a terme les seves colònies estivals aprofitant l'entorn natural i les possibilitats de lleure que ofereix la zona

Sergi Batlle

Per a molts infants, l’estiu és sinònim de casals i colònies, que s’acaben convertint en una opció ideal per allunyar-se de la rutina i aprendre a través del lleure. També suposen una solució per a moltes famílies que encara no tenen vacances i, amb el període escolar acabat, no poder fer-se càrrec dels seus fills. Tot i que n’hi ha de moltes menes i preus, programes televisius de gran tirada com Masterchef i Eufòria, o personatges de televisió com Marc Ribas, han apostat per Girona per instal·lar els seus casals aprofitant l’entorn natural que hi ha a la zona. El Campus Brutal de Marc Ribas s’ha instal·lat a Vilobí d’Onyar, el Campus d’Eufòria a Sant Ferriol i Masterchef ha optat per la Cerdanya. Tot i ser municipis diferents, els responsables dels casals convenen que la demarcació de Girona els proporciona un entorn natural únic i ideal perquè els nens i nenes puguin estar envoltats de natura.

Més enllà de la gastronomia

Al Campus Brutal la cuina no ho és tot. Un dels principals objectius és posar en valor els productes i productors del territori. En aquest sentit, haver optat per la masia Can Solà de Vilobí d’Onyar com a residència no és cap casualitat. Per a Marc Ribas, codirector del Campus Brutal i presentador de Joc de Cartes, l’elecció de Vilobí per segon any consecutiu ha estat perquè «volem treballar tot el que és el territori i la proximitat i aquí ens trobem productes, productors i entorns molt diversos en un espai molt reduït». Com ja van fer l’any passat, els quaranta nens i nenes inscrits al Campus Brutal tenen l’oportunitat de fer excursions a les granges de productors locals. «El darrer any vam anar a Campllong a veure la granja de vaques La Selvatana i aquest any visitarem la sidreria Mooma per descobrir com és el seu procés d’elaboració del suc de poma i el Molí Salar d’Arbúcies per conèixer com fan l’oli» explica Berta Mas, directora del Campus Brutal. L’interès pel producte local també es trasllada a la cuina. El campus d’en Marc Ribas utilitza les instal·lacions del foodlab de Riudellots per impartir classes basades en receptes tradicionals catalanes amb productes quilòmetre zero com «les avellanes de Brunyola, la llet de Campllong, el peix de la Puignau o la vedella de Can Kiku» afegeix Mas. 

Imatge d'arxiu d'alguns dels nens que ha participat en les colònies de Masterchef a la Cerdanya

Imatge d'arxiu d'alguns dels nens que ha participat en les colònies de Masterchef a la Cerdanya / Masterchef

Créixer amb valors

A part de la cuina, el lleure també és un dels pilars del campus. I què millor que la natura per poder desenvolupar aquestes activitats. «La casa de colònies Can Solà ens permet estar envoltats de prats i boscos i les seves instal·lacions són ideals per a dur a terme tota classe d’activitats de lleure que ajuden als nens a fomentar els seus hàbits saludables i aprendre valors com el treball en equip o el respecte» assegura Mas. Situar-se en un enclavament eminentment verd també és una de les prioritats dels campaments Masterchef. Els 200 alumnes que reben setmanalment en els quatre campus residencials que organitzen durant l’estiu s’hostatgen al Campus Cerdanya. Unes instal·lacions que, per Sandro Lucarini, director dels campaments Masterchef, «són molt àmplies, estan ben equipades i compten amb el valor afegit que disposa de camps verds i d’unes vistes excepcionals als Pirineus. Això ens permet fer tota mena d’activitats de lleure a l’exterior». Llevat del lleure, els campaments Mastechef atorguen molta importància a la cuina local. «Els nostres alumnes sempre cuinen amb matèries primeres de la zona» assegura Lucarini mentre afegeix que en aquesta edició els alumnes rebran la visita de cuiners de la zona com Jordi Gómez, que regenta la pastisseria Cerdanya a Puigcerdà, perquè «puguin conèixer millor els productes locals». Tot i seguir la dinàmica de televisió, les colònies de Masterchef no perden de vista la tasca educativa. «Durant els sis dies que duren els campaments és important que a través de la competició culinària els nens aprenguin valors com el respecte, el treball en equip o l’actitud davant la derrota o la victòria», diu Lucarini que també destaca que «ensenyar hàbits saludables és una de les prioritats dels nostres monitors». 

La competició també és un component que s’introdueix al Casal Eufòria. Replicant el model del programa, durant una setmana els alumnes competeixen entre ells en activitats que «pivoten sobre el ball, el cant i la interpretació» explica Blai Ramió, director comercial i màrqueting d’El Collell. A més, els nens i nenes faran tallers de maquillatge i escenografia. Previ a la competició, els alumnes reben classes en aquestes tres arts amb el suport d’un equip tècnics de monitors i a través de classes magistrals a càrrec dels membres del programa. En aquesta edició els alumnes van rebre una xerrada de la Clara Luna, que els hi va explicar com tenir cura la veu.  

Els participants al Campus d'Eufòria a El Collell han pogut gaudir de la seva piscina

Els participants al Campus d'Eufòria a El Collell han pogut gaudir de la seva piscina / El Collell

Tots els coneixements apresos es plasmaran en una gala final on els nens i nenes interpretaran cançons sota l’atenta mirada dels seus pares. Per Guim Batlle, de 13 anys, participar al casal d’Eufòria ha estat una experiència «molt divertida». «La temàtica del casal m’agrada molt, sobretot el que més m’ha agradat és el ball» diu en Guim que afegeix que «al casal ha après a no tenir tanta vergonya».

Els aspectes acadèmics també es complementen amb activitats lúdiques dirigides per l’equip d’El Collell, lloc on es duen a terme totes les activitats. Ramió assegura que Eufòria va decidir-se per les seves instal·lacions perquè es troben «en un paratge natural únic» i «pels més de vint anys que portem com a referents en el sector del lleure».

Els preus del casals se situen per sobre de la mitjana catalana 

Els tres casals televisius establerts a Girona són d’iniciativa privada i els seus preus es troben per sobre de la mitjana catalana que, segons l’informe d’Educació 360, es xifra en una despesa de 247 euros durant 3,2 setmanes. En el cas dels campaments MasterChef, portar-hi els fills costa 899 euros per infant a la setmana (i 1.749 euros per dues setmanes). El campus de cuina Brutal d’en Marc Ribas és una alternativa més cara, amb un preu de 980 euros (6 dies). L’opció més econòmica és el Campus Eufòria que té un cost de 590 euros (6 dies), amb descompte de 15 euros per família nombrosa, monoparental o segon germà. Tot i que els preus són superiors a la mitjana, els tres casals mediàtics que hi ha a les comarques gironines han aconseguit omplir totes les seves places. En el cas de Mastechef, al gener ja havien cobert el 70% de places.

Subscriu-te per seguir llegint