El turisme belga ha caigut un 17,4%, l’holandès un 9,6% i els passatgers procedents d’Itàlia fins a un 23%

Durant els sis primers mesos d’aquest 2023, els turistes d’aquesta procedència han crescut un 32,2% respecte el mateix període de 2022

Un avió de Ryanair, enlairant-se a l’aeroport de Girona,  aquesta temporada d’estiu.

Un avió de Ryanair, enlairant-se a l’aeroport de Girona, aquesta temporada d’estiu. / David Aparicio

Laura Fanals

Laura Fanals

El recuperat turisme britànic -molt afectat pel Brexit i la pandèmia- s’ha convertit, de nou, en el principal puntal de l’aeroport de Girona. I no només això: és gràcies a la seva presència que l’aeroport ha aconseguit remuntar una mica les xifres, encara que es mantingui lluny de les dades de 2019. De fet, el turisme britànic i, en menor mesura, l’alemany, són els únics que han crescut durant els primers sis mesos d’aquest 2023 a les instal·lacions de Vilobí d’Onyar. La resta (belgues, holandesos, polonesos, italians...) han experimentat descensos en major o menor mesura. En molts casos, aquest descens va lligat a l’oferta de les companyies aèries, i molt especialment Ryanair, que continua essent la principal operadora de Vilobí. 

Segons les dades de gener a juny publicades per Aena, la principal nacionalitat que ha utilitzat l’aeroport durant aquest any són els britànics, amb 173.392 persones, el que significa un creixement del 32,2% respecte l’any passat. Aquest increment tan destacat s’explica perquè tant Ryanair com Jet2 ofereixen vuit connexions entre Girona i el Regne Unit durant aquest estiu, de manera que el turisme britànic ha recuperat l’hàbit de venir a la Costa Brava de vacances després del parèntesi que va suposar el Brexit i, sobretot, les restriccions de mobilitat per la covid-19. 

En segon lloc es troba el turisme alemany. A hores d’ara, 94.295 persones procedents d’aquest país han passat per Vilobí, el que suposa un creixement del 5,5% respecte el mateix període de 2022. En aquest cas, Ryanair ofereix cinc connexions entre Girona i Alemanya: Düsseldorf, Frankfurt Han, Baden-Baden, Memmingem (Munic West) i Nuremberg.

Però més enllà de britànics i alemanys, la resta de viatgers europeus ha reduït la seva presència a l’aeroport de Girona al llarg d’aquests últims set mesos. Per exemple, el turisme procedent de Bèlgica, que ocupa el tercer lloc a l’aeroport (47.653 persones durant aquest any) s’ha reduït un 17,4% respecte les mateixes dates del 2022. En aquest cas, Ryanair disposa de connexions entre Girona i els aeroports de Charleroi i Zaventem. 

Els viatgers procedents d’Holanda, que suposen la quarta nacionalitat amb major presència a l’aeroport de Girona, han suposat 44.160 persones, un 9,6% menys que l’any anterior. En el cas dels holandesos, a banda d’una connexió de Ryanair amb Eindhoven, també disposen de les rutes que ofereix la companyia Transavia, que uneix Girona amb Rotterdam i Amsterdam. 

La cinquena posició l’ocupen els viatgers polonesos, que representen una de les nacionalitats que menys pes ha perdut a l’aeroport gironí aquest any, tot i que també ha experimentat un lleuger descens, del 2,6% . En aquest cas, els passatgers procedents de Polònia han suposat 41.619 persones. 

En canvi, un dels col·lectius que ha experimentat un descens més brusc ha estat el turisme italià, molt perjudicat per la retallada de vols de Ryanair. Antigament, Itàlia havia estat un dels destins «estrella» de l’aerolínia irlandesa des de l’aeroport de Girona, però durant aquest estiu només ha ofert dues rutes: a Pescara i a Pisa. Això ha fet que només 38.433 persones viatgessin aquest estiu des d’Ità fins a Girona, de manera que s’ha produït una reducció del 23,2% en aquest tipus de turisme.

I encara més acusada ha estat la reducció del turisme irlandès, que en el que portem de 2023 ha caigut fins a un 33,2%. Es tracta, doncs, de 31.295 passatgers que han aterrat a Girona des d’Irlanda. 

Finalment, també destaquen els 6.133 viatgers procedents de França (-47,5%) i els 6.133 d’Espanya (-36,1%). En aquest cas, cal tenir en compte que Ryanair només té una línia regular des de Girona fins a aquestes localitzacions (París en el cas de França i Santiago de Compostel·la en el cas d’Espanya). 

Tot i això, caldrà veure com evolucionen aquestes dades un cop surtin les xifres corresponents a juliol i agost, que són els mesos d’activitat més intensa a l’aeroport gironí. Durant el primer semestre de l’any, tanmateix, les instal·lacions de Vilobí d’Onyar encara no han aconseguit acostar-es a les xifres de 2019, abans que esclatés la pandèmia de la covid-19. 

Subscriu-te per seguir llegint