Fil a l’agulla per garantir oficines bancàries a tots els municipis catalans

La Generalitat inicia la licitació per adjudicar un servei mòbil dos cops al mes per als 503 pobles que no tenen sucursals bancàries, 126 dels quals pertanyen a les comarques gironines

Una oficina bancària mòbil de CaixaBank en una imatge d'arxiu.

Una oficina bancària mòbil de CaixaBank en una imatge d'arxiu. / DdG

DdG/ACN

La Generalitat inicia el concurs per garantir oficines bancàries a tots els municipis de Catalunya, amb l’objectiu d’adjudicar el servei d’oficina mòbil per atendre els 503 municipis de Catalunya que no tenen sucursals bancàries.

 En el cas de la província de Girona en són 126, més d’una cinquena part; la majoria dels quals pertanyen a l’Alt Empordà, amb un total de 44; seguit del Baix Empordà, amb 24; el Ripollès, amb 13; el Gironès i la Garrotxa amb 12 cadascun; la Cerdanya, amb 8; el Pla de l’Estany, amb 7 i, finalment, la Selva, amb 6. El municipi amb més habitants que no té oficina bancària és Vilafant, amb 5.562. Hi ha bastanta diferència amb municipis com Forallac i Avinyonet de Puigventós, amb 1.765 i 1.676 habitants respectivament. 

D’aquesta manera, més de la meitat de la totalitat de municipis de la província de Girona no tenen oficina; tot i que si tenim en compte la població, engloba 67.482 habitants i no s’arria al 10% del total de la població de les comarques gironines, que superen els 800.000 habitants. 

 Les noves oficines mòbils facilitaran l’accés als serveis bancaris i als caixers automàtics i, a més, contribuiran a la formació financera bàsica de col·lectius amb risc de vulnerabilitat financera. El Departament d’Economia i Hisenda preveu que el servei pugui estar operatiu al llarg del segon semestre del 2024 i que pugui estar disponible dues vegades al mes. Les entitats de crèdit que estiguin interessades a presentar-se al concurs, tenen temps fins al proper 20 de desembre. Les que finalment surtin adjudicatàries hauran d’iniciar el servei dins un termini màxim de 9 mesos. 

El valor estimat del contracte, que tindrà una durada de dos anys prorrogables a dos anys més, és de 6,1 milions d’euros per la totalitat dels quatre anys.

Les empreses adjudicatàries hauran d’adaptar els vehicles i incloure-hi la instal·lació d’un caixer automàtic, desenvolupar el programari necessari, mantenir els equips i sistemes i aportar el personal necessari. En aquest sentit, hauran de destinar un mínim de dos professionals per a cada un dels lots: una persona tècnica de banca i una persona que faci de vigilant de seguretat i de transport-xofer.

Una altra de les obligacions de les entitats serà el disseny de les rutes i els horaris, que haurà de tenir en compte que als municipis de fins a 250 habitants s’hi estaran un mínim de 30 minuts i als de més de 250 habitants, no podran baixar de l’hora.

Quinze dies alterns

Es preveu que aquest servei itinerant per tot Catalunya sigui prestat per dues entitats de crèdit que, de forma alterna, cada quinze dies, arribaran a cadascun dels 503 municipis. Els horaris seran els del conveni del sector de banca: del 23 de maig al 30 de setembre, de 8 a 15 hores de dilluns a divendres. La resta de l’any, de 8 a 17 hores, tret dels divendres, que es farà de 8 a 15 hores.

Per tal de guanyar eficàcia i que el servei sigui ambientalment sostenible, la licitació s’ha dividit en els 5 lots. La província de Girona s’ha dividit entre el quart i el cinquè lot.