Olot aprova la restricció de bicicletes i patinets al nucli antic

L'equip de govern de Junts i ERC tira edavant una mesura que rep el vot en contra de a la CUP i Activem Olot, i l'abstenció del PSC

Des del gener de 2022 fins a mitjans de desembre s'han interposat 289 denuncies i hi ha hagut 34 accidents

La Policia Local d'Olot informant als usuaris, en una imatge d'arxiu.

La Policia Local d'Olot informant als usuaris, en una imatge d'arxiu. / DdG

Redacció

L'Ajuntament d'Olot ha aprovat al ple municipal la restricció de patinets i bicicletes al nucli antic amb una modificació de l'Ordenança Muncipal de Circulació. Entrarà en vigor passades les festes.

La mesura s'ha pres després d'un increment dels conflictes entre aquest tipus de vehicles i vianants. La Policia Local d'Olot ha denunciat de gener de 2022 a mitjans d'aquest any 289 persones per anar amb el patinet i s'han produït 34 accidents fins a mitjans de desembre.

L'equip de govern de Junts i ERC tira endavant la mesura que rep el vot en contra de la CUP i Activem Olot, i l'abstenció del PSC.

Una vintena de persones convocades per la plataforma Bicis endavant, es va concentrar davant l'ajuntament per protestar contra la nova normativa.

La problemàtica amb aquests nous vehicles ha fet que diverses poblacions prenguin mesures. Palafrugell, tal com publicava Diari de Girona aquesta setmana, també ha prohibit els patinets al centre.

Davant l'increment de l'accidentalitat, l'Ajuntament d'Olot va aprovar el mes d'agost de forma provisional la modificació de la normativa que ara s'ha aprovat definitivament.

Els patinets i les bicicletes s'equiparen a la resta de vehicles restringint-los l'accés al nucli. El govern remarca que es dona prioritat al i es dona la possibilitat de l’aprenentatge de la mainada en àmbits acotats i vigilats per un adult. També s’assegura la possibilitat de continuïtat de les iniciatives com el Bicibus per accés a escoles en bicicleta.

En el període d’exposició pública, s’han presentat 5 al·legacions: 2 de grups polítics (PSC i CUP) i 3 particulars. L’aprovació definitiva incorpora estimacions parcials perquè inclou aspectes de consens més enllà del govern com la prohibició de la circulació en sentit contrari, que es possibiliti l’aprenentatge de la mainada menor de 12 anys o el ja citat Bicibus. També i expressament s’atenen parcialment les al·legacions, per ja implícites en la fase d’aprovació parcial, en els aspectes que clarifiquen les condicions d’habilitació per a la circulació així com eines d’identificació i permís d’aquells veïns o treballadors del Nucli Antic que poden accedir en condicions més clares i entenedores.

L’aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança es va aprovar amb l’abstenció del PSC, el vot en contra de CUP i Activem i a favor de la resta de grups. A l’espera de la seva publicació i entrada en vigor prevista entre finals de gener-principis de febrer, s’iniciarà una campanya informativa després de les Festes de Nadal.

El ple d'Olot on s'ha aprovat la modificació de l'ordenança.

El ple d'Olot on s'ha aprovat la modificació de l'ordenança. / Ajuntament d'Olot

La CUP critica la mesura

Des de la CUP van criticar que la mesura afecta a tots aquells que fan un ús cívic de la bicicleta. "Cada bicicleta i patinet que vostès empenyin a un carrer ple de cotxes, assumiran un risc que ningú es pot permetre", va dir el portaveu cupaire Jordi Gasulla.

L'abstenció del PSC es va justificar pel fet d'incloure les bicicletes en la prohibició: "Ens sembla exagerat perquè hi ha carrers del Nucli Antic que hi ha poca circulació de persones", va reflexionar el regidor Josep Guix.

Des d'Activem Olot, Jordi Rubio va lamentar la falta de consens d'una mesura que no afavoreix la mobilitat sostenible.

Abans del ple, una vintena de persones convocades per la plataforma Bicis endavant, es va concentrar davant l'ajuntament per protestar contra la nova normativa.

34 accidents

Segons dades de la Policia Municipal d’Olot, des del gener de 2022 i fins a mitjans d’aquest mes de desembre, a la ciutat s’han produït 34 accidents en els quals s’hi ha vist implicat un patinet elèctric. D’aquests, 20 sinistres s’han registrat en el que portem d’any 2023. Pel que fa a la causa d’accident, un 64,70% ha estat causat per una infracció a la circulació o bé per errades del conductor/a.

Durant el mateix període (des de gener de 2022 a mitjans desembre de 2023), la Policia Municipal d’Olot ha interposat 289 denúncies a conductors de vehicles de mobilitat personal per incomplir la normativa. Les infraccions més freqüents han estat: 198 persones circulaven sense casc, 34 anaven més d’una persona amb el mateix VMP i 24 que anaven per la vorera, entre altres motius.