Les trucades per violència masclista al 112 creixen i superen les 8.400 durant el 2023 a Girona

El telèfon d'emergències va rebre 208.654 telefonades, un 5,1% més que l'any anterior

Un moment de la presentació de les dades del 112

Un moment de la presentació de les dades del 112 / Aniol Resclosa

Eva Batlle

Eva Batlle

Les trucades per violència masclista al telèfon d'emergències 112 realitzades des de les comarques de Girona van créixer durant l'any passat. Se'n van realitzar 8.456 trucades relacionades amb aquesta xacra, això representa un 11,96% més que l'any anterior quan en van ser 7.554. En el conjunt de Catalunya es van fer 73.943 telefonades en relació en aquest àmbit.

La directora del CAT112, Irene Fornós ha explicat que aquí no només hi ha alertes de persones que presencien o pateixen un episodi relacionat amb la violència masclista sinó que també se'ls deriven telefonades on se'ls informa que una persona acusada de maltractaments i que porta polsera electrònica s'ha saltat per exemple l'ordre d'allunyament de la víctima.

Aquest matí s'han presentat a Girona les dades del balanç del 112 del 2023 i com a la resta de Catalunya, les peticions fetes des de la província de Girona han pujat respecte a l'any anterior. El telèfon d'emergències va rebre 208.654 telefonades, un 5,1% més que l'any anterior. Es tracta d'un increment superior al global de Catalunya que es va situar en el 3,8% 2.319.974 trucades operatives. Aquestes peticions són aquelles que alerten d'una emergència i que acaben derivant-se als cossos operatius ja siguin policials, sanitaris, bombers, entre altres. Aquest alt volum de trucades suposa que els operadors del servei atenguin de mitjana vuit telefonades cada hora, ha destacat Fornós. Que ha afegit que el servei de 112 català té un nivell de servei molt elevat, ja que s'atenen les trucades abans de 10 segons.

Quant als àmbits que han provocat més generació de telefonades, al capdavant de tot hi ha la seguretat. Això representa un total de 67.871 trucades i el 31,7% del total. El va seguir de molt a prop la demanda d'assistència sanitària (31,3%) amb 64.714 telefonades i els incidents relacionats amb el trànsit es van situar en tercer terme, amb 35.832 peticions. També cal destacar que hi va haver 13.035 trucades per incendis.

La distribució de peticions al 112 sobre el terreny es pot veure analitzant les comarques. Com és normal, on hi ha més població és on hi ha hagut més trucades i també es pot veure, com ha explicat la directora del CAT112 que en funció de la mobilitat i del turisme hi ha zones de costa que a l'estiu han generat molta més feina als operadors. Totes les comarques van registrar un increment de trucades amb l'excepció de la del Pla de l'Estany. Des del Gironès es van emetre 53.811 peticions al telèfon d'emergències; la Selva va ocupar el segon lloc amb 48.774 i l'Alt Empordà, el tercer, amb 48.466. El pic de telefonades es va donar a l'estiu i sobretot, en comarques de la costa.

Quant als pics més habituals de telefonades, s'ha de dir que solen ser per Cap d'Any i Sant Joan. En el cas de Girona, Fornós ha destacat que va haver-hi un incendi el dia 10 d'agost que va generar moltes trucades. Va ser el que es va produir a una planta de reciclatge de la població i va arribar a generar 1.139 telefonades.

També l'episodi de fortes ventades del dia 22 de novembre va suposar molta activitat al telèfon d'emergències: 439 trucades. D'aquestes 313 des de la ciutat de Girona i per exemple, 146 a Sant Julià de Ramis.

Menys bromes al 112

El mal ús del 112 també és un tema que s'aborda des del servei i la directora del CAT112, Irene Fornós ha explicat que s'analitza però ha dit que sovint s'ha de tenir en compte les circumstàncies d'aquest suposat mal ús, perquè a vegades potser un ciutadà alerta per un tema que interpreta d'una forma i que al final, no acaba essent com imagina. Tot i això, ha assegurat que el que hi ha és cada cop menys bromes i trucades amb mala intenció a aquest servei i que és un tema que sovint recorden en campanyes per fer pedagogia de l'ús del 112.

També ha explicat que les noves tecnologies han comportat la instal·lació de botons d'avís al 112 que a vegades es poden arribar a disparar sols i que si bé a l'inici generaven problemàtiques ara s'està treballant en això i que el que es fa és tornar a contactar amb l'usuari que pot haver activat el servei. Tot i això, també ha recordat que es pot donar el cas que una persona no respongui i que davant del dubte s'activen els recursos operatius.

A l'acte de presentació també hi ha participat el director dels Serveis Territorials d’Interior a Girona, Eduard Adrobau que ha explicat que aquestes dades permeten a tots els cossos operatius extreure molta informació i fins i tot poder-se anticipar. A la sala també hi havia efectius dels diversos cossos d'emergències que s'activen per part del 112.

Per consultar les dades per municipis el 112 també té una web amb dades obertes que actualitza amb dades de cada mes. 112.gencat.cat.