Els hospitals gironins han tramitat més de 6.000 baixes en un any

El Trueta és el que n’ha gestionat més, ja que s’ha superat el miler

Els centres sanitaris ja les poden gestionar directament quan hi ha ingrés

Una treballadora de l'hospital Trueta tramita la baixa a una dona ingressada.

Una treballadora de l'hospital Trueta tramita la baixa a una dona ingressada. / ICS Girona

Laura Teixidor

Laura Teixidor

La Regió Sanitària Girona va començar a desplegar el setembre de 2022 la gestió de les incapacitats temporals (IT) per ingrés des dels propis hospitals. Des d’aleshores, i fins a tancament del 2023, s’han tramitat 6.137 comunicats relacionats amb baixes per l’ingrés.

D’aquests comunicats, 3.246 corresponen a la primera baixa produïda per l’ingrés i els 2.891 restants són comunicats de confirmació que es generen de forma automàtica si al cap de 7 dies el pacient encara continua ingressat. El projecte, impulsat pel Departament de Salut, s’emmarca dins el Pla d’Enfortiment i Transformació de l’Atenció Primària i Comunitària (PEiTAPiC), que treballa amb l’objectiu de reforçar aquesta línia assistencial i desburocratitzar les seves tasques.

Els primers centres preparats informàticament per gestionar les IT, i per tant on primer es va desplegar, van ser l’Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa, l’Hospital Santa Caterina de Salt i l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta. Progressivament es va habilitar a la resta d’hospitals gironins: Palamós, Figueres, Campdevànol, Blanes i Sant Jaume de Calella. També ha incorporat el tràmit la Clínica Salus Infirmorum, en tant que hospital complementari adherit al sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT).

De mitjana, cada mes s’han tramitat uns 430 comunicats relacionats amb la incapacitat temporal, essent el juny de 2023 el mes amb major nombre de baixes i comunicats de confirmació gestionats des dels hospitals: 563 en total (292 baixes i 271 comunicats de confirmació).

La mesura beneficia la població en edat laboral i el canvi permet agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn. El 18% de les IT generades a la regió són per ingrés hospitalari.

La baixa per IT la genera el propi hospital en el moment de l’ingrés, ja sigui de forma urgent com programada, a petició del pacient i a partir de la informació que es recull en aquell moment. D’aquesta manera, s’estalvien desplaçaments dels familiars al centre d’atenció primària per a gestionar-la. A més, els CAPs tenen menys feina burocràtica. Si al cap de 7 dies –comptant des del primer dia que va faltar a la feina- el pacient encara continua ingressat, es genera un comunicat de confirmació de manera automàtica, el qual té una validesa de 14 dies. Tant la baixa com el primer comunicat es poden descarregar des de La Meva Salut. Els següents comunicats de confirmació s’han de tramitar des de l’atenció primària.

El Trueta, al capdavant

Per ordre de centres sanitaris, l'hospital Trueta que és el referent de la Regió Sanitària de Girona, és el que n’ha tramitat més, amb 1.003 baixes i 885 comunicats de confirmació. Seguidament hi ha l’hospital Santa Caterina, amb 712 baixes i 655 comunicats de confirmació; els hospitals de Blanes i Calella amb 637 baixes i 592 comunicats; l’hospital de Palamós amb 295 baixes i 279 comunicats; l’hospital d’Olot amb 256 baixes i 163 comunicats; la Clínica Salus Infirmorum (87 i 81 respectivament) i l’hospital de Campdevànol (49 i 38).

A Catalunya, la gestió de les baixes des dels hospitals va començar en forma de pla pilot a l’hospital Parc Taulí i paulatinament es va anar desplegant a la resta de regions. En el conjunt de Catalunya es preveu estalviar entre 180.000 i 324.000 visites anuals a l’atenció primària, segons el volum de població activa que genera un ingrés hospitalari.

Quan es va implementar, des del Departament de Salut van destacar que es tracta d’una iniciativa «pionera, automatitzada i que permet fer la vida més fàcil». En aquest sentit, es va remarcar que «estalvia desplaçaments de familiars del pacient hospitalitzat» que han d’anar al centre de primària per gestionar la baixa i també «té un impacte favorable en el dia a dia dels CAPs».