Sant Joan de les Abadesses prioritzarà als vianants el passeig Comte Guifré i l'entorn del Monestir

El projecte de reurbanització suprimirà voreres i unificarà aparcaments a la zona de can Crehuet

El passeig Comte Guifré de Sant Joan de les Abadesses

El passeig Comte Guifré de Sant Joan de les Abadesses / Jordi Remolins

El projecte global que va entomar el govern de Ramon Roqué (MES) a Sant Joan de les Abadesses per tal de fer el poble més amable pels vianants i les persones tindrà una nova baula en la cadena, gràcies a la reurbanització del passeig Comte Guifré i l'entorn del monestir a les places Torres i Bages i Abadia, i el pont de la Plana. El mateix Roqué i els arquitectes de les empreses que estan redactant aquest projecte i el de la plaça Clavé que El 9 Nou ja va avançar fa unes setmanes, van presentar-los en diverses sessions als vilatans interessats en el resultat de la transformació urbanística que suposarà.

El passeig Comte Guifré es convertirà en un espai de plataforma única, mantenint i eixamplant el cel·luló central amb una franja de pedra davant del Bar Centre, en desapareixeran les voreres i només quedarà un tram de baixada pels vehicles, als quals es vol convertir en estranys en aquest espai de manera que tinguin el que s'anomena com a "sentit de l'impostor". També s'ha previst anul·lar la trentena d'aparcaments que hi ha al passeig, i convertir l'avinguda en zona de càrrega i descàrrega. La intenció és fomentar la rambla com a eix cívic, en tant que extensió de la vila vella. Actualment, el passeig i l'avinguda Comte Guifré tenen fins a quatre bars i diverses botigues i establiments, que el converteixen en un dels epicentres comercials del municipi, a banda de ser el més proper al centre històric.

Els aparcaments que es perdran al passeig i avinguda, està previst que es recuperin a Can Creuhet, on optimitzaran l'espai perquè hi cavin "de trenta a quaranta cotxes més" segons Roqué. Tant a la plaça Torres i Bages com al carrer i plaça de l'Abadia se seguirà una filosofia similar, que tindrà el contratemps d'haver de respectar el doble sentit de trànsit per accedir o sortir del barri de la Plana. Als quatre jardins la reurbanització donarà més visibilitat a la zona de l'absis del Monestir, i a la plaça de l'Abadia es pretén solucionar la perillositat que actualment suposa la segregació de l'espai de jocs infantils, llargament denunciat per l'oposició republicana. Pel que fa al pont de la Plana se substituirà la barana actual per una de metàl·lica, i s'hi faran voreres per evitar que els vehicles envaeixin l'espai dels vianants.

En pocs mesos caldrà licitar els projectes que són finançats per diverses ajudes, inclosos fons europeus Next Generation, pels quals hi ha un termini que Roqué va xifrar "de dos anys " per executar-los. La intenció del consistori és que les obres s'iniciïn aquest mateix 2024 per no perdre'n les subvencions. L'alcalde va mostrar-se obert a fer modificacions en diversos aspectes, com ara el de l'aparcament, segons quina sigui la pulsió dels primers mesos de posada en funcionament de l'espai remodelat. Ramon Roqué també va admetre que "jo mateix aparco al cotxe tan a prop de l'Ajuntament com puc, quan el millor per la meva salut seria fer-ho a la zona de les 4 fonts", i quan algun veí li va suggerir que els canvis farien que molta gent preferís baixar a comprar a Ripoll, li va recordar que el cost de fer-ho "és de sis euros en combustible" a banda del temps que es tarda a anar-hi.