L'AP-7 concentra la majoria de complicacions en l'operació tornada de Setmana Santa

Uns 475.000 vehicles ja han tornat a l'àrea metropolitana de Barcelona a les 20.00 hores

Vehicles de tornada cap a Barcelona per l'AP7 durant l'operació tornada aquest dilluns de Pasqua

Vehicles de tornada cap a Barcelona per l'AP7 durant l'operació tornada aquest dilluns de Pasqua / ACN

ACN

ACN

L'AP-7 conce8tra les retencions aquest Dilluns de Pasqua en l'operació tornada de Setmana Santa. Uns 475.000 vehicles ja han tornat a l'àrea metropolitana de Barcelona a les 20.00 hores d'aquest dilluns d'operació retorn de Setmana Santa, segons ha informat el Servei Català de Trànsit. Això significa el 72,4% dels 590.000 desplaçaments previstos. Les carreteres que s'esperava que tinguessin més complicacions aquest Dilluns de Pasqua són l'AP-7 i la C-16 i, de fet, un vehicle incendiat al Papiol ha provocat cues fins a Sant Cugat del Vallès durant la tarda. Durant l'operació tornada d'aquesta Setmana Santa no hi ha hagut cap víctima mortal a les carreteres.

A primera hora d'aquesta tarda, l'autopista AP-7 registrava alguns trams amb retencions de Santa Margarida i els Monjos a l'Arboç, a Banyeres del Penedès i del Perelló a Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant, però al migdia ha acumulat uns 43 quilòmetres a tot Catalunya. Tot i això, ha quedat lluny dels 107 quilòmetres de cua del 2023, un 60% menys. Més tard, un vehicle incendiat al Papiol ha obligat a tallar momentàniament la via i això ha provocat cues fins a Sant Cugat del Vallès.

Amb el pronòstic de sol i absència de pluges, Trànsit ha pogut desplegar els carrils addicionals a l'AP-7 i la C-32 i, de fet, ja ha obert a les 12.00 hores el carril addicional a l'AP-7 sud/B-23 entre Vilafranca del Penedès i Molins de Rei.

28 morts en el primer trimestre, sis menys que el 2023

El Servei Català de Trànsit també ha fet balanç del primer trimestre del 2024 que s'ha tancat amb 28 persones mortes a les carreteres de Catalunya, sis menys que en els primers tres mesos del 2023 (34). Això es tracta d'una reducció del 17,6% de víctimes mortals, que s'eleva a un 24,3% menys respecte al mateix període de 2019 (37 morts). Al llarg d'aquests primers tres mesos del 2024 també s'han registrat 163 ferits greus, un 3,2% més que en el mateix període del 2023.

Per demarcacions, Barcelona acapara la major part de víctimes de trànsit amb 13 morts, els mateixos que l'any passat i tres més que el 2019. La segueix Tarragona, amb 8 morts, però 1 menys que l'any passat i 6 menys que el 2019. A Lleida hi ha hagut 4 víctimes mortals, la meitat que el primer trimestre de 2023 i amb reducció també respecte 2019, quan es van registrar 7 morts. Per últim, a Girona han mort 3 persones a la xarxa interurbana, cosa que representa una víctima més que l'any passat però la meitat que l'any 2019.

Les víctimes: 24 homes i quatre dones

De les 28 víctimes mortals a les carreteres catalanes en aquest primer trimestre del 2024, 24 eren homes i 4, dones. Les dades de sinistralitat d'aquest primer trimestre també mostren un alt percentatge d'homes entre els ferits de gravetat: dels 163 ferits greus en accident de trànsit, 120 són homes i 43 són dones. Pel que fa a l'edat, 22 de les 28 víctimes tenien més de 45 anys. En paral·lel, una tercera part dels finats pertanyien a col·lectius vulnerables: 8 eren motoristes i 2 eren vianants. No obstant això, Trànsit destaca que hi ha hagut una "contenció" de la sinistralitat de motoristes (no ha augmentat respecte a les xifres de 2023 i 2019) i que tampoc s'ha registrat cap víctima ciclista (durant el primer trimestre de 2019 n'hi havia hagut 2).