Trànsit considera «insuficient» el reforç d’examinadors de la DGT a Catalunya

Més de 6.800 alumnes esperen examen després del teòric a les comarques gironines: 5.811 a Girona; 640 a Olot i 385 a Ripoll 

A Girona li correspondrien 5 examinadors i això podria fer pujar gairebé el 40% la capacitat de fer el test pràctic

Trobada a Fontajau de les autoescoles gironines abans d'una protesta del sector el 2017.

Trobada a Fontajau de les autoescoles gironines abans d'una protesta del sector el 2017. / Aniol Resclosa

ACN/DDG

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, troba del tot «insuficients» els 23 examinadors que el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, va anunciar que es destinaran en les properes setmanes a Catalunya, amb unes llistes d’espera per treure’s el carnet de conduir que en alguna demarcació s’apropen als sis mesos com és el cas de la de Girona. Aquí hi ha un bossa pendent de 6.836 alumnes: 5.811 a la seu de Girona; 640 a Olot i 385 a Ripoll. A tot Catalunya, segons dades de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC) facilitades per l’SCT, hi ha 67.404 alumnes amb la teòrica aprovada pendents d’examinar-se de circulació.

Lamiel creu que la situació «no és acceptable» i va afirmar que cal «reforçar de manera intensa» la plantilla d’examinadors a Catalunya, tot i insistir que la solució definitiva passa pel traspàs de les competències.

Segons les dades de les autoescoles, a la demarcació de Barcelona hi ha 50.314 alumnes pendents d’examinar-se de circulació amb la teòrica aprovada. Concretament, 22.483 a Barcelona: 2.295 a Manresa; 1.531 a Vic; 5.689 a Granollers; 7.887 a Sabadell; 4.777 a Mataró i 5.652 a Vilafranca del Penedès. 

A la demarcació de Girona, un total de 6.836 alumnes esperen examen després del teòric: 5.811 a la seu de Girona; 640 a Olot i 385 a Ripoll. A la de Tarragona, en són 6.746: 2.802 a la seu de la ciutat de Tarragona; 1.440 a Tortosa i 2.504 a Reus. A la de Lleida, hi ha 3.508 alumnes a la llista: 2.948 a Lleida; 186 a la Pobla de Segur i 374 a la Seu d’Urgell.

L’SCT calcula que els 23 examinadors tardarien entre cinc i sis mesos a eixugar la llista d’espera actual en el millor dels casos. Això sí, si s’assumeix que hi ha uns 32.000 alumnes pendents d’examinar-se, i no els més de 62.000 que reporten les autoescoles. Aquests càlculs s’han fet d’acord amb la capacitat de cada examinador de fer 12 exàmens al dia.

Segons les dades de què disposa l’SCT, hi ha 131 examinadors de trànsit a Catalunya i, en les properes setmanes, s’hi sumaran els 23 anunciats aquest dimecres pel ministre Grande-Marlaska. 

Cinc per Girona

A les comarques gironines hi hauria la incorporació de cinc nous examinadors. El president en funcions de l’Associació d’Autoescoles de les comarques de Girona, Jaume Taboada explicava recentment a Girona que això podria fer augmentar la capacitat examinadora.

Però que el problema amb el que es troben és que dels cinc que podrien arribar només un és de Catalunya i que la resta són de fora, un fet que ha provocat ja en ocasions anteriors que, als dos anys, aquests examinadors puguin abandonar Girona i retornin a la zona d’Espanya d’on procedeixen. 

Si finalment arribessin tots els nous examinadors que els ha informat la DGT, Taboada va assegurar que que «s’agilitzarien» els exàmens i que per exemple amb els cinc que són fixos augmentarien «la capacitat entre un 30 o 40%», cosa que seria molt positiva per la província, tot i que recorda encara no s’arribarien els 16 com marca la ràtio.

El director de l’SCT de la seva banda adverteix que hi ha un «greu problema» amb la falta d’examinadors de trànsit a Catalunya i que els reforços dels últims anys, ja sigui amb interins o hores extra, no han evitat llargues llistes d’espera per a l’examen pràctic. El temps mitjà d’espera per examinar-se varia segons la demarcació, des d’uns dos mesos en algunes subseus de Barcelona fins a cinc o sis a Girona, indiquen des de l’SCT. «Les queixes són nombroses. Aquesta llista no és acceptable», afirma Lamiel, que també troba «lamentable» que alguns aspirants hagin hagut d’examinar-se en altres comunitats autònomes.

L’SCT identifica com un dels principals problemes la marxa de funcionaris a altres punts de l’Estat i les places vacants que queden. Així, argumenta que, amb un eventual traspàs de les competències dels examinadors, el marc laboral passaria de ser estatal a català i incrementaria la «permanència» dels funcionaris. Un altre dels problemes detectats és la manca de personal d’administració a les prefectures de la DGT a Catalunya.

«Reforçar de manera intensa»

«La solució seria, mentre treballem un traspàs, que la DGT reforcés de manera intensa el personal a Catalunya per eixugar la llista d’espera; un problema que pateixen les persones que es volen examinar i les autoescoles, que ja no saben com dir-los que s’han d’esperar», afirma el director de l’SCT.

El Servei Català de Trànsit ha proposat en alguna ocasió reforçar els examinadors amb personal propi, com professors d’autoescola que facin d’examinadors almenys per solucionar la llista d’espera, però aquesta via, que s’ha arribat a estudiar «de manera seriosa», diu Lamiel, ja no estaria sobre la taula.