El programa educatiu A Tempo, impulsat pel festival Temporada Alta i la Fundació la Ciutat Invisible per fer entrar les arts a les aules de Girona i Salt, ha despertat interès a Sevilla. Aquesta tardor els responsables de la iniciativa gironina, que enguany arriba a la cinquena edició, començaran una prova pilot a la capital andalusa per formar professorat a la zona.

«Fer una experiència tan acotada a Girona i Salt ens permet treballar en una experiència que acabi sent extrapolable a altres llocs, però aquesta mena de projectes han d’estar molt arrelats al territori», explicava ahir el director del festival Temporada Alta, Salvador Sunyer.

Des d’A Tempo ja han contactat amb entitats sevillanes per començar la formació dels docents promovent un espai de relació entre professionals de l’educació i de les arts de Catalunya i Andalusia per posar en comú com es pot renovar el treball a l’aula a través de les arts.

«Els ajudarem a engegar el projecte per a que, en funció de com es vegi i es visqui, el puguin fer créixer de forma orgànica», va dir Sunyer.

I és que des que va néixer, el programa educatiu no ha parat de sumar adeptes. Després que a l’edició anterior hi participessin 40 centres amb prop de 4.000 estudiants, enguany s’han rebut 139 sol·licituds, el doble que l’any passat, i 53 dels 59 centres educatius que hi ha als dos municipis s’hi han inscrit.

«És una experiència reeixida amb una demanda molt alta fins i tot fora de l’àrea urbana de Girona», detallava Joaquim Nadal, president de la Fundació La Ciutat Invisible.

En aquesta edició, A Tempo recupera la presencialitat -després que l’any passat també s’incorporessin activitats en línia per la pandèmia- i amplia l’oferta d’espectacles, amb propostes de gran format als centres educatius i activitats també per a grups d’infantil i d’educació especial.

L’activitat del projecte que sol comptar amb més participació, Temporada Alta a l’aula, oferirà gratuïtament als centres participants nou espectacles amb noms com Lara Díez Quintanilla, Roser López Espinosa, la companyia Vero Cendoya i centrats en temes com la migració, la identitat a les xarxes socials o el dol. A més dels habituals de petit format que es fan dins les classes, en aquesta ocasió n’hi ha dos de gran format per tot l’entorn de l’escola, «per implicar tot el centre, perquè l’escola no és un piló de classes tancades», segons Sunyer.

A més, tiraran endavant sis tallers d’escriptura teatral i la tercera edició del Torneig de Dramatúrgia per a Instituts, en què els alumnes dels instituts Montilivi, Ermessenda i La Salle de Girona i del Vallvera de Salt aixecaran de zero un text al costat de l’escriptor Albert Forns i les dramaturgues Estel Solé i Cristina Clemente.

Una altra de les branques del projecte, la residència d’artistes, comptarà amb José y Sus Hermanas, un dels noms a l’alça a l’escena catalana, que treballarà amb els alumnes de l’institut Salvador Sunyer i Aimeric de Salt en un espectacle que s’estrenarà al Temporada Alta del 2020.

Pel que fa al projecte Escoles Tàndem, que vol «capgirar» el funcionament dels centres a partir de l’experiència artística, continua a Girona Est i a Salt.