L’art sense concessions de Pep Admetlla i Jordi Amagat es retroba a Benedormiens

Els dos artistes repesquen un concepte de «1984» per a «H-103», una exposició d’obres que «respiren la idea comuna de crear amb total llibertat»

Jordi Amagat i Pep Admetlla, en la imatge que il·lustra el catàleg de l'exposició.

Jordi Amagat i Pep Admetlla, en la imatge que il·lustra el catàleg de l'exposició. / Mariona Desoy

Alba Carmona

Alba Carmona

L’art sense concessions de Pep Admetlla i Jordi Amagat s’uneix de nou en una exposició conjunta que s’inaugura aquest dissabte al castell de Benedormiens de Castell d’Aro. Es tracta d’H-103, un nom que beu directament del concepte de la cambra del terror del Ministeri de l’Amor de la novel·la 1984 de George Orwell i que tanca -o no, ja avisen- un cicle d’exposicions iniciat als anys noranta.

Sense cap voluntat de continuisme respecte a l’H-101 que es va poder veure el 1995 a les escoles velles de Begur i l’H-102 que van fer a la Fundació Valvi el 2010, els dos artistes gironins repesquen la idea orwelliana per plantar cara amb dues obres totalment independents, però que «respiren la idea comuna de crear amb total llibertat», assegura Admetlla.

Un dels àmbits de l'exposició, amb peces d'Admetlla.

Un dels àmbits de l'exposició, amb peces d'Admetlla. / DdG

«Veient com ens volen manipular (i ho fan) aquests governs totalitaristes i poca-soltes del «nou ordre» M», «nosaltres ens neguem a ser uns presoners dòcils i traïdors i continuem malgrat tot amb l’acte insubmís de crear sense patró, llei ni bandera», asseguren els dos creadors en el catàleg de l’exposició, que es podrà veure a Castell d’Aro fins a l’1 d’octubre.

Cadascú des del seu punt de vista, amb reflexions pròpies, però també compartides, mira cap a la nova H-103, l’espai de la tortura d’una era marcada per tota mena de crisis sanitàries, naturals o socials i les guerres, amb «molta conya i ironia, però també autocrítica», diu Admetlla.

Algunes de les peces d'Admetlla presents a «H-103».

Algunes de les peces d'Admetlla presents a «H-103». / DdG

Pep Admetlla exposa Apunts per a una lliçó d’anatomia, una continuació dels seus estudis d’anatomia, un treball de llarga durada que l’ha dut a treballar sovint braç a braç amb el neurocirurgià i fins fa poc degà de la Facultat de Medicina de la Universitat de Girona, Joan San. Tota aquesta feina es materialitza a l’exposició amb obres de diferents èpoques, algunes ja exposades, però també inèdites: dibuixos de gran i petit format i escultures que tenen una doble mirada, artística i científica, cap a la figura humana, com una peça inspirada en Lady Macbeth o els apunts de la seva llibreta de treball durant el confinament.

La Sèrie Negra de Jordi Amagat.

La Sèrie Negra de Jordi Amagat. / DdG

Pel que fa a Jordi Amagat, presenta bàsicament pintura. Recollida sota el títol Visita d’obres, és una tria de peces de formes sinuoses gestada entre el 2014, la data de l’obra més antiga, Composició i àngel, i fins a l’actualitat, com una sèrie negra de sis pintures o El lladre d’ànimes.