L’Ítaca tanca l’onzena edició amb 15.000 assistents i ganes d’obrir-se a nous formats

El festival constata que el context del sector «obliga a repensar nous models», comptar amb més capital privat «i no dependre d’ajuts públics» per «fer la cultura més accessible» L’organització estudia recuperar la pujada al Montgrí

L'Itaca tornarà a les places de l'Empordà

El concert de Delafé i las Flores Azules a Calella de Palafrugell que ha tancat aquesta edició del festival Ítaca

El concert de Delafé i las Flores Azules a Calella de Palafrugell que ha tancat aquesta edició del festival Ítaca / Festival Ítaca

Alba Carmona

Alba Carmona

El festival Ítaca ha tancat l’onzena edició amb 15.000 assistents i una ocupació mitjana del 80%. El concert de Delafé y las Flores Azules a l’escenari de les havaneres de Calella de Palafrugell va posar diumenge el punt i final a una edició que ha combinat una cita massiva com l’Ítaca Sant Joan (8.000 assistents) amb el retorn a les places de l’Empordà on va néixer el certamen, un model del que l’organització fa una valoració «molt positiva», tot i que ja assenyala que de cara a l’any vinent es vol obrir a altres formats. 

Ja en la passada edició, el director de l’Ítaca, Fran Arnau, constatava una forma diferent de consumir cultura, en un context marcat per l’àmplia oferta de festivals. Ara va un pas més enllà i apunta que al sector s’estan detectant «importants canvis en els hàbits de compra i consum que, sumats a la crisi econòmica i a la pujada de costos, obliga a repensar nous models»

En aquest sentit, explica que «cal comptar amb més ajuda de marques privades i no dependre d’ajuts públics per tal de poder abaixar preus i fer la cultura més accessible a tothom». 

Amb la mirada posada al futur, Arnau avança que el festival està treballant en el «plantejament de nous formats», així com la recuperació de la popular Pujada al Montgrí, com a activitat «genuïnament Ítaca».

Entre abril i juliol, el festival ha ofert una quinzena de concerts en sis municipis de l’Empordà, diversos dels quals han exhaurit les entrades. Segons les dades de l’organització, les vendes d’entrades revelen «un notable creixement de públic de fora de les comarques gironines». «Només amb l’Ítaca Sant Joan, s’han contractat més de 250 persones i s’ha generat una alta ocupació hotelera i de negocis i marques locals», apunta Arnau. 

I és que més de la meitat dels 15.000 assistents d’enguany provenen de l’Ítaca Sant Joan, dues nits al voltant de la revetlla a la platja de l’Estartit que van comptar amb Vetusta Morla, Alizzzz o La M.O.D.A. En aquesta edició, també han passat pel certamen The Gramophone Allstars Big Band, Renaldo & Clara, Fetus o Lildami, que va estrenar la platja de Riells de l’Escala com a escenari del festival. 

L’altra novetat va ser el far de Sant Sebastià de Llafranc, amb un concert d’Albert Pla que es va haver de suspendre per la pluja.  

Més sostenible

Arnau també remarca la bona resposta del públic per les mesures implantades per millorar la sostenibilitat del festival, com l’eradicació dels residus de plàstics, l’ús d’acumuladors elèctrics sense ús de combustibles fòssils o la instal·lació de fonts d’aigua potable gratuïta d’aigua.