Susanna Barranco i Juan Navarro estrenen al Temporada Alta un diàleg que reflexiona sobre la por i l'autocensura

L'espectacle 'V7. El problema sigue en pie' parteix del que va viure la directora amb el documental sobre Brians I

Susanna Barranco i Juan Navarro estrenen al Temporada Alta un diàleg que reflexiona sobre la por i l'autocensura

ACN

ACN

La documentalista Susanna Barranco i el dramaturg Juan Navarro estrenen al Temporada Alta 'V7. El problema sigue en pie', un diàleg al voltant de l'autocensura, la por i la llibertat d'expressió. L'espectacle, que els dos han creat, codirigeixen i interpreten, planteja un diàleg sobre la por, l'autocensura i la llibertat d'expressió. El punt de partida d'aquest projecte teatral és, precisament, la situació que va viure Barranco amb 'Breathe', un documental sobre les internes de Brians I que va haver d'escapçar, havent-se de "prostituir", com diu ella mateixa. Per això, 'V7' posa damunt l'escenari els personatges de la Puta (símbol de la perversió i crítica del sistema patriarcal) i l'Arquíloc (el primer poeta censurat a l'antiga Grècia).

'V7. El problema sigue en pie' és un projecte teatral de creació pròpia, el resultat d'un 'work in progress' que Barranco i Navarro han fet a partir d'una investigació sobre la por i la llibertat d'expressió. L'espectacle porta profundament inscrites la tensió i el debat que comporten la censura i l'autocensura, així com les idees de control lliure del pensament i de la llibertat d'expressió.

Coproduït per Temporada Alta, al costat de la companyia Susanna Barranco i Mousiké, el muntatge gira al voltant de dos personatges: la Puta i l'Arquíloc. Damunt l'escenari, representen un diàleg etern i reflexiu. Ella, com a símbol de la perversió, la submissió de la dona i personatge que qüestiona el control que imposa el patriarcat. Ell, com a poeta que ha viscut la censura i que incita la Puta a explicar la seva història, exposar-se i sentir.

Els referents cinematogràfics juguen un paper clau en la posada en escena del projecte. A 'V7. El problema sigue en pie', el punt de partida és precisament el documental 'Breathe', que Barranco va dirigir i produir amb el suport de TV3, i que es va estrenar a la Seminci de Valladolid l'octubre del 2021.

Les protagonistes del documental són les internes a Brians I, i l'objectiu era mostrar la realitat que viuen les internes al centre penitenciari i donar veu a aquestes dones (a partir, sobretot, de l'expressió teatral). La pel·lícula inicial, però, es va veure escapçada, segons explica Barranco, en una censura imposada per la mateixa presó perquè el resultat no "respectava els valors de la institució penitenciària".

"Durant un any em van suggerir que modifiqués certs fragments si volia estrenar-lo; la por es va apoderar de mi i vaig començar a prostituir-me", relata la directora. "Des de llavors em considero una covard, també una puta; és a dir, una dona de moral qüestionable, diu el diccionari", hi afegeix.

Barranco, però, també va sentir com aquesta "experiència" amb la censura no era nova, perquè "sempre se n'ha parlat", però tot i això encara "no se'n sap tant". I a partir d'aquí, la directora reflexiona sobre com, al llarg del segle XXI, la censura ha aconseguit una "transparència perversa" fins a evolucionar cap a l'autocensura.

De 'Breathe' als referents cinematogràfics

Allò que va viure amb 'Breathe' va ser el motor per crear 'V7. El problema sigue en pie'. Però a l'obra, tant Barranco com Navarro també fan referència -de manera textual, sonora o gràfica- a tota aquella sèrie de fils que, al llarg de la història, també han estat censurats. Sigui pel motiu que sigui i per temes recurrents com el plaer de la dona, el sexe, la violència, l'abús.

Precisament, una de les pel·lícules més icòniques i que han inspirat la producció és 'La taronja mecànica' d'Stanley Kubrick. L'espectacle també mostra a escena un gran element icònic fàl·lic amb el qual es pretén representar la violència gratuïta i, en paral·lel, la violència de la societat patriarcal.

El muntatge 'V7. El problema sigue en pie' s'estrenarà aquest divendres a la Sala Kropotkin de la Factoria Cultural Coma Cros de Salt, en el marc del Temporada Alta. Serà el tercer cop que Barranco presenta una de les seves creacions al festival, perquè ja hi ha portat 'Accions de resistència' (202) i 'Red Room' (2019).