Anne Teresa De Keersmaeker repassa una vida de dansa amb un solo en diàleg amb les Variacions Goldberg a Temporada Alta

És un dels dos espectacles que fan a Barcelona

L'espectacle de la coreògrafa, amb Alain Franco al piano, es podrà veure al Mercat de les Flors

Anne Teresa De Keersmaeker a les Variacions Goldberg

Anne Teresa De Keersmaeker a les Variacions Goldberg / Festival Temporada Alta

ACN

La coreògrafa belga Anne Teresa De Keersmaeker repassa una vida dedicada a la dansa amb un solo que dialoga amb les Variacions Goldberg de Joahnn Sebastian Bach. L'espectacle, que interpreta ella mateixa i amb Alain Franco al piano, es podrà veure dijous i divendres al Mercat de les Flors, en el marc del festival Temporada Alta. De Keersmaeker ha subratllat que aquesta és la "setena cita" amb Bach i que s'ha convertit en una mena de "jubileu daurat" per a la seva relació amb la dansa. Per això, ha decidit "deliberadament" fer un solo de dues hores: "Jo volia ballar, ser molt intuïtiva, celebrar 50 anys dedicada a la dansa i de la meva trajectòria, no només com a corògrafa, també com a ballarina".

"En la música de Bach sempre hi ha moviment, una invitació a moure's", ha explicat De Keersmaeker que, al llarg de la seva trajectòria, ha viscut un idil·li amb la música del compositor. En aquesta ocasió, ha apostat per una composició delicadíssima que Bach va fer al final de la seva vida i on va desplegar "tot el seu saber i habilitat, no només tècnic, sinó també espiritual, gairebé cosmològic".

I, de fet, en el diàleg artístic que fa amb les Variacions Goldberg, d'alguna manera De Keersmaeker també hi aboca tot allò que ha après al llarg de cinquanta anys relligada a la dansa.

La coreògrafa destaca que tenia ganes de deixar-se portar per la intuïció i el moviment i resseguir les coreografies que ha creat però també les que ha ballat: "Em considero més barallina que coreògrafa. El cos és, potser, el lloc on s'experimenta de manera més directa el pas del temps i el desig de ballar l'he cultivat des que era petita, ho porto als meus gens, la meva relació amb el món la defineixo a través de la comunicació no verbal".

De Keersmaeker destaca, com Bach amb les Variacions Goldberg, el solo busca l'harmonia, la bellesa i "modelar l'espai i el temps". La ballarina defineix l'espectacle com un "intent modest" de curar, compartir i intentar millorar la manera de fer les coses.

Evocant una imatge, la de recuperar les trobades al voltant de la llar de foc enmig d'un món que afronta "problemes d'una complexitat immensa": "Sovint, un es pregunta quin és el paper del ball, la dansa o les arts escèniques en aquest món. Per a mi és una manera modesta de crear harmonia, passar una estona junts per reflexionar d'on venim i adonar-nos que tenim sentiments insubstituïbles. Una manera de tornar als orígens, a les arrels, i un intent de crear un futur més harmoniós".

La coreògrafa afronta a 'The Goldberg Variations' un repte exigent perquè és un solo de dues hores. De Keersmaeker ha remarcat que sent que el cos l'acompanya i espera "poder seguir ballant durant molts anys".

L'espectacle, estrena a Catalunya, es podrà veure dijous i divendres al Mercat de les Flors.