Som Cultura, el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i al Pirineu de Girona, ha tancat la vuitena edició amb un 81% d'ocupació. A més, una de cada tres propostes programades ha exhaurit entrades o bé ha hagut d'ampliar l'aforament per atendre la demanda. En total, aquest 2023 hi ha hagut 1.141 participants -la majoria, de les comarques gironines- que han pres part en alguna de les activitats del Som Cultura, que s'han estès arreu del territori. Segons destaca el Patronat de Turisme, és una "de les millors dades" d'ençà que va néixer el certamen. Entre les propostes que aquest 2023 han atret més públic hi ha l'activitat 'Els Museus surten al carrer', la visita nocturna al cementiri de Figueres o el concert 'Dones de Sal'.

La proposta 'Els museus surten al carrer' ha estat l'activitat més multitudinària d'enguany. Més de 700 persones han participat en aquesta proposta, organitzada per la Xarxa de Museus de les comarques de Girona. Durant tot un matí, disset museus gironins van oferir tallers de tota mena a Palamós.

La segona activitat amb més participació ha estat la visita nocturna al cementiri de Figueres, amb prop de 200 assistents. Guiades pel metge forense Narcís Bardalet, la doctora en història de l'art Mariona Seguranyes i el biòleg Josep Maria Dacosta, van resseguir un itinerari il·luminat per les instal·lacions d'espelmes de Bruno Pérez. Entre les propostes més concorregudes també hi ha el concert 'Dones de sal', de Neus Mar, que ha tingut lloc aquest cap de setmana passat al Museu de la Pesca de Palamós.

Vuit de cada deu, gironins

Segons l'enquesta encarregada pel Patronat de Turisme Costa Brava-Girona als usuaris del Som Cultura, el 79,1% dels participants són de les comarques gironines. Principalment, de ciutats com Figueres, Girona o Palamós. La resta dels qui han pres part en alguna de les activitats venien de l'àrea metropolitana (sobretot, de Barcelona).

El festival ha celebrat la seva vuitena edició amb una trentena de propostes programades per les entitats i empreses associades al Club de Màrqueting Cultura i Identitat del Patronat de Turisme. L'objectiu de Som Cultura és oferir una selecció d'activitats especials per redescobrir l'oferta cultural, patrimonial i artística de les comarques gironines.

La programació, que s'ha concentrat durant els caps de setmana del mes de novembre, s'ha agrupat en cinc blocs temàtics: Mossega cultura, Cultura divina, Cultura en moviment, Genis de la cultura i Cultura en família.

A la tardor

La campanya promocional del Som Cultura busca estimular l'interès i el consum cultural entre la població local i els visitants durant la tardor. A més, vol fomentar la creació de productes turístics innovadors i atractius que permetin donar a conèixer el territori en clau cultural: des de recursos monumentals i patrimonials fins a manifestacions tradicionals, populars i d'identitat.