La subtilesa de Dolors Puigdemont s’instal·la al museu de Can Mario

«Transparència endins» es pot visitar fins al 31 de març

Alba Carmona

Alba Carmona

L’escultora Dolors Puigdemont (Amer, 1950) presenta a la seu de la Fundació Vila Casas a Palafrugell l’exposició Transparència endins, una mostra que proposa un viatge al seu interior a través d’escultures en què predomina la subtilesa i un joc de llums i ombres. La mostra, que es podrà visitar al museu de Can Mario fins al 31 de març, s’ha concebut com una instal·lació en la qual totes les obres estableixen diversos nivells d’afinitat i de relació entre elles, però malgrat el diàleg conserven cadascuna el seu caràcter individual.

La subtilesa de Dolors Puigdemont s’instal·la al museu de Can Mario

Les obres inclouen una gran diversitat de tècniques i materials, tan naturals com artificials. / Fundació Vila Casas

Transparència endins inclou una quarantena d’obres, creades majoritàriament a partir del 2006 amb una diversitat de tècniques i materials, naturals i artificials, que l’artista selvatana ha treballat els darrers anys com són la malla metàl·lica, el paper, la tela, la llana, la sal, el pa d’or, la fusta o les restes de poda, entre altres elements.

La subtilesa de Dolors Puigdemont s’instal·la al museu de Can Mario

L’escultora Dolors Puigdemont, ahir. / Fundació Vila Casas

A més, Puigdemont hi manifesta la voluntat d’expandir les seves peces cap a l’espai i cap al públic jugant amb les llums i les ombres, i incorporant projeccions audiovisuals a algunes de les creacions.

Dicotomies

Les obres es poden agrupar en diverses sèries en què l’artista articula un joc entre elements binaris que es complementen entre ells, com ara sòlid-transparent, metàl·lic-orgànic, rígid-tou, artificial-natural, moviment-quietud, llum-ombra o tàctil-visual, per exemple.

«Aquestes dicotomies repliquen la tensió entre la superfície i el fons a la qual fa referència el títol de la mostra, Transparència endins, per convidar a descobrir el món interior de l’artista, construït a base de records i vivències molt íntims i personals, però amb els quals tots podem connectar», assenyalen des de la Fundació Vila Casas.

Una de les peces més rellevants de la mostra de Palafrugell es titula Merkaba daurat en record de Hilma af Klint, una dedicatòria amb què Puigdemont reconeix el deute amb aquesta artista sueca que els últims anys ha anat adquirint més significació per a moltes persones interessades en l’art. Es tracta d’un doble tetraedre de fusta pintada de color daurat, suspès del sostre i que gira sobre si mateix damunt un cercle de sal, un objecte que ens remet al concepte de geometria sagrada.

Paper japonès

A banda, la mostra també inclou diverses peces elaborades amb paper japonès, que la creadora mulla en l’aigua de midó de fer bullir l’arròs, de manera que hi pot fer forats amb els dits i incisions. En separa les fibres, que canvien la textura original, abans de passar-hi unes pinzellades de color.

La peça més antiga de Transparència endins és Germens, de 1984. És una obra més propera a la pintura que a l’escultura, i que inclou una sèrie de vint peces en tècnica mixta sobre pa- per de cotó que al·ludeixen directament a la germinació.

La mostra s’inaugura aquest dissabte a les 12 del migdia.