Empúries acull dissabte un concert protagonitzat per músics exiliats

Hi actuaran dos francesos, una iraniana refugiada a París i dos llatinoamericans, un dels quals viu l’exili a Barcelona 

Forma part del projecte europeu Common Routes

Alba Carmona

Alba Carmona

El jaciment d’Empúries acollirà aquest dissabte (restaurant Bretta, 22.30) l’únic concert a Catalunya de Common Routes, un projecte cultural que enllaça talents europeus amb músics exiliats a Europa per promoure la professionalitzaxió dels artistes refugiats.  El recital el protagonitzarà un quintet inèdit de wold músic que uneix dos músics francesos, Antoine Girard (acordió) i Olivier Kikteff (guitarres) i la iraniana Aida Nosrat (violí i veu), exiliada a París, amb dos llatinoamericans residents a Barcelona, el pianista colombià Néstor Castellanos, exiliat a Catalunya, i el guitarrista peruà Miguel Gistau. L'entrada és gratuïta.

Com a projecte, Common Routes uneix a set agents culturals de sis països diferents, entre d'altres la productora Babel Arts, amb seu a Barcelona, i compta amb l’aval de la Unió Europea a través del programa Europa Creativa. 

Dividit en dues fases, el projecte va arrencar l'any 2023 amb la posada en marxa d'una residència artística a cada una de les ciutats participants: París, Brussel·les, Catània, Poznan, Budapest i Barcelona. En total, van participar-hi 15 d'artistes, dels quals set són exiliats. A la capital catalana, la residència va tenir lloc a la Fàbrica de Creació Fabra i Coats.

La segona fase del projecte és aquest any i consisteix a presentar en viu cada una de les formacions sorgides a les diferents trobades creatives; entre d'altres la de Barcelona, que constituirà a més la presentació oficial de Common Routes Catalunya.

L'impulsor de la iniciativa és l'activista cultural Saïd Assadi, fundador a França de l'agència i segell discogràfic Accords Croisés, especialitzat en músiques del món. Assadi situa l'origen del projecte en l'afluència massiva de refugiats, però també en el fenomen de la concentració d'empreses al sector cultural i la consegüent "fragmentació entre 'caps de cartell', artistes emergents i exiliats, entre els quals creix la precarietat i fa més difícil l'entrada al mercat", explica.

Assadi considera necessari capgirar aquesta tendència i aposta pel "transculturalisme", entès com un diàleg entre cultures. "Amb aquest enfocament participatiu cada un dels participants comparteix la seva cultura amb l'altre, sense que hi hagi cap relació de dominació", afegeix.