Trenta anys de Sónar, el festival sense límits

Amb la música com a referent principal i la voluntat de convertir-se en una «gran pista de ball», però cada cop més atent a la innovació i la creació i a la seva relació amb els avenços tecnològics, el certamen viu la setmana que ve una edició especial amb més de 250 propostes

Assistents ballant al Sónar de Dia de 2022.

Assistents ballant al Sónar de Dia de 2022. / Ferran Nadeu

Alfons Petit

Alfons Petit

Fa anys que el Sónar va abandonar la denominació original de festival de música electrònica perquè és molt més que això: «Sónar és el festival europeu que millor ha reflectit l’evolució i l’expansió de la música i la cultura digital i electrònica des de la seva primera edició el 1994», asseguren els seus responsables. La setmana que ve, doncs, el certamen compleix trenta anys consolidat com una altra cosa: «Fidel al seu nom, Sónar és un detector de sons que rastreja i amplifica el present i el futur del panorama musical, acollint i difonent a nivell global les propostes artístiques més influents del moment i actuant com a espai per al descobriment de tendències i corrents emergents en les arts i en els seus vincles amb la ciència, la tecnologia i la societat».

Malgrat això, és evident que la música continua tenint un pes molt destacat en la programació del Sónar, que se celebrarà entre dijous 15 i dissabte 17 de juny en dos emplaçaments ja habituals de Barcelona: Fira Montjuïc el Sónar de Dia, i Fira Gran Via (de fet és a l’Hospitalet de Llobregat) el Sónar de Nit. A Montjuïc també hi ha l’espai reservat per a Sónar+D, la «trobada internacional d’art, ciència i cultura digital que explora com la creativitat canvia el present i imagina nous futurs».

Tot plegat reunirà en aquests dos espais més de 250 propostes (concerts, xerrades, instal·lacions, debats, etc.) protagonitzades per artistes, creadors i científics procedents d’una vintena de països diferents. Amb un doble objectiu principal. En l’àmbit musical, el Sónar «serà una vegada més una immensa pista de ball», en paraules del codirector Enric Palau, amb un cartell que aspira a satisfer tota mena de gustos. Mentre que al Sónar+D el pes principal serà per a la intel·ligència artificial (que, de fet, protagonitza el cartell del certamen). «És la gran conversa de l’ara i de les pròximes dècades», defensa Ricard Robles, també codirector del certamen, que explica que un dels eixos de la convocatòria serà com impactarà aquesta tecnologia en les arts i en la societat en general.

Sónar celebra els seus trenta anys d’existència aspirant de nou a la hiperactivitat que va recuperar l’any passat després de dues edicions atípiques per culpa de la pandèmia. Així, el certamen va rebre el 2022 fins a 122.000 assistents, en l’edició més multitudinària de la seva història, i s’espera que aquest any les coses també aniran per aquí.

 De fet, el pressupost del festival s’ha incrementat un 8% en relació amb el de l’any passat, pujant fins als 10,35 milions d’euros (77% procedents de recursos propis, 5,65% d’aportacions públiques i la resta procedent de patrocinis).

Pel que fa al programa d’aquesta edició del 30è aniversari, els seus responsables el defineixen com transversal: «Reflecteix el present i el futur de la cultura digital i la música electrònica», de manera que, no podia ser d’altra manera, es manté fidel a la seva trajectòria de trenta anys.

HOLO, d’Eric Prydz, és un dels espectacles més esperats del Sónar 2023.

HOLO, d’Eric Prydz, és un dels espectacles més esperats del Sónar 2023. / Sónar

Hi destaquen, en l’apartat musical, noms com Aphex Twin, que torna a la cita barcelonina 12 anys després, i també Eric Prydz, amb el seu espectacle HOLO, un treball per al qual el «dj» suec ha estat «anys investigant i invertint». Palau el descriu així: «És més propi de les ulleres de realitat virtual però sense necessitar-les». Altres noms remarcables de la inabastable oferta musical, informa Ricard Cugat, són els de la dupla de Belfast BICEP, la sud-coreana - «‘celebrity’ de la música de ball i més enllà»- Peggy Gou, la visionària del pop Fever Ray... Però també hi ha lloc per a MC’s com la britànica Little Simz, amb un dels destacats discos de rap de l’últim any (No thank you), per al so club llatí (Nick León, «dj» Flaca...), per al fenomen de la música ràpida comandat per la «dj» Amelie Lens i per al talent local i divers amb propostes com el nou espectacle de Samantha Hudson, La Zowi, Leïti, Orslok, Rusowsky... En aquest punt sobresurt Bad Gyal, que torna al Sónar com a indiscutible referent de les noves generacions. L’escenari més noble per a l’artista de Vilassar de Mar per presentar el seu primer àlbum, La joia.

Però n’hi ha molts més, de noms, en l’amplíssima i molt variada proposta musical d’aquest Sónar: Black Coffee, Angel Molina, Solomun, Alizzz, Jovendelaperla, Russell Haswell, The Blessed Madonna, Shygirl, La Niña Jacarandá, Eliza Rose, Honey Dijon, i molts altres, entre els quals no hi podia faltar l’incombustible Richie Hawtin «fidel amic del festival que no faltarà al 30è aniversari», segons l’organització.

També mereixen una menció especial alguns espectacles tecnològics programats en el Sónar de Dia, com els de l’artista sonor i visual japonès Ryoji Ikeda, el genetista convertit en músic Max Cooper, el polivalent artista Oneohtrix Point Never, Kode9 amb el seu directe audiovisual Escapology i el pianista i compositor Carles Viarnès presentant el seu nou àlbum Hyper_O amb la visualista Alba G. Corral.

Canvis per la crisi climàtica

Entre les poques novetats que presenta el Sónar més enllà d’un cartell que canvia i evoluciona cada any en funció de les noves propostes d’artistes emergents i consolidats, hi ha una redistribució dels espais del Sónar de Dia en la qual s’han tingut en compte factors com l’increment de la temperatura provocada del canvi climàtic. «No ens passa per alt que cada vegada fa més calor», va dir Ricard Robles en la presentació del certamen, apuntant precisament a la crisi climàtica, que miraran de combatre creant unes «condicions climàtiques millors».

El principal canvi es troba a la zona de l’escenari principal del Sónar de Dia (Fira de Montjuïc), que modificarà la seva ubicació i canviarà tota la disposició del seu voltant. La gran pista de ball de la part diürna del festival estarà, a més, «pràcticament tota coberta». Robles també va atribuir a la calor el retard de dues hores l’inici dels concerts al Sónar de Dia (de 13 a 15 hores).

Fora d’això, es manté una aposta que, com resumeixen els seus responsables, passa perquè «després de tres dècades i més de 100 edicions arreu del món des del seu naixement, Sónar continua desdibuixant els límits del festival i forjant connexions entre públic, gèneres i disciplines creatives».

Subscriu-te per seguir llegint

TEMES