La revolució TikTok capgira el turisme

Les xarxes socials han canviat el món de l’oci, consolidant un nou paradigma en el qual els mòbils es converteixen en l’accessori de viatge indispensable; en els últims temps, TikTok, la plataforma de vídeos de la Generació Z, ha capgirat encara més el sector turístic

Membres de l'equip de l'agència de màrqueting digital LaSecreta fotografiant un plat a la terrasa d'un establiment de Calella de Palafrugell

Membres de l'equip de l'agència de màrqueting digital LaSecreta fotografiant un plat a la terrasa d'un establiment de Calella de Palafrugell / LaSecreta

Maria Domínguez Trijueque

Anar-se’n de viatge i no fer cap foto, avui, és una cosa impensable. Davant de monuments, sopant en un restaurant romàntic o des de la finestreta de l’avió, les fotos que fem de viatge han deixat de farcir àlbums i han passat a emplenar les galeries dels nostres mòbils i els nostres perfils de xarxes socials. És difícil trobar un moment d’inflexió, un moment en el qual tot va canviar i en el qual ens vam tornar addictes a acumular petits moments de les nostres vides en forma de fotografies. L’expansió i ús de les càmeres fotogràfiques, de les analògiques a les digitals, al llarg del segle passat sembla la resposta òbvia, però també es podria defensar que realment no ha sigut fins als smartphones, el moment en què tothom va passar a tenir una càmera a la butxaca, que s’ha consolidat aquest canvi.

Sigui com sigui, aquesta necessitat humana d’immortalitzar els records i les experiències va molt enrere. Però també sembla clar que l’aparició de les xarxes socials ha comportat un canvi de paradigma en la manera que tenim de retratar les nostres vides. Canvia la manera d’immortalitzar i compartir els nostres records, però les xarxes també han anat condicionant, progressivament, els nostres viatges, més enllà de quines fotos hi fem. «La manera de viatjar jo crec que ha canviat completament» afirma Marina Muñoz, co-fundadora i directora de marketing digital a LaSecreta i del perfil Girona Secreta.

L’equip de l’agència de màrqueting digital de LaSecreta, en un «shooting» de producte a Calella de Palafrugell

L’equip de l’agència de màrqueting digital de LaSecreta, en un «shooting» de producte a Calella de Palafrugell / La Secreta

Ara, amb la popularitat de plataformes com Tik Tok o la implementació dels Reels a Instagram, els vídeos curts guanyen importància, i apareixen nous algoritmes i maneres de consumir aquest contingut. Tot plegat fa que els sectors del turisme i l’oci estiguin en un procés d’evolució encara més marcat.

Internet, punt de partida

Ja fa anys que Internet té un paper important en el sector dels viatges i el turisme. Primer va ser amb l’explosió dels blogs durant la primera dècada dels 2000, quan van començar a aparèixer pàgines on es publicaven periòdicament articles o «posts» sobre experiències, recomanacions i informació relacionades amb els viatges. Des de guies detallades fins a opinions, aquest tipus de contingut es va convertir en una «eina fonamental de promoció turística», afirma Rafa Frias, creador del blog «Viajes con Humor», en un article publicat pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. Aquestes pàgines, encara rellevants, s’han diversificat molt i, avui, existeix una varietat de blogs especialitzats en segments específics: viatges low cost, en parella, amb nens, de motxilla...

«Vam començar en el seu dia amb aquests bloggers de viatges quan era una cosa molt incipient», expliquen des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, fent referència a la seva estratègia digital. «Quan els portàvem aquí, ens deien, ‘Què venen a fer aquesta gent?’. Això ha anat evolucionant», afirmen fonts del departament de comunicació del mateix organisme. En aquest sentit, a les xarxes socials va continuar aquesta dinàmica, i hi ha influencers que es dediquen exclusivament a fer contingut turístic sobre els seus viatges.

«És una evolució a la que el món turístic s’hi ha adaptat molt bé», assegura Esther Torrent, presidenta de l’Associació Turística d’Apartaments de Girona (ATA). «Les xarxes són una font d’inspiració molt gran per a la gent que esta planificant el seu viatge», afegeix Torrent.

Natàlia Rosés té 53 anys, però es va descarregar TikTok fa poc. «Em van dir que la gent hi penja els llocs més interessants de les grans ciutats, i és veritat que hi ha molt per escollir i mirar», comenta. Té un viatge programat, i li van recomanar la plataforma per planificar-lo. «Algun altre cop havia mirat les pàgines web de turisme oficials, però mai havia fet servir les xarxes».

Torrent afirma que «les xarxes, a més, generen la necessitat als usuaris de mostrar les seves experiències quan s’està de vacances, i aquests es converteixen una font d’inspiració molt propera i personalitzada per a tota la seva xarxa de coneguts o seguidors». 

#Traveltok: espai neuràlgic

«Les xarxes socials, en general, han generat un canvi de paradigma i Instagram hi té un pes important. Però TikTok ha sigut la xarxa més disruptiva» reflexiona Torrent. I és precisament a TikTok on l’ATA va engegar una campanya «pionera» l’any 2020, durant la pandèmia. «Vam decidir explorar aquesta via perquè s’intuïa que podia ser un referent a l’hora de viatjar, està de moda i és la xarxa social que permet interactuar més amb els usuaris», expliquen fonts de l’associació. 

Es va estructurar al voltant del lema #Bravitud, unió de les paraules Costa Brava i actitud, i la idea era anar construint la definició del concepte proposat amb l’ajuda dels usuaris. La campanya de l’associació d’apartaments gironina buscava promocionar la destinació i generar optimisme. En total, l’etiqueta acumula actualment 84.000 visites. «La valoració va ser molt positiva, a nivell d’acceptació del públic, i també perquè va tenir molta repercussió mediàtica» explica Esther Torrent.

De fet, TikTok és una de les xarxes socials amb més engagement actualment. «T’acaba enganxant, i perds molt de temps en bajanades» confessa Marc Marquès, de Begur, que té vint-i-un anys i fa temps que és usuari de TikTok. També reconeix, però, que la plataforma és molt útil a l’hora d’oferir recomanacions. «Sobretot quan estàs de viatge, per saber a quins restaurants anar o què visitar. I em va molt bé per trobar tips». Quan marxava de viatge amb només una motxilla i necessitava que li capigués tot, Marquès va recórrer a TikTok. «Vaig buscar i em van sortir vídeos de com plegar la roba, utilitzar bé l’espai... i fins i tot vaig aprendre que hi ha unes bosses comprimien la roba al buit i me les vaig comprar».

Gairebé «la meitat dels usuaris han comprat un producte relacionat amb les vacances o viatges després d’inspirar-se a la plataforma», indica un estudi de màrqueting de viatges a la UE realitzat per la consultora Walnut Unlimited.

Marc Marquès, a part, també fa servir TikTok cada dia quan és a casa. «Busco cales de per aquí la Costa Brava que estiguin amagades i que no conegui gaire gent, em guardo receptes de cuina interessants, trobo inspiració de decoració...».

El Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Girona també ha incorporat l’ús de TikTok en la seva estratègia digital fa poc. La plataforma s’ha creat el perfil de TikTok aquest estiu, moment en el qual també han renovat el portal oficial i els altres perfils de xarxes socials amb una nova imatge gràfica. «Per coherència, ara tocava obrir-nos un TikTok. Hi oferirem experiències, curiositats, rànquings... i pretenem estar molt atents al que s’està coent a la xarxa», expliquen des del departament de comunicació del patronat. «És innegable que si no ets a les xarxes o a l’entorn digital, no existeixes».

El grup d’instagramers i tiktokers participant en una de les activitats de l’acció organitzada pel Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Girona, al  taller de ceràmica a Gla Empordà, a la Bisbal.

El grup d’instagramers i tiktokers participant en una de les activitats de l’acció organitzada pel Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Girona, al taller de ceràmica a Gla Empordà, a la Bisbal. / Patronat de Turisme Costa Brava-Pirineu de Girona

Molt recentment, amb el perfil estrenat, el Patronat va organitzar la primera acció exclusivament centrada en TikTok. Del 30 de setembre al 3 d’octubre, tretze influenciadors «top» van visitar la destinació Costa Brava-Pirineu de Girona en col·laboració amb diferents membres del Patronat. «Museus, restaurants, companyies aèries... són dins de TikTok, llavors pensem que és un canal que té recorregut per això hi aboquem recursos i esforços. El que ara cal veure, és cap a on va».

Un nou model de negoci

Actualment, l’etiqueta #TravelTok acumula 14,3 mil milions de visualitzacions. «El contingut relacionat amb els viatges s’ha convertit en un dels preferits dels usuaris de la plataforma» assegura Teba Lorenzo, directora de relacions amb les marques de TikTok Espanya.

Davant d’aquesta realitat, la plataforma inevitablement s’ha convertit en un espai de mercat per a les empreses del sector turístic, i aposten en TikTok per arribar a nous clients. I és que des de TikTok mateix ja s’ofereixen «solucions de marketing», però també han sorgit empreses especialitzades en la comunicació corporativa digital i la gestió de xarxes socials.

És el cas de LaSecreta, que va néixer de la mà de Marina Muñoz i Carles Pintiado després de l’èxit del perfil de recomanacions Girona Secreta, que van crear quan estaven estudiant la carrera de Publicitat i Relacions Públiques, aquí, a la Universitat de Girona. Ara, ofereixen serveis de creació de continguts i community management. «Hi ha molta demanda», afirma Muñoz. El 80% dels seus clients són de la restauració i hostaleria. «La gent sap de la necessitat de tenir xarxes socials i d’estar presents, però no tenen temps de gestionar-les».

Cada plataforma demana uns continguts diversos, i genera un consum que també és diferent. «A TikTok, que són vídeos curts, inevitablement, la gent consumeix molt contingut, molt ràpid», detalla Muñoz. «I per l’algoritme que té, si TikTok s’adona que te’n vas de viatge a tal destinació, doncs t’acabarà sortint contingut d’aquell lloc». No fan falta molts seguidors per ser viral, només cal parlar el mateix idioma que la comunitat; el contingut mana.

L’equip de LaSecreta intenta assumir tot el procés, des de fer les fotos fins a gestionar les xarxes, perquè així poden «comunicar millor què necessita cada client»

L’equip de LaSecreta intenta assumir tot el procés, des de fer les fotos fins a gestionar les xarxes, perquè així poden «comunicar millor què necessita cada client» / La Secreta

Aquesta plataforma ofereix, a més, un grau d’autenticitat que no tenen les altres. «Instagram al final s’ha convertit en el ‘postureig’. TikTok, en canvi, és més natural», expliquen des del Patronat de Turisme. «Agrada no anar sempre al típic lloc turístic, sinó que busques conèixer la tradició i cultures locals. I això ho té TikTok», corrobora Marc Marquès.

Però també per tot això, «TikTok crea una addicció increïble» reitera Muñoz. «L’scroll -el desplaçament, de dalt a baix, dels continguts d’una pàgina web o xarxa social- és infinit, i sense adonar-nos, fa que la gent s’estigui hores i hores enganxada».

«És pur entreteniment. Penses que hi portes cinc minuts, però en realitat fa una hora», explica Carla Toledo, que té 20 anys i fa en fa sis que utilitza aquesta xarxa social. La influència de TikTok va més enllà, i a part de fer comprar bitllets d’avió, també genera altres tendències, en molts altres àmbits. Carla Toledo ho ha viscut: «amb la roba m’ha influït bastant, amb provar receptes, quina música escolto... Em passo el dia fent Tiktoks i mirant Tiktoks».

Subscriu-te per seguir llegint