Girona ha de quadruplicar els punts de recàrrega de cotxes elèctrics fins al 2025

Les exigències de la UE obliguen a passar a més de 1.400 enfront dels 390 que estan ara operatius

La venda de cotxes elèctrics creix a la província, però no supera el 12% de la quota de mercat

Un cotxe elèctric a un punt de càrrega, en una imatge d’arxiu.

Un cotxe elèctric a un punt de càrrega, en una imatge d’arxiu. / OSCAR BAYONA

M.Vilaplana/t.di marino/j.lozano

Els vehicles elèctrics són una de les pedres angulars sobre les quals s'assenten les polítiques que està impulsant la Unió Europea (UE) per combatre el canvi climàtic, però la realitat, i així ho asseveren els concessionaris, és que la venda d'aquest tipus de cotxes continua sent residual. I una de les raons principals, més enllà dels preus encara prohibitius, és l'escassetat de punts de recàrrega públics. Tant és així que la província de Girona haurà d'enganxar una accelerada en aquest sentit, multiplicant gairebé per quatre aquest tipus d'infraestructures fins al 2025, per poder complir les exigències comunitàries de reducció d'emissions. L'objectiu, en concret, està posat a passar dels 390 punts de recàrrega actuals a més de 1.400, en una dinàmica que fins i tot s'haurà d'intensificar els anys successius fins a assolir els més de 10.000 que hauran d'estar operatius el 2035. 

L'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), on estan representades la pràctica totalitat de marques del sector, ha presentat la seva actualització dels mapes d'infraestructures de recàrrega d'accés públic perquè Espanya pugui assolir els nous objectius de reducció d'emissions fixats al programa europeu Fit For 55. Aquesta iniciativa pretén servir com a eina que ajudi a la necessària planificació i monitoratge del desplegament encara pendent. 

Un home carrega el seu cotxe elèctric, en una imatge d’arxiu.

Un home carrega el seu cotxe elèctric, en una imatge d’arxiu. / MARC MARTÍ

A l'exercici d'actualització realitzat, expliquen des d'Anfac, s'ha tingut en compte l'augment d'exigències de reducció d'emissions de CO₂ que la UE ha marcat per als diferents tipus de vehicles als horitzons 2030 i 2035. Per a la primera de les metes, s'ha fixat un descens del 55% i el 50% en turismes i comercials lleugers respectivament, mentre que per a la segona ja s'ha d'haver arribat al 100% en tots dos casos. Així, si bé el vigent Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima 2021-2030 aspira a un parc de vehicles electrificat de turismes i furgonetes a Espanya de 3,4 milions el 2030 i una quota de mercat del 40%, complir amb el nou escenari exigiria, segons les estimacions d'Anfac, uns objectius nous de 4,3 milions d'unitats per al 2030 i de 9,8 milions per al 2035, amb un 60% i un 100% de mercat electrificat respectivament. 

D'acord amb aquests nous objectius, l'associació ha actualitzat la proposta per planificar el desenvolupament necessari de la infraestructura de recàrrega. D'acord amb els resultats obtinguts, a nivell estatal caldria passar dels 20.243 punts actuals a 70.000 al final del 2023, 120.000 el 2025, 300.000 el 2030 i 610.000 el 2035, any en què s'estableix la fi de turismes dièsel i benzina. 

Què passa en el cas de les comarques gironines? Les estimacions d'Anfac, en concret, estableixen que caldrà passar dels 390 actuals a 1.464 al 2025, amb un pas previ pels 716 al final del 2023. A partir d'aquí, el ritme d'instal·lació s'haurà de reforçar, de manera que el 2030 se n'hauran de comptabilitzar 4.925, xifra que haurà de créixer fins a 10.255 el 2035. 

Dels punts de recàrrega que estan actualment operatius, la major part es concentren a les ciutats més grans de la demarcació. Entre Girona i Salt es concentren uns 70 carregadors, els mateixos que a la zona entre Figueres i la Jonquera. A partir d'aquí, zones com Platja d'Aro-Palamós, Lloret de Mar-Blanes, Roses- l'Escala o la Bisbal d'Empordà-Pals, aglutinen uns 30 carregadors cadascuna d'elles.

«Pocs» carregadors a Girona

«Hi ha pocs punts de càrrega per a cotxes elèctrics» explica Alexandre Rauseier mentre carrega el seu Tesla Model Y al «supercarregador» Tesla situat a prop de l’Hospital Josep Trueta de Girona. L’home d’origen suís creu que al seu país natal hi ha «molts més llocs per a carregar el seu vehicle» i afegeix que «a França també n’hi ha més que aquí». Rauseier comenta que està fent un viatge d’uns 20.000 km, començant a Berna i acabant a Algarve. «Tinc una autonomia d’uns 400 km, aproximadament» comenta el propietari del vehicle elèctric.

Alexandre Gibouri i Maria Isabel Cañas, una parella francesa que es troba de vacances a Girona, coincideix amb Rauseier sobre «la poca quantitat de punts de càrrega disponibles aquí» en comparació amb França. Gibouri comenta que «a França cada 30 km hi ha un punt de càrrega disponible». A diferència de Rauseier, la parella francesa té 300 km d’autonomia amb el seu Tesla, però, per carregar totalment la bateria «només necessiten 20 minuts», en canvi, el suís en necessita tres quarts d’hora.

El punt de càrrega de Tesla també va rebre en els darrers dies el vehicle elèctric de Peter Karlsson, un suec que es troba estiuejant a la ciutat i que també considera que hi ha «pocs punts per a carregar els cotxes». Tot i això, Karlsson considera que no és un problema local, ja que «a Suècia també falten molts punts de càrrega per a vehicles elèctrics». D’igual manera opina Pietro Rotundo, un italià que també es troba de vacances a Girona i que malgrat voler més punts de càrrega, considera que «n’hi ha més que a Itàlia».

Un 12% del mercat

La venda de cotxes elèctrics continua en augment a les comarques gironines. En la primera meitat de l'any, a la demarcació s'han venut 692 turismes totalment elèctrics, un 39,8% més que el 2022 quan en els sis primers mesos de l'any es van vendre 495 vehicles d'aquest tipus, segons les dades d'Anfac. 

Tanmateix, els cotxes elèctrics continuen lluny de ser els vehicles predominants dins del mercat automobilístic gironí. A les comarques gironines s'han matriculat en el primer semestre de l'any fins a 5.785 turismes, això vol dir que només un 11,96% dels cotxes venuts son totalment elèctrics. 

Wallbox supera el llindar de mig milió de carregadors elèctrics venuts a tot el món

El fabricant català de solucions per a càrrega elèctrica Wallbox ha anunciat que ha superat el llindar de mig milió de carregadors venuts a tot el món. Els productes venuts van des dels segments de càrrega a la llar, semipúblics i públics, inclòs el seu carregador superràpid de corrent continu, Supernova. A més, Wallbox, a més, ha registrat més d’un milió d’usuaris a tot el món a les seves plataformes myWallbox i Electromaps. MyWallbox, el programari de càrrega intel·ligent i gestió d’energia de la companyia, permet als usuaris aprofitar al màxim les capacitats de gestió d’energia dels seus productes, estalviant temps i diners, i carregant de manera més sostenible a la llar i al treball .

Subscriu-te per seguir llegint