Nord-amèrica i Alemanya, els mercats turístics que més creixen a Girona

Les comarques gironines reben durant els primers nou mesos de l’any menys turistes que fa un any però registren més pernoctacions

La província suma un total de 7,16 milions de visitants fins a finals de setembre

Turistes pel Barri Vell de Girona, en una imatge d'arxiu.

Turistes pel Barri Vell de Girona, en una imatge d'arxiu. / Aniol Resclosa

Joel Lozano

Joel Lozano

El sector turístic gironí encara els últims mesos de l'any amb optimisme. Les comarques gironines han aconseguit captar menys turistes en els nou primers mesos del 2023 que l'any passat, tanmateix, els visitants han fet estades més llargues. Fins a finals de setembre, 7.168.850 turistes han visitat la demarcació, un 1,1% menys que fa un any -unes xifres que no segueixen la tendència dels hotels gironins, que han tancat els primers tres trimestres de l'any amb rècord de visitants, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE)-. Tot i això, si comparem les dades amb les registrades el 2019 -que va ser «un any històric» per a la demarcació, remarca el president del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer- el nombre d'arribades va créixer un 5,7%. 

El president i el vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer i Jordi Masquef, amb els empresaris del sector turístic gironí.

El president i el vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer i Jordi Masquef, amb els empresaris del sector turístic gironí. / Aleix Freixas / ACN

Malgrat aquestes dades, durant la presentació de la valoració provisional de la temporada turística 2023 del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona, Noguer va assegurar que «ha estat una bona temporada». Una afirmació que s’explica amb l’increment de pernoctacions. «La gent que ve a casa nostra s’hi està més dies», va destacar Noguer. Segons les xifres del patronat, els allotjaments turístics de les comarques gironines han sumat 24.448.983 pernoctacions en els primers nou mesos de l'any, un 2,3% més que l'any passat i un 5,4% més que el 2019.

Aquestes dades venen impulsades per l'important creixement que han tingut alguns dels mercats turístics aquest 2023. L'increment percentual de les pernoctacions el lidera el mercat dels Estats Units i Canadà, amb 199.858 pernoctacions, xifra que suposa una pujada interanual del 33,3%. El motiu podria ser la recuperació dels vols regulars des de l'aeroport de Barcelona, segons va explicar Jordi Masquef, vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, que també va remarcar la importància d’aquest mercat que aporta visitants «amb una despesa molt elevada». 

El segon mercat amb un increment percentual més elevat ha estat el d'Alemanya, que ha crescut un 26,6%, amb un total d'1.752.801 pernoctacions. Segons Masquef, aquest augment podria ser una conseqüència de l'increment en els preus que han aplicat algunes destinacions gregues i de Croàcia, i per tant els visitants del centre d'Europa han optat per la Costa Brava en els mesos d'estiu. Un altre exemple és Bèlgica, que ha sumat 997.666 pernoctacions, un 17,8% més que fa un any. 

A més, el Patronat ha aconseguit un dels seus principals reptes -almenys parcialment-: recuperar el turisme britànic. La demarcació ha sumat 1.071.922 pernoctacions en els primers nou mesos de l'any, un 17% més que el 2022, però encara per sota de les xifres assolides el 2019, quan es van sumar més d'1,2 milions de pernoctacions. 

Els residents a Catalunya es mantenen com els turistes que generen més pernoctacions a les comarques gironines, concretament 8,7 milions, un 2,3% més que fa un any. El nombre de pernoctacions de turistes procedents de la resta del territori espanyol també augmenta, un 4,9%, i amb 3,2 milions de pernoctacions suma gairebé un milió més que el 2019. 

Menys visitants francesos

D’altra banda, alguns dels mercats han disminuït els seus números. França un dels principals emissors de turistes a la demarcació de Girona, ha sumat 4,4 milions de pernoctacions, un 2,3% menys que fa un any. «No és que els francesos optin per viatjar a una altra destinació, sinó que tenen menys recursos per anar de vacances», va assegurar Miquel Noguer. Un altre dels mercats més importants de la demarcació, els Països Baixos, han sumat la major davallada en pernoctacions, concretament amb una caiguda del 10,8%. Irlanda, amb una baixada del 3,3% és un altre dels mercats on han caigut les pernoctacions.

Les xifres positives pel que fa a pernoctacions han provocat que la despesa per turista hagi crescut en el que portem de 2023. Cada visitant estranger s’ha gastat una mitjana de 227 euros al dia, 23 més que el 2022. Per contra, el turista nacional se situa amb una despesa menor, amb 102,8 euros al dia, 12 euros més que l’any passat, de mitjana. Aquest increment que respon, principalment, a l’increment de preus del sector, com a resposta a l’encariment dels preus en el menjar i l’energia, segons van explicar des del Patronat durant la presentació de les dades.

Per marques turístiques, la Costa Brava capitalitza les dades positives. En nou mesos d’activitat s’han registrat 22,7 milions de pernoctacions, 700.000 més que l’any 2022, tot i la lleugera disminució de visitants. En canvi, a les destinacions del Pirineu de Girona la davallada s’ha produït tant en visitants com en pernoctacions, el qual, segons el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona , és atribuïble tant al fet que el principal visitant, el català, ha viatjat a altres destinacions com a conseqüència de la climatologia.

Bones perspectives

Els empresaris del sector valoren positivament les xifres assolides en els primers nou mesos del 2023 i esperen tancar l’any amb dades positives. 

El vicepresident de la Federació d’Hostaleria de Girona, Enric Dotras, va remarcar que la destinació ha registrat «bones ocupacions hoteleres en baixa i mitjana temporada, però que la temporada alta va tenir una frenada». Dotras va assegurar que «les reserves d’última hora dels mesos de setembre i octubre han estat molt bones, fet que ha permès que força empreses estiguin encara obertes». Per al 2024, apunta que és possible que els mercats internacionals puguin tenir alguna recessió.

En la mateixa línia, Josep Maria Pla, vicepresident de l’Associació de Càmpings de Girona, va exposar que «hem tingut una molt bona temporada turística, amb bons registres sobretot a la pretemporada i a la post temporada, el que demostra que anem avançant en la desestacionalització turística, cosa que valorem com a molt positiu». Referint-se a la tardor i a l’hivern, Pla preveu «seguir en la línia del setembre amb bones xifres si continua la bona climatologia, la qual cosa ens fa ser optimistes de cara al 2024».

Per la seva banda, Esther Torrent, presidenta de l’Associació Turística d’Apartaments (ATA), va incidir en que ha estat «un any molt bo amb estades mitjanes d’entre 6 i 8 dies, la qual cosa fa que sigui una estada més sostenible des d’un punt de vista ecològic i econòmic». Torrent va remarcar que «hi ha bones percepcions pel que queda d’any i per a la temporada 2024». A més, va apuntar que «el sector està preocupat» pel decret que prepara la Generalitat on es preveu que puguin caducar en cinc anys les llicències d’HUT. La presidenta d’ATA considera que «això pot treure competitivitat al sector turístic» i demana diàleg a la Generalitat.

En la seva intervenció a l’acte, Ramon Corominas, president de Turisme Rural Girona, també va afirmar que el sector de les cases de turisme rural gironines han tingut «un bon any». Corominas va explicar que les reserves per la temporada de tardor i hivern s’estan produint amb 15 dies d’antelació. També, va destacar que «les reserves de caps de setmana, ponts i Nadal estan entre el 60% i el 70%, però es compta arribar al 90%. Per la festivitat de Cap d’Any les reserves es troben al 100%».

A més, Jordi Martí, president d’ACAVE, va afirmar que «el 2023 s’ha restablert la normalitat total

en l’operació turística i que les perspectives per 2024 indiquen que se seguirà la mateixa tendència». Martí va afegir que els clients han allargat les seves estades i que ha crescut el marge de benefici de les agències, «aquest any s’han pogut apujar preus». 

El president del Patronat va fer incidència en la necessitat de «diversificar per desestacionalitzar». Noguer va afirmar que «si hi hagués la Ryder Cup ens ajudaria moltíssim», però també va assegurar que es poden «aprofitar els Jocs Olímpics de París 2024». «Hem de buscar que es quedin uns dies aquí de vacances», va exposar.

El Patronat espera 2 milions de passatgers a l’aeroport el 2024

Dos milions de passatgers. Aquest és l’objectiu que es marca el Patronat de Turisme de la Diputació de Girona per a l’aeroport de Girona durant el proper 2024, segons va exposar el president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer. La consolidació d’algunes rutes i l’increment de vols hauria de portar l’aeroport a assolir aquestes xifres.

Des de principis d’any fins a finals de setembre, l’aeroport de Girona ha sumat 1,3 milions de passatgers, una xifra que suposa un augment del 17,7% respecte al mateix període del 2022. Al setembre van passar per l’aeroport de Girona 265.186 viatgers, un 37,4% més dels que hi van passar l’any passat. També van créixer el nombre de vols operats un 16,8% amb 2.558, tot i que han disminuït els globals fins avui amb un 0,8% menys de connexions des de principis d’any que el 2022 (16.659). Des del Patronat preveuen tancar l’exercici sumant entre 1,5 i 1,6 milions de passatgers.

Noguer va incidir en la importància de créixer a poc a poc per a consolidar les xifres. A més, el president del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona va explicar que actualment hi ha 42 destinacions setmanals a l’aeroport, una oferta que fa mirar amb positivitat els últims mesos de l’any.