La banca ha tancat el 70% de les oficines a Girona en només 15 anys

La crisi financera de 2008, la concentració del sector bancari, la digitalització del negoci i la falta de rendibilitat ha provocat una procés accelerat de tancament d’oficines arreu del país

Un repartidor passa per davant d'una oficina bancària que va tancar portes

Un repartidor passa per davant d'una oficina bancària que va tancar portes / Andreu Esteban

Oriol Puig Tomàs

Oriol Puig Tomàs

Els efectes de la crisi financera de 2008 -que va provocar un procés de concentració sense precedents en el sector bancari-, les reestructuracions a causa de la digitalització del negoci i els plans d’estalvi de costos en l’època de tipus d’interès baixos han provocat una gran retallada en la xarxa d’oficines de banca a tot Espanya. En aquest procés, les províncies de la meitat nord de la península i les del mediterrani han estat les més castigades. 

Girona és una de les províncies que més ha reduït la seva xarxa. En l’actualitat, compta amb 237 oficines, un 70% menys que les més de 800 que hi havia l’any 2008, en el pic de la bombolla immobiliària i de crèdit. Un dels motius que explica la important reducció de la xarxa d’oficines de banca a girona és la desaparició de Caixa Girona, que va acabar e mans de CaixaBank. Ambdues entitats eren les que tenien més sucursals a la província. 

A dia d’avui, Caixabank, amb més de 100 oficines, compta amb el 44% de les sucursals de totes les comarques gironines. A continuació se situen Banc Sabadell i BBVA, amb una trentena d’oficines, i el Santander, amb vint-i-cinc.

Digitalització dels clients

El sector justifica el continu tancament d’oficines a tot Espanya pel fet que els clients prefereixen operar en banca online a les oficines físiques, fet que, asseguren fa que tenir locals oberts sigui poc rendible. Paradoxalment, allà on la banca ha tancat més oficines és a les zones rurals, que són les àrees que més precisen dels serveis bancaris presencials, ja que és on hi ha poblacions més envellides i poc familiaritzdes amb les noves tecnologies.

Per a pal·liar aquesta mancança, les patronals bancàries AEB, CECA i Unacc van crear l’Observatori d’Inclusió Financera, una iniciativa amb l’objectiu de detectar els problemes que afronten els col·lectius més vulnerables a l’hora d’accedir als serveis financers per a dissenyar mesures d’ajuda.

No obstant això, Espanya manté una de les xarxes bancàries més denses de la Unió Europea: és el tercer país amb més punts d’accés per habitant als serveis financers. El 98% dels adults té un compte bancari i el 98,6% resideix en un municipi amb accés a serveis bancaris. 

A tot Espanya, el sector va tancar 1.330 sucursals l’any 2022, el que suposa tres oficines menys cada dia de mitjana. Segons el Banc d’Espanya, a la finals de l’any passat hi havia 18.008 sucursals.