Quan comencen les rebaixes d'hivern?

Des de 2012, els períodes de rebaixes es van liberalitzar i no tenen unes dates marcades

Rebaixes a l'Espai Gironés en una imatge d'arxiu

Rebaixes a l'Espai Gironés en una imatge d'arxiu / Aniol Resclosa

Belén Escudero (EFE)

La rebaixes de gener han arribat ja a alguns comerços i a partir del dia 7, després dels Reis, comencen als grans centres, encadenant-se així a les campanyes de descomptes constants i promocions, que han acabat amb la imatge de multitud de persones fent cua per a aconseguir les millors 'gangues'.

Les rebaixes tradicionals d'hivern i estiu tenen des de fa dotze anys, quan es va publicar la normativa que va permetre la liberalització de l'activitat comercial, el repte de no perdre força davant l'estat permanent de descomptes.

Els dos períodes continuen sent dates assenyalades per als consumidors, sobretot per a algunes generacions, segons Cessar Díaz, advocat de la Federació de Consumidors i Usuaris-CECU, però altres campanyes que estan plenament instal·lades en el seu calendari, com el Black Friday, han fet que es redueixi "la seva intensitat i protagonisme".

Les repetides ofertes dels grans mercats en xarxa, l'accés generalitzat a internet i l'auge de les botigues de segona mà estan permetent comprar a baixos preus al llarg de tot l'any sense haver d'esperar a les rebaixes d'hivern i estiu.

Consum responsable davant les allaus

Tot això fa que aquestes imatges de llargues cues que mostraven els telenotícies ja no es vegin, segons el portaveu de CECU que, sense defensar les restriccions a les rebaixes que hi havia abans de 2012, adverteix que l'actual situació està generant "un consumisme desmesurat i innecessari i al seu torn molts problemes mediambientals".

Per això des de la confederació, encara que admeten que les rebaixes poden ser una "molt bona oportunitat per a comprar coses" que es necessiten, posen l'accent que cal exercir un consum "responsable i crític" davant de la cultura de l'"utilitzar i llançar que genera grans quantitats de residus que s'exporten a tercers països".

"Comprar per comprar no sols afecta la nostra butxaca. És produir de manera innecessària", segons l'expert, que aconsella als que decideixin treure 'a passejar' aquests dies les targetes de crèdit fixar-se un pressupost màxim, realitzar una llista amb el que necessiten adquirir i no recórrer a crèdits ràpids per a comprar allò que no és prioritari.

La previsió de la despesa mitjana

Un estudi realitzat per l'Associació Espanyola de Consumidors (Asescon) preveu que els que vagin a comparar es gastaran una mitjana de 164 euros, 21 euros menys que l'any passat.

Madrid (202 euros de mitjana), Biscaia (201) i València (200) són les tres províncies on hi ha una major previsió de despesa per part de cadascun dels consumidors. Les que menys són Albacete (120 euros), Ceuta (123) i Càceres (124).

Però per endavant, segons aquest informe, els espanyols no estan molt esperançats en el que es trobaran perquè el 88% manté que les rebaixes "no aportaran cap descompte addicional" perquè s'han publicitat uns altres descomptes en mesos anteriors.

Malgrat això, el 80% diu que creu que es gastarà diners, i això malgrat que gairebé la meitat desconeix tots els drets que els assisteixen en aquest període de rebaixes.

No baixen els drets

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recorda alguns d'ells, que cal tenir clars:

  • Els productes han d'haver estat en l'oferta de l'establiment durant un mes almenys i han de mostrar el seu preu original, al costat del rebaixat, o bé indicar de manera clara el percentatge de la rebaixa.
  • La garantia i el servei postvenda és igual, independentment que es compri el producte en rebaixes o no.
  • En cas que s'estableixin condicions especials per a aquest període (limitacions en el mitjà de pagament o en les devolucions), els comerços estan obligats a indicar-ho de manera expressa.
  • Si el producte està en perfecte estat, el comerç no està obligat a canviar-lo (excepte si així ho anuncia o publicita), encara que la majoria ho fa perquè és una bona pràctica comercial. No tenen per què retornar els diners i poden canviar-ho també per un altre article o un val.
  • El consumidor "en línia" està especialment protegit: té catorze dies naturals per a retornar la seva compra si no li convenç.
  • Si es compra un electrodomèstic o algun producte electrònic, és aconsellable, per a constatar que la rebaixa que s'anuncia és tal, comptar amb l'ajuda d'una de les webs o aplicacions que han anat sorgint com Camelcamelcamel, Keepa, Idealo, Fluctua't o Twenga, entre altres.

Quan comencen les rebaixes

Molts comerços ja han posat el cartell, com Cortefiel, en la web del qual s'anuncien descomptes significatius des de fa dies en la marca i en unes altres que publicita.

El Corte Inglés ha llançat fins al 5 de gener una campanya de descomptes de fins a un 40% en una selecció de productes amb motiu de l'entrada del nou any, i ja serà el dia 7, si segueix la pauta habitual, quan comenci amb les seves grans rebaixes.

Així ho farà també el grup Inditex -Zara, Massimo Dutti, Lefties i Oysho-, que les sol iniciar per internet el dia 6, quan els més petits cauen rendits després de jugar tots els dies amb els regals que els porten els Reis.