Entrevista | Pol Pérez Cap de llista de PDeCAT-Espai CiU al Congrés per Girona

«El procés ens ha portat més coses negatives que positives»

El cap de llista del PDeCAT-Espai CiU per Girona defensa que el seu espai és «realista» i aspira a agafar vots del PSC i el PP, però també d’independentistes desencantats 

El cap de llista del PDeAT-Espai CiU per Girona, Pol Pérez.

El cap de llista del PDeAT-Espai CiU per Girona, Pol Pérez. / Marc Martí Font

Laura Fanals

Laura Fanals

Per què reivindicar ara el llegat de l’antiga Convergència? 

Espai CiU-PDeCAT és la reivindicació de la forma útil de fer política de Convergència. A tot arreu on s’hagi de decidir sobre Catalunya hem de ser-hi, i el que ens importa és que els interessos dels gironins primin i puguem solucionar el que està encallat. Es van fer bons projectes durant l’etapa de Convergència, ara hem d’actualitzar el seu llegat i adaptar-lo a les necessitats de 2023. 

El procés independentista no ha servit per res?

Sí que ha servit: ens ha fet adonar que ha portat més coses negatives que positives. Ens ha fet estar més enfrontats entre partits, no només independentistes, sinó també sobiranistes, catalanistes i també partits que viuen de la confrontació a Catalunya, perquè s’ha generat una política anticatalanista i ha provocat que els dos bàndols, tant el seu com el nostre, no féssim bé les coses. Per tant, el que hem d’intentar és que ens facin cas. El procés independentista, tal com s’havia plantejat, no era vàlid, perquè estava basat en premisses falses i utòpiques. El que hem de fer són polítiques realistes, objectives i d’acord amb la legalitat. 

Cal tornar a la política del «peix al cove»?

Sí, perquè és la política que va situar Catalunya al món i que ens aportava projectes i solucions als problemes que teníem. Ja hem vist que la política de la confrontació i el bloqueig no porta a res, bloquejar el Congrés voldrà dir que no rebrem diners per tirar endavant noves iniciatives. Per tant, no crec que un bloqueig institucional sigui una política útil, sinó que hem d’anar a gestionar l’erari públic i tenir un millor benestar social i econòmic. 

Montañola va dir que «s’ha de dialogar amb tothom, inclòs el PP». Amb Vox també?  

Ens hem d’asseure amb tothom, sempre que primin els interessos dels gironins i catalans. Ara bé, els extrems no són bons, ni d’esquerres ni de dretes. El que hem de procurar és no donar altaveu a aquesta gent i posar per sobre els valors democràtics catalanistes i rigorosos davant l’extrema dreta i extrema esquerra.  

El desdoblament de la part alta de l'N-II és un tabú del qual l'Estat mai vol parlar ni executar

També han estat molt crítics amb Junts, amb qui van començar plegats el mandat el 2019. 

Durant aquests quatre anys nosaltres hem fet una política útil i realista que s’ha convertit en projectes tangibles, no hem anat a fer la performance dels dijous.   

Les enquestes donen el PSC com a guanyador a Catalunya. Els preocupa que pugui concentrar tot el vot útil contra el PP i Vox?

El poden canalitzar, però PDeCAT-Espai CiU intenta aglutinar molta gent amb sensibilitats diferents, que se senti còmoda amb les sigles però també amb la manera de fer. És un espai per a tota la gent que s’ha sentit desencantada amb el procés, amb la manera de fer política... és un espai realista, que vol ser un mirall del país i de les comarques gironines. Podem agafar vots tant del PP com del PSC, i també de gent desencantada amb el procés. 

I el risc d’abstenció, els preocupa?

Ens preocupa, perquè pot ser que això faci canviar la dinàmica parlamentària i els extrems acabin guanyant, per això animo la gent a votar amb consciència. 

Passant a les comarques gironines, quin ha de ser el paper de l’aeroport de Girona en el sistema aeroportuari català? 

El problema de l’aeroport és que es va basar, sobretot en els anys pre-crisi econòmica, en la subvenció. L’Estat subvencionava aerolínies perquè vinguessin a fer rutes en aeroports regionals, i ho va deixar de fer per tornar cap a Barcelona. Nosaltres proposem un nou model aeroportuari complementari: Girona ha de tenir un cert target, i no només low cost. Els avions no porten només persones, sinó que poden dur medicaments, mercaderies i tot el que comprem per Internet. Per tant, és bo que Girona es converteixi en un aeroport de mercaderies, perquè hi ha molt de potencial. Hem de tenir un nou sistema aeroportuari gestionat pel territori. 

Quin paper hi ha de jugar la futura estació del TAV?

És un projecte que porta molts anys encallat. Primer, perquè tenim una falta de subministrament elèctric. Això se soluciona amb la MAT, amb el parc eòlic de Roses o amb tots els projectes de renovables que ens permetin tenir una distribució elèctrica eficient. Ara bé, tal com s’ha plantejat el projecte, jo no en sóc gaire partícep: crea una disrupció de mode, perquè estarà a un quilòmetre i mig de la terminal, i això implicarà un sobrecost molt elevat de transport. A més, les expropiacions de terrenys són força complicades. Però l’hem de reivindicar perquè és una manera no només d’atraure turisme, sinó també de generar economia. 

Espai CiU-PDeCAT és la reivindicació de la forma útil de fer política de Convergència

Abans mencionava el parc eòlic del Cap de Creus. S’ha de desenvolupar? I si és així, de quina manera?

Sóc crític amb els moviments que diuen «no» a tot. S’han de posar sobre la taula projectes i tenir premisses clares amb un consens de l’administració, el sector empresarial i la societat: que no sigui invasiu, que s’ajusti a la normativa mediambiental... En canvi, s’ha fet un populisme, sobretot amb el Tramuntana, perquè no està al Cap de Creus sinó més endins, visualment s’ha reduït l’impacte... sí que hi ha les corrents marines i la migració d’aus, però és un projecte que s’ha de tenir en compte i valorar-lo amb consens.  

Cal desdoblar l’N-II a l’Alt Empordà, tenint en compte el col·lapse de l’AP-7?

Tenim l’obligació d’exigir que l’Estat desdobli la part alta de l’N-II, que és un tabú del qual l’Estat mai vol parlar ni executar. Però tenim un altre problema, i és que vam alliberar els peatges fa poc, amb una concessió que haurien pogut renovar, i el problema és que els camions de mercaderies transfronterers han acabat passant a l’N-II per la gratuïtat de l’AP-7, i els veïns dels pobles es queixen de soroll, contaminació... Hem de tenir una fórmula legal, diga-li vinyeta o com vulguis, per pagar pel que utilitzes. 

Quines han de ser les altres prioritats per a les comarques gironines?  

Tenim una deficiència de transport públic, de connexió entre comarques. Per això, hem d’exigir a l’Estat que pagui el tant per cent corresponent a l’autoritat del transport metropolità de Girona per poder fer aquesta inversió. També hi ha la llei de costes: ordenació del litoral, recuperació de les competències de la policia judicial marítima que l’Estat ens va treure el 2019 i que no hem pogut executar... A més, els ports de Palamós o Roses han de ser Schengen, d’entrada a Europa. Això permetria que vinguessin més turistes i més activitat econòmica. 

Subscriu-te per seguir llegint