L'Ajuntament de Girona estrena aquest dijous el nou contracte de neteja que s'ha signat per uns 168 milions d'euros, IVA inclòs, pels propers vuit anys. D'aquest total, 81,8 milions es destinaran a la neteja viària i els 86,26 restants seran per a la recollida de residus. El contracte preveu que el desembre del 2023 s'hagi desplegat el sistema de porta a porta a tots els barris de la ciutat on es farà aquest model i el març del 2024, la resta ja tindrà els contenidors intel·ligents en funcionament. Pel que fa a la neteja viària, al llarg de l'octubre es desplegarà el nou model que preveu un augment de freqüències en l'escombrada dels carrers. També s'hi sumarà nova maquinària d'aigua que passarà una vegada a la setmana per la majoria de barris de Girona.

El nou contracte de neteja que ha signat l'Ajuntament de Girona compta amb una baixada de 887.217 euros del preu previst en l'inici del procés i s'ha adjudicat a l'UTE FCC Arema Girona, una unió entre l'empresa FCC Medio Ambiente Sau i Girona -que ja havia guanyat l'anterior contracte de neteja- i una filial de la gironina Rubau. A més, el consistori ha anunciat que mantindrà la marca de Girona + Neta pels pròxims vuit anys, tot i que hi haurà un lleuger canvi en la imatge. El contracte marca un calendari per a la implementació dels nous models de recollida d'escombraries. Per una banda, a finals del 2023 ja s'haurà desplegat el sistema porta a porta a tots els barris de la ciutat previstos. Pel que fa a la resta, caldrà esperar fins al març del 2024 per finalitzar la implementació de contenidors intel·ligents.

A més, l'empresa s'ha compromès a renovar els contenidors intel·ligents que hi ha actualment a la zona de l'Eixample on es fa la prova pilot per uns de millorats. El regidor de Neteja, Eduard Berloso, ha recordat que quan la ciutat va començar aquesta prova pilot encara no hi havia cap contenidor al mercat adaptat al lector de targetes i amb totes les característiques tècniques que volien i per això es va fer «una mena de pegat» per adaptar els contenidors que hi havia. El resultat, però, ha estat una sèrie d'errors tècnics que ara l'UTE contractada vol resoldre amb la renovació dels contenidors. Berloso ha destacat que els nous «ja estan dissenyats» per poder aplicar el sistema de recollida selectiva gironí. En l'àmbit de recollida de residus, el contracte arriba als 86,26 milions d'euros.

Més freqüència en la neteja viària

Per altra banda, el contracte de neteja viària arriba als 81,8 milions d'euros amb la intenció de resoldre els dèficits que tenia l'actual. El contracte comença l'1 de setembre i es començarà a implementar el model de neteja viària de forma progressiva amb la intenció que estigui totalment desplegat a finals d'octubre. «Que ningú es pensi que demà ja hi haurà tots els barris amb el nou servei previst», ha avisat l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas. El que sí que ha deixat clar Madrenas és que «a tots els carrers s'augmenta la neteja i els dies d'escombrada». Per fer-ho, el consistori ha dividit la ciutat en zones. En cada una d'elles s'ha assignat «un criteri tècnic» que marca si s'embruta molt o poc i a partir d'aquí es determina la freqüència del servei.

Madrenas ha destacat que hi ha «pàgines i pàgines d'informes» que estableixen la freqüència d'ús dels carrers, la densitat de població, el volum comercial o el turisme. A partir d'aquests criteris s'estipula quins carrers o places necessiten més neteja i quines menys. «No hi ha barris de més, ni de menys», ha remarcat l'alcaldessa. Dins de la zona A, hi ha el Barri Vell i el Mercadal. En aquests dos sectors hi haurà una neteja viària «els set dies de la setmana» ha anunciat el regidor Eduard Berloso. Pel que fa a la zona B -on s'inclouen barris com l'Eixample, Pla de Palau o Sant Narcís- la neteja serà de cinc dies a la setmana.

Neteja amb aigua

Com a novetat, el contracte també incorpora neteja amb aigua. De fet, un dia a la setmana un camió d'aigua netejarà la via en la majoria de barris de la ciutat. L'única excepció serà en els mesos d'hivern, quan glaça, per evitar que els cotxes rellisquin amb l'aigua glaçada i els vianants es trobin amb la vorera glaçada. En paral·lel, l'Ajuntament de Girona encarregarà un estudi d'aigües freàtiques per construir en els pròxims anys cinc pous d'aigua freàtica. Aquests pous serviran de punt d'abastiment dels camions de neteja amb aigua, per no malgastar aigua potable per la neteja.

Fulles, herbes i excrements inclosos

Entre les novetats del contracte hi ha la incorporació dels serveis que hauran de fer els peons que netegin els carrers. Fins ara, els operaris no havien de recollir fulles, herbes o excrements d'animals. Ara, amb el nou contracte, els treballadors hauran d'encarregar-se d'aquestes tasques, també. A més, alguns d'ells tindran un carretó elèctric per tal que els treballadors hagin de fer menys esforços.

Pel que fa al seguiment, els vehicles de l'empresa tindran un GPS i també s'incorporarà un dispositiu als cabassos dels treballadors. Amb la informació que aquests dispositius de seguiment recullin, els ciutadans podran consultar en una pàgina web si han passat a netejar o no i si es compleix amb la freqüència establerta. Amb el nou contracte, la plantilla sumarà cinc treballadors més als 165 actuals que faran jornada complerta durant tot l'any. Per altra banda, hi haurà 49 contractes amb una jornada menor del 70% i 24 amb menys del 55% de la jornada.