CRÒNICA
Descobrir el gust per la lectura sense morir en l’intent
L’escola Santa Eugènia és un dels cinquanta punts de la província on s’implementa el programa LECXIT de la Fundació Bofill, que uneix alumnes i voluntaris per a millorar la comprensió lectora
«Quin tipus d’històries t’agraden?», pregunta la voluntària Núria Bazaga amb els ulls espurnejants a la seva parella lectora, de només 9 anys, que ressegueix amb prudència els lloms dels llibres infantils que custodia la biblioteca de l’escola Santa Eugènia de Girona. «A mi no m’agraden les històries», respon ella, intentant ofegar un mig somriure que s’esforça en dissimular. «Doncs jo intentaré que t’agradin», proclama, victoriosa, fent-li esclatar aquella rialla amagada. La voluntària posa fil a l’agulla, selecciona un prestatge i comença a presentar-li un grapat de llibres que esperen a ser descoberts. Al cap de pocs minuts, la sedueix una temàtica: «Vull llegir un llibre d’aventures», revela.
Totes dues es deixen encisar per la coberta. I ràpidament decideixen explorar el contingut. Per a escalfar, han decidit que cadascuna llegirà una pàgina. Abans, però, Bazaga li proposa un joc a mode de manual d’instruccions: «Quan trobem una coma, hem de respirar; i quan trobem un punt, ens mirem als ulls», li indica. Amb una entonació que de seguida engresca a la nena, comencen a entrar en la història. Per a mantenir la seva atenció i conèixer-la una mica més, aprofita escenes del llibre: «Aquí diu que les germanes bessones estan molt unides, tu estàs unida amb els teus germans?», li pregunta. I si al principi s’entortolligava els cabells per a reprimir els nervis de llegir en veu alta, a mesura que devora les pàgines se sent cada vegada més còmode.
Aquesta és la filosofia del programa LECXIT, impulsat per la Fundació Bofill, una iniciativa que va néixer l’any 2011 amb l’objectiu d’impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora. Actualment, a la província de Girona el programa s’implementa en una cinquantena d’espais de 21 municipis, des de centres educatius (d’alta i màxima complexitat) a locals socials, passant per biblioteques. A nivell de tot Catalunya, la iniciativa arriba a 1.900 nens de 4t, 5è i 6è de Primària.
«Són alumnes que tenen dificultats en l’aprenentatge i aconseguim que arribin a final de curs amb el mateix nivell que la resta de companys gràcies a aquestes trobades setmanals amb els voluntaris», assegura la directora del programa, Marta López, que afegeix que es tracta d’estudiants «que en el seu entorn no tenen els recursos per a adquirir l’hàbit lector». Tot i que afirma que «l’escola necessita més recursos», defensa que «per a millorar la comprensió lectora fan falta altres actors, més aliances que, de forma coordinada, ens trobem per a donar resposta a aquesta necessitat».
Crida a sumar voluntaris
Tot i que ja hi ha més de 300 voluntaris que participen en el programa a les comarques gironines, encara falten mentors per a cobrir la demanda. En aquest sentit, la Fundació Bofill fa una crida a sumar voluntaris a Girona, Salt i Hostalric (municipis on aquest any han començat una prova pilot per a avaluar l’impacte del projecte).
- El bar restaurant B-12 deixarà de la plaça del Vi de Girona després de dotze anys
- Una família recupera la titularitat d’un pis de Girona després de molts intents de desnonar-los
- Salvament «in extremis» d’un desaparegut de 62 anys als Aiguamolls
- Membres de la nova Associació Juvenil Marroquina del Ripollès: "Hi ha moltes ganes d'anar a votar el 12-M
- David Mascort: «Em fa certa vergonya el que passa a Girona amb les renovables»
- Necrològiques , Noticies de Necrològiques - Diari de Girona
- Cornellà del Terri denuncia que es vol obrir un centre de menors no acompanyats "sense complir amb la normativa
- Els millors llibres de Sant Jordi 2024