Adif inicia els tràmits per reurbanitzar la plaça d'Espanya de Girona

Ha publicat al BOE la necessitat d'ocupar els terrenys i l'Ajuntament lamenta el retard amb el que s’ha portat a terme

Imatge orientativa de la reforma de la plaça.

Imatge orientativa de la reforma de la plaça. / Ajuntament de Girona.

Tapi Carreras

Tapi Carreras

Adif ha iniciat els tràmits per reurbanitzar la plaça d'Espanya de Girona després de més de sis anys amb el projecte ballant i amb reunions i discussions entre el Ministeri de Foment i l'Ajuntament de Girona. Per aquest motiu, el solar és, ara mateix una parcel·la dura sense cap ús i amb les velles andanes visibles.

La plaça va perdre la seva imatge arran de les obres per fer arribar l'Alta Velocitat a la ciutat. L'antiga estació d'autobusos del parc Central va ser enderrocada i es va traslladar temporalment a la plaça d'Espanya abans de posar en funcionament l'actual, soterrada al parc Central.

Des del 2017, no hi havia hagut acord per tirar endavant el projecte, sobretot per motius econòmics. Tant el Ministeri com l'Ajuntament reclamaven a l'altra part que hi afegissin diners. El tinent d’alcaldia i regidor d’Urbanisme i Activitats de l’Ajuntament de Girona, Lluís Martí, ha explicat a Diari de Girona, que des de fa tres setmanes s'ha posat fil a l'agulla amb els representants estatals i s'ha desencallat pràcticament tot. Ara, Adif ha publicat al BOE l'espai que necessita ocupar per tirar endavant les obres. Durant un temps, el document estarà a exposició pública. Si hi ha al·legacions s'hauran de resoldre. Si no n'hi ha, es podrà licitar l'obra.  

La voluntat era que la plaça fos un espai ampli i diàfan, amb zones verdes i de descans per als veïns. La proposta, que pujava a 2,1 milions d'euros, eliminava també l'actual gir a l'esquerra des del carrer Barcelona, preveia que el de Bailén fos exclusiu per a vianants, i que el de Pierre Vilar –el que passa davant l'estació de trens- canviés de sentit. El projecte el va elaborar l 'Ajuntament amb aportacions veïnals i Adif va donar-hi el vistiplau.

Els terrenys municipals afectats són al carrer de la Creu (483 m2), al carrer de Pierre Vilar (7.488 m) i a la mateixa plaça d’Espanya (5.597 m), i 66 m més al voltant de la plaça. Adif ocuparà tots aquests terrenys, que tornaran a mans del consistori un cop s’hagin acabat els treballs i s’hagi recepcionat l’obra.  Hi ha una parcel·la privada on s’hi podria aixecar un hotel.

Projecte clau

El tinent d’alcaldia Lluís Martí, ha destacat que aquest pas arriba després de diverses reunions, en les quals finalment es va acordar tirar endavant amb el projecte compromès. “Aquest és un projecte clau per a la ciutat, perquè es tracta d'un espai cèntric que fa de ròtula entre barris, i que a la vegada dona la benvinguda a la gent que arriba a Girona en tren. Ja fa massa anys que està pendent de la intervenció de l'Estat, que no l'ha tingut com una prioritat. Des de l'Ajuntament vam fer en el seu moment un projecte tenint en compte l'opinió dels veïns i veïnes, i les funcions que ha de tenir la plaça com a espai públic i també de cara a la mobilitat. Portem molts anys insistint en la necessitat de desbloquejar el projecte, i vam sortir de les últimes reunions amb bones perspectives, que ara es confirmen, ja que Adif fa un primer moviment en la bona direcció perquè sigui una realitat. Lamentem el retard, però ara del que es tracta és d'intentar accelerar el projecte perquè tant els veïns i veïnes com també els usuaris de l'estació en puguin gaudir”, ha afirmat el tinent d’alcaldia.

Vista planta de l'avantprojecte de reforma de la plaça d'Espanya.

Vista planta de l'avantprojecte de reforma de la plaça d'Espanya. / Ajuntament de Girona

Espai versàtil

El projecte inclou la millora de la cohesió amb la ciutat, l’augment de la seguretat i la creació d’un espai versàtil. En relació amb l’espai públic, el projecte prioritza la conversió de la plaça en un espai diàfan, ampli i accessible, flexible i apte per a diferents usos, que té el carrer de Barcelona com a eix vertebrador de la zona. A la plaça es vol reservar un espai per a una zona d'esbarjo per a veïns i viatgers i en un lateral s'hi contempla un vial de serveis. La reforma també pretén convertir el carrer de Bailén en un carrer exclusiu per a vianants, deixant pas només a vehicles de serveis i de veïns i veïnes per accedir als guals. També es preveu l’eliminació d’un punt negre de sinistralitat a la ciutat, localitzat en el gir a l’esquerra del carrer de Barcelona cap a l’estació, aproximadament a l’altura del carrer de Tomàs de Lorenzana.

Pel que fa al paisatge urbà, el projecte incorpora la voluntat de millora de la cohesió urbana i social en aquest punt de la ciutat. Es planteja una ordenació viària versàtil, que pugui permetre canvis en el temps i modificacions temporals amb motiu d’obres i altres urgències. La intermodalitat també és un aspecte que es té en compte, ja que es mantindrien els aparcaments de Girocleta i de bicicletes, es disposaria d’una parada de bus urbà àmplia i hi hauria dues zones per accedir amb vehicles per encotxar i desencotxar. La linealitat del nou disseny evitaria la creació d’espais que afavorissin els estacionaments indeguts i les dobles fileres.

Connexió amb Lorenzana

El projecte proposa un espai per a vianants ampli i garantir l’itinerari natural de la plaça cap a l’Eixample d’una forma directa, segura i còmoda, connectant amb el carrer de Tomàs de Lorenzana i amb la plaça del Poeta Marquina.