Els viatgers de bus urbà de Girona ja superen els d’abans de la pandèmia

Durant el primer semestre d'aquest any han utilitzat el servei 1.842.715 persones, gairebé un 3% més que en el mateix període de 2019

Durant el maig es van registrar 356.067 usuaris, el número més alt en un sol mes en els últims quatre anys i mig

Els viatgers de les línies L1, L2 i L5 de 2022 corresponen al 72,8% del total que hi va haver durant tot l’any

La línia L5 és la més utilizada pels viatgers del bus urbà de Girona.

La línia L5 és la més utilizada pels viatgers del bus urbà de Girona. / MARC MARTI FONT

Josep Coll

Josep Coll

El bus urbà de Girona ja té més viatgers que abans de la pandèmia. Ho demostren les xifres del primer semestre de l’any quan entre tots els usuaris es van fer un total d’1.842.715 viatges entre les diferents línies del bus urbà de la ciutat. Això significa un increment de gairebé el 3% respecte a la xifra de viatgers que hi va haver entre gener i juny de 2019, quan en van ser 1.789.048. Per tant, si es continua amb aquesta dinàmica es podrien superar els 3.345.105 viatgers que hi va haver durant tot el 2019.

Els 1,8 milions de viatges del primer semestre d’aquest any superen també la xifra global de 2020 quan, a causa de la pandèmia i el confinament, només hi va haver 1.658.150 viatgers durant tot l’any. A més, si es comparen els números del primer semestre dels anys anteriors, s’observa un increment força significatiu. Entre gener i juny de 2021 hi va haver 1.078.445 viatgers, el que significa que la xifra d’aquest any la supera en un 70,8%.

Mentrestant, l’any passat hi va haver 1.424.654 viatgers durant el primer semestre. D’aquesta manera, les xifres d’aquest any del mateix període superaven en un 29,34% les de l’any passat. Tot i així, a partir de la tardor de 2022 hi va haver un increment notable quant a viatgers i ja en l’últim tram d’any van ser xifres molt similars a les d’abans de la pandèmia, tot i que encara no se superaven.

En els últims anys, el mes amb una quantitat més gran de viatgers durant l’any ha estat el maig. Enguany, la xifra s’ha enfilat fins als 356.067 viatgers. De fet, aquests més de 350.000 viatgers del maig ha estat la xifra més alta que s’ha registrat en un únic mes en els últims quatre anys i mig, superant els 333.469 de maig de 2019. En canvi, els mesos d’estiu són més fluixos, sobretot l’agost.

El segon mes amb més afluència va ser el març (354.481), mentre que van fregar els 300.000 viatgers els mesos de febrer (299.950) i juny (298.928). Tots aquests mesos van superar la xifra de viatgers d’ara fa quatre anys. En canvi, els números de gener (265.800) i abril (267.489) van quedar per darrere dels de 2019.

L'L5, la línia més utilitzada

Històricament, la línia de bus urbà més utilitzada ha estat l’L5. Aquesta és la que fa el recorregut de Germans Sàbat fins a Vilablareix i Aiguaviva, passant entre d’altres, pels Jutjats -avinguda Ramon Folch-, la plaça Marquès de Camps, la plaça de l’Assumpció, la plaça de Salt o l’Hospital de Santa Caterina. La línia va tenir l’any passat 785.875 viatgers segons la memòria de Territori de l’Ajuntament de Girona, un 27,19% del total de viatgers durant l’any passat.

Les altres dues línies més usades van ser l’L1, amb 674.185 viatgers, i l’L2, amb 645.104. Ambdues línies haurien de tenir, a partir del setembre -en un principi havia de ser el juliol-, els primers busos elèctrics que formaran part dels Transports Municipals del Gironès (TMG) i que cobriran els recorreguts més exigents com són el de l’L1 i l’L2. La primera ha de fer la pujada de Montjuïc i també arribar fins a l’Avellaneda, mentre que la segona ha de creuar tota la ciutat entre l’hospital Josep Trueta i també fer el trajecte fins a l’Avellaneda, passant pel carrer Barcelona.

Els viatgers de les línies L1, L2 i L5 de 2022 corresponen al 72,8% dels viatgers totals que hi va haver durant tot l’any passat. La següent línia en aquest rànquing és l’L11, que el 2022 va tenir 325.271 viatgers. Van superar els 100.000 l’L7 (192.062) i l’L8 (159.711). Més pocs en van tenir l’L10 (94.346) i l’L12 (13.405). Aquesta última línia, que va dels Jutjats -avinguda Ramon Folch- fins al Puig d’en Roca, al barri Sant Daniel, i passa pel Barri Vell, es va estrenar el 2020.

Subscriu-te per seguir llegint