Els alumnes de 4t d’ESO de l’institut Salvador Sunyer de Salt s’han convertit en dramaturgs aquest primer trimestre dins del projecte educatiu A Tempo. Els alumnes han participat en tallers amb escriptors i dramaturgs per veure com es fa la redacció d’un guió i com es treballa un text fins que es porta a escena. A partir d’aquí, els alumnes han realitzat una proposta de text i aquest dilluns l’han assajat amb actors per portar-lo a sobre l’escenari la setmana vinent en el Torneig de Dramatúrgia que organitza el festival Temporada Alta per a instituts. El Salvador Sunyer és un dels quatre centres que participa en aquesta iniciativa.

El proper dilluns 4 de desembre es farà el Torneig de Dramatúrgia que organitza el festival Temporada Alta amb els instituts. Hi participen quatre centres que presenten una proposta de text interpretada per dos actors, igual que es fa en l'edició amb dramaturgs professionals. Un dels centres que hi participa aquest any és l'institut Salvador Sunyer de Salt, que durant setmanes han estat treballant en una proposta de text.

A principi de curs, els alumnes de 4t d'ESO van aprendre a redactar un guió a partir de les tres sessions d'escriptura que els va fer Albert Forns. En aquestes sessions els alumnes es van ajuntar per parelles i cada una d'elles va escriure un text diferent. Després entre ells van escollir una de les propostes per representar el grup. A partir d'aquí, la dramaturga Lara Díez Quintanilla els ha ajudat a donar-hi forma i evolucionar el text.

Díez Quintanilla es mostrava molt satisfeta de la proposta elaborada i de l'evolució que ha tingut el text des del principi fins a la proposta final. Assegura que "no ha costat gens" motivar els alumnes perquè participin en les millores i que, a poc a poc, el text ha anar creixent. La dramaturga creu que aquesta experiència permet que la classe pugui "desenvolupar la creativitat artística" d'una manera diferent, ja que ho han fet acompanyats de professionals que els han guiat. A més, afirma que les temàtiques "varien molt" en funció del centre i de la situació social.

Assaig amb actors

Finalment aquest dilluns els alumnes han participat a una sessió amb la dramaturga i també els dos actors que representaran el text en el torneig del proper dilluns. Es tracta de Roger Vilà i Tamara N'Dong. Els dos actors han descobert aquesta proposta de comèdia amb un rerefons social. El text arrenca amb la conversa entre dos germans i un li planteja la necessitat d'extreure's un ronyó per poder-se comprar el nou iPhone i aconseguir un reconeixement social. Les professores afirmen que no han intervingut en la temàtica i per això s'han trobat amb la proposta que reflecteix "les inquietuds" dels adolescents, com ara portar mòbils d'última generació i tenir influència dins del grup social.

L'autor d'aquesta proposta original és Abdoulake Doumbia qui ha explicat que no tenia cap idea prou interessant fins que va veure un vídeo a TikTok que plantejava un dilema similar. A partir d'aquí van començar a definir els personatges i bastir el text per donar-li forma. Doumbia assegura que se sent còmode en l'escriptura i que li agradaria repetir. Ara es veu amb opcions de guanyar el torneig del proper dilluns.

Per altra banda, la Dado Seydí assegura que no li agradaria ni ser actriu ni guionista. Malgrat tot, ha gaudit molt del procés de creació del text. Seydí explica que la millor part va ser al principi, quan veia com el projecte anava creixent amb les aportacions que feien tots els companys de la classe fins arribar a la proposta que avui han escenificat els dos actors. La majoria d'alumnes s'han mostrat sorpresos en sentir la lectura del guió que feien els dos actors. "A vegades costa imaginar-s'ho" explicava Doumbia. Per això, ara que ja han vist el text fet real s'han mostrat més confiats que mai que poden guanyar el torneig.

Adaptacions del text

La sessió d'aquest dilluns amb els actors ha servit per acabar de definir com serà la posada en escena del dia de la competició. Roger Vilà es mostra sorprès de "la naturalitat" amb que els alumnes "veuen els canvis per millorar el ritme" de la producció i adapten el text per suavitzar alguns girs més bruscs de guió.

El procés que han seguit els alumnes de 4t d'ESO de l'institut Salvador Sunyer de Salt és el mateix que han fet els estudiants de l'institut Vallvera de Salt, La Salle i el FEDAC Sant Narcís de Girona. Són els tres centres que lluitaran amb el Salvador Sunyer en aquest Torneig de Dramatúrgia que organitza el festival Temporada Alta per als instituts.