Baixa el nombre de proves i visites a l’especialista que es fan fora de termini

L’activitat també augmenta en els dos casos per donar resposta als pacients en espera 

El grau de satisfacció per l’assistència rebuda augmenta 0,35 punts segons una enquesta

Una pacient estirada a una camilla mentre li fan un encefalograma a l'hospital de Santa Caterina.

Una pacient estirada a una camilla mentre li fan un encefalograma a l'hospital de Santa Caterina. / IAS

L.T.

La finalitat del Pla de millora de l’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària mesura l’experiència d’accés al sistema: el termini d’accés als professionals de referència de l’atenció primària i comunitària (APiC); el termini d’accés a les primeres visites d’atenció hospitalària sol·licitades des de l’APiC i des del mateix hospital; el termini de resolució de les proves complementàries diagnòstiques, que són derivades des de la comunitat (APiC i consultes externes d’hospital); i el termini de resolució de les intervencions quirúrgiques.

En l’àmbit català, en l’apartat de visites a l’especialista, el termini per a la primera visita a consultes externes s’estableix en menys de 30 dies en el cas de les preferents i fins a 90 dies en les ordinàries. El 2023 es va tancar amb 164.000 visites més (un 9% més) respecte al 2022, les visites fora de termini es van reduir en un 12%.

El temps de resolució per a la realització d’una prova diagnòstica és com a màxim de 90 dies. El 2023 es va tancar amb 165.000 proves més (un 21% més) respecte al 2022, les proves diagnòstiques fora de termini s’han reduït un 30%.

Pel que fa a l’atenció telefònica, 7 persones de cada 10 han rebut resposta telefònica en el primer intent de la trucada (73%) i gairebé 9 de cada 10 en les 12 hores posteriors al primer intent (88%).

En les accions per a la millora de l’accessibilitat, durant aquest any, Salut també ha treballat en el desplegament del programa Planifica’t, i hi segueix treballant per analitzar els centres amb accessibilitat més baixa i aplicar-hi millores concretes, al mateix temps que s’han agrupat les e-consultes i això n’ha suposat una reducció del 56%.

La millora en les intervencions quirúrgiques a Girona també s’ha vist reflectida a Catalunya. Els resultats indiquen que els percentatges de persones en llista d’espera per a una intervenció quirúrgica que s’han resolt dins del termini han millorat el 2023 respecte a l’any anterior: oncologia s’ha mantingut en el 99%, la cirurgia cardíaca ha passat del 99% al 100%, la cirurgia garantida del 90% al 97% i, finalment, la resta de cirurgies del 92% al 97%.

Segons dades concretes, en total, aquest 2023 s’han registrat 408.000 intervencions, 39.000 més que l’any anterior, quan van fer-se’n 369.000. En aquest cas, hi ha 6.200 persones esperant per una operació fora de termini, un 61% i 9.500 persones menys que el desembre de 2022, quan 15.800 pacients patien aquests retards. Per tipologies, la resolució per a una intervenció d’oncologia ha estat d’entre 45 i 60 dies; per una operació cardíaca 90 dies; per les garantides (cataractes, pròtesis de maluc i pròtesis de genoll), 180 dies; i per la resta, 365 dies.

El conseller de Salut, Manel Balcells, es mostra satisfet ja que «s’ha recuperat la situació d’abans de la pandèmia: avui estem millor en tots els aspectes que el 2019; hem superat, doncs, la pandèmia i la postpandèmia».

Balcells ha valorat molt positivament l’esforç que han fet els professionals de tot el sistema per assolir aquest bons resultats, sobretot en els temps de garantia dels pacients i també a nivell de l’APiC. I igualment ha reconegut la importància de la inversió econòmica feta en el Pla: 100 milions d’euros que quedaran com a estructurals per consolidar les millores d’accessibilitat al sistema.

Enquesta de satisfacció

El grau de satisfacció global de la ciutadania amb l’atenció rebuda s’ha incrementat 0,35 punts, passant del 7,37 del 2022 al 7,72 el 2023, segons es desprèn del darrer Pla d’enquestes de percepció, experiència i satisfacció d’usuaris (PLAENSA).

Pel que fa al tracte personal que reben els usuaris per part dels metges, es valora satisfactòriament en un 93,1% i el de les infermeres en un 94,8%. Així mateix, la ciutadania valora en un 94,1% de satisfacció en les explicacions que rep per part dels professionals de l’atenció primària i un 90,2% creu que està en bones mans. 

Un altre dels aspectes que ha valorat satisfactòriament la ciutadania ha estat la neteja del CAP amb un 95,4%.

Subscriu-te per seguir llegint