La fiscal de trànsit de Girona demana "canviar la mentalitat" de la justícia per protegir les víctimes d'atropellament

Emma Ruiz subratlla els esforços per demanar presó provisional i sol·licita 8 anys de pena per la mort de la ciclista als Àngels

Assistents a l'acte escoltant el manifest contra la violència viària, en una imatge d'arxiu.

Assistents a l'acte escoltant el manifest contra la violència viària, en una imatge d'arxiu. / Aniol Resclosa

Xavier Pi / ACN

Xavier Pi / ACN

La fiscal de trànsit de Girona, Emma Ruiz, demana "canviar la mentalitat" de la justícia perquè les víctimes d'accidents es deixen "molt desprotegides". "Molts dels meus companys, tant jutges com fiscals, encara creuen que atropellar algú en un pas de vianants és un accident, quan es tracta d'una imprudència greu", subratlla reclamant que no es deixi tot en mans de les asseguradores. A la demarcació, Ruiz posa en relleu els esforços que fa la fiscalia per demanar presó provisional en aquells casos greus d'accidents mortals (per exemple, quan el conductor fuig del lloc). La fiscal també s'ha referit a les dues ciclistes que van morir als Àngels i a Girona després que un cotxe les envestís. En el primer cas, vol una pena de 8 anys de presó.

La fiscal especialitzada en trànsit de Girona, Emma Ruiz, durant la jornada d'aquest divendres.

La fiscal especialitzada en trànsit de Girona, Emma Ruiz, durant la jornada d'aquest divendres. / ACN

La fiscal delegada en Seguretat Viària a Girona explica que, en els darrers anys, s'han fet avenços en el Codi Penal per acabar amb "la sensació d'impunitat" dels conductors que cometen delictes al volant. Per exemple, tipificant com a delicte que s'abandoni el lloc de l'accident o també, a partir de l'any passat, acordant amb els policies que es millorin els atestats d'aquells sinistres en què moren víctimes vulnerables (com ara els ciclistes).

A més, Emma Ruiz ha avançat que els cotxes incorporaran uns sistemes similars a les caixes negres dels avions -coneguts com a 'Event Data Recorder'- que permetran saber amb "exactitud" a quina velocitat circulaven abans de tenir un accident i la seva trajectòria abans del xoc. "Això ens serà molt útil, perquè aquestes dades no admetran discussió", ha concretat la fiscal, en referència als judicis per delictes de trànsit.

La fiscal especialitzada, però, també és conscient que cal "canviar la mentalitat" de la justícia amb els casos d'atropellaments. "Molts dels meus companys, tant jutges com fiscals, encara segueixen creient que atropellar algú en un pas de vianants és un accident, en comptes d'una imprudència greu", ha subratllat Emma Ruiz.

Per això, la fiscal demana que amb els atropellaments "no es deixi tot en mans de les asseguradores" i que la judicatura faci passos endavant. "Si bé el dret penal sempre diu que la intervenció ha de ser mínima, jo crec que en el cas dels delictes contra la seguretat viària, la nostra intervenció ho era molt", ha afirmat Ruiz. I això, en conseqüència, deixa "molt desprotegides les víctimes".

Presó provisional

En referència a les comarques gironines, Emma Ruiz també ha posat en relleu els esforços que està fent la fiscalia per demanar presó provisional en aquells casos d'accidents mortals en què es cometen imprudències flagrants. Sobretot, quan hi ha alcohol i drogues pel mig i els qui cometen el sinistre fugen del lloc de l'accident.

Aquí, la fiscal especialitzada ha destacat tres casos en què els investigats estan esperant el judici entre reixes. Dos d'ells són estrangers -entre els quals hi ha el conductor kamikaze de la Jonquera- i l'altre és el d'un reincident que, just després que se li retornés el carnet, va matar una dona (i segons ha precisat Ruiz, tenia "tot el cotxe ple de llaunes de cervesa").

8 anys per la ciclista atropellada als Àngels

La fiscal delegada de Girona ha participat aquest divendres en un acte organitzat per Mou-te en Bici, on l'entitat ha presentat la seva proposta per pacificar el trànsit al centre de la ciutat. I durant la seva intervenció, Emma Ruiz també ha parlat dels dos atropellaments mortals de ciclistes que acabaran en judici: els de les joves que van perdre la vida atropellades a la carretera dels Àngels i a la cruïlla de l'Escola d'Hostaleria.

En el primer cas, Ruiz ha explicat que ja s'ha acabat la instrucció de la causa i que tant la fiscalia com l'acusació particular ja han presentat els seus corresponents escrits. Sol·liciten 8 anys de presó per delictes contra la seguretat viària, homicidi imprudent i omissió del deure de socors i reclamen també que al conductor que va atropellar la ciclista se'l privi de poder conduir durant 6 anys.

"És un dels casos més greus que he portat, perquè el conductor anava begut i, després d'atropellar la ciclista, tant ell com qui anava de copilot al cotxe van fugir del lloc", ha explicat la fiscal.

Pel que fa al segon, el de l'Escola d'Hostaleria, Emma Ruiz ha explicat que el cas s'està instruint i que s'ha demanat un informe pericial de reconstrucció de l'accident. Tot i que en els dos casos no s'ha decretat presó provisional, en aquest darrer Emma Ruiz sí que ha deixat entreveure que aquí "poden passar moltes coses", perquè la instrucció del cas no ha acabat.

De fet, la investigació ha permès saber que la dona que va atropellar mortalment la ciclista havia comprat mesos enrere un permís fals (en el marc de la trama 'Loki'). I que després que se li retirés, es va presentar a l'examen teòric de conduir, el va suspendre, i va continuar agafant el cotxe.

Balanç de sinistralitat

Per últim, la fiscal ha passat balanç de les dades de sinistralitat del darrer any que han arribat al servei especialitzat. Ha dit que durant el 2023 s'han reduït els accidents amb víctimes (de 1.723 a 1.694) i que, en paral·lel, també han baixat els mortals (de 32 a 29). Emma Ruiz ha precisat que la gran majoria d'accidents es deuen a la irrupció d'animals salvatges a la via, però també ha dit que han repuntat aquells sinistres en què hi ha l'alcohol pel mig (passant dels 1.730 del 2022 als 1.754 de l'any passat).

Treure cotxes de Marquès de Camps

Durant l'acte, Mou-te en Bici ha presentat una proposta per a una "mobilitat més amable" a Girona, que bàsicament passa per treure els cotxes de la plaça Marquès de Camps i reconfigurar el sentit de diferents vies, per permetre que aquells cotxes que vulguin accedir cap al Barri Vell hi tinguin accés (a través de l'avinguda Sant Francesc) però que tot el trànsit de pas no hagi de passar pel centre. A més, Mou-te en Bici també vol que el carrer Nou sigui de vianants.

El seu portaveu, Xavier Corominas, demana ara que l'Ajuntament de Girona faci "un estudi tècnic" de la proposta que els ha fet arribat l'entitat. "El que volem és obrir el debat sobre la pacificació del trànsit a partir de la nostra proposta, i que es faci amb consens", ha conclòs.