Premi BBVA a la Sostenibilitat Empresarial. Bumerang

Oriol Segarra: «No tenim un problema de material, sinó més aviat d’ús»

web bowl marmol cenital VA

web bowl marmol cenital VA

-Bumerang vol portar la reutilització que es feia a Espanya fa 70 anys als patrons de consum d’avui. 

-Sabem que el problema principal de reutilitzar envasos és retornar-los perquè puguin ser reutilitzats. Per això un punt clau de Bumerang és que no som un envàs o una aplicació mòbil, som un sistema. Com a usuari del nostre sistema pots retornar envasos en qualsevol punt de la xarxa que estigui donat d’alta a Bumerang. Avui tenim més de 150 punts disponibles per tota la península Ibèrica i les illes. 

-¿Quins són alguns d’aquests punts?

-Bumerang està disponible a més de 70 restaurants i cafeteries de Barcelona, Madrid, la Corunya, Mallorca i altres ciutats. També som presents a més de 100 menjadors de col·lectivitats. És en aquest sector on hem trobat la nostra tracció més gran: avui els treballadors de grans empreses del nostre país utilitzen Bumerang per menjar de pícnic.

-¿Quin impacte mediambiental té el vostre servei?

-Cada envàs Bumerang pot evitar 200 envasos d’un sol ús o l’equivalent a 90kg de CO2.

-¿I com ajudeu que els envasos siguin retornats?

-Mitjançant un codi QR, que identifica cada envàs, i que s’ha d’escanejar abans de poder emportar-te’l. Una vegada escanejat, tu n’ets el propietari per 15 dies, sense cap cost afegit. Si et passes d’aquells 15 dies, et cobrem un dipòsit, com en els festivals, el qual se’t torna una vegada retornis l’envàs. Actualment tenim una mitjana de temps de retorn dels envasos de quatre dies. 

-¿Com repercuteix aquest model de negoci en els vostres clients?

-A l’estar substituint un envàs d’un sol ús per un de reutilitzable, volíem que els restaurants tinguessin la mínima fricció des del punt de vista financer. Així que cobrem només per aquells envasos que tu utilitzes, és a dir, aquells que entregues a un client que ve a buscar menjar o beguda al teu local.

-¿Percebeu cert canvi de mentalitat amb relació als productes d’un sol ús?

-En els últims anys els activistes hem generat un rebuig cap a un material en concret, el plàstic, perquè és el més visible i permanent en el medi ambient. Però hem fallat a accentuar que el problema no és el plàstic, sinó els plàstics d’un sol ús i tots aquells envasos que siguin d’un sol ús. 

-I això ha generat la substitució de molts envasos de plàstic per altres de cartró. 

-Sí. Tanmateix, ara com ara tenim el mateix problema, però de color marró. Perquè aquest cartró està tractat, ha passat per un procés productiu, ha sigut transportat des d’un bosc on estava capturant CO2… Tot aquest procés s’estalvia posant un Bumerang al rentaplats, tot i que aquest sigui de plàstic. No tenim un problema de material, tenim un problema d’ús.