ENTREVISTA CARLOS RUBIO President de l'Autoritat Portuària de Màlaga |

«2023 és l'any en què hem recuperat la normalitat»

«Totes les institucions tenim l'obligació de fer la transició cap a la sostenibilitat respectant el medi ambient i avançant en la digitalització que ens permetrà complir els compromisos»

Carlos Rubio, president de l'Autoritat Portuària de Màlaga.

Carlos Rubio, president de l'Autoritat Portuària de Màlaga. / ÀLEX ZEA

Julián Nieto

El president de l'Autoritat Portuària de Màlaga passa revista als temes de més actualitat del port malagueny, que afronta un any que s'assembla en xifres al 2019, any de referència precovid.

Tot i que encara queden els mesos d'octubre i novembre, que són molt forts en el sector dels creuers, ¿quin balanç fa del conjunt de la temporada de creuers al port malagueny?

L'any 2023 és l'any que hem recuperat totalment la normalitat. Després dels anys del Covid (2020 i 2021), el 2022 va suposar un any de recuperació però encara afectat per les seqüeles de la pandèmia i el 2023 és el de la plena recuperació, en el sentit que tindrem un nombre lleugerament superior d'escales respecte a l'any 2019, any de referència anterior a la pandèmia. Pel que fa al nombre de passatgers, encara el 2022 l'ocupació dels vaixells rondava el primer semestre el 50% de la seva capacitat total. Tot i això des de primers del 2023 estem tenint ocupacions properes al 90%. Això ja és plena normalitat.

¿Cap on ha d'encaminar el turisme de creuers els seus passos a mitjà i curt termini?

A Màlaga estem treballant molt i incidint en dues línies prioritàries. En primer lloc configurar-nos com una destinació amb embarcament i desembarcament, és a dir el que entenem com a port base de grans rutes de creuer. En segon lloc, continuar apostant pel sector de Prèmium i de luxe. En aquest segon objectiu, els números ens indiquen que ho estem aconseguint ja que cada cop més vaixells d'aquest segment de luxe venen a Màlaga.

Els plans d'inversió del port per als propers anys contemplen «una segona gran transformació» amb un nou moll. ¿Com ho contempla? ¿Cap on ha de caminar el port de Màlaga?

Ja estem experimentant una gran transformació. A la zona de Poniente, on hi ha la desembocadura del riu, s'estan construint les noves dependències pesqueres (llotges, atracament, etc.), la nova caserna de la Guàrdia Civil i en un futur molt proper, un gran port per a iots, un gran port esportiu a la dàrsena de San Andrés que significarà una gran transformació. A més, en el futur ens plantegem la construcció d'un nou moll amb una esplanada al moll 8 que ens permetrà continuar sent competitius en l'àmbit dels granels sòlids (importació i exportació de cereals i els granels minerals).

Digitalització, innovació, sostenibilitat i respecte al medi ambient són compromisos que a la tercera dècada del segle XXI ja acompanyen totes les empreses. ¿Com es treballa al port de Màlaga?

D'una manera molt important perquè aquests factors han deixat de ser opcionals a ser totalment obligatoris. Totes les institucions tenim l'obligació de fer aquest camí, amb el respecte al medi ambient, i avançar en digitalització, que ens permetrà complir aquests nous compromisos. El 2019 vam aprovar el pla Puerto Verde, una iniciativa que s'ha anat completant amb el pas d'aquests darrers anys amb l'adopció dels compromisos de les Nacions Unides per al 2030 i els estem incorporant a totes les nostres accions. A partir d'ara, qualsevol nova instal·lació del port ha de complir els compromisos de sostenibilitat i respecte al medi ambient. Som molt estrictes amb aquest tema.

¿Quant queda perquè el port de Màlaga sigui considerat un port base amb un 30-40-50% de passatgers a la base?

És una de les nostres línies estratègiques però he de dir que ens està costant aconseguir-ho. A Màlaga ens penalitza molt no tenir connexions directes aèries amb els Estats Units, que és el principal mercat emissor de turistes de creuer. Aquí estem en desavantatge amb altres destins espanyols com ara Barcelona, que sí que té aquesta connexió i ens costa molt aconseguir aquest passatger de base. Esperem que en un futur tinguem aquest enllaç directe amb els Estats Units i puguem reforçar la nostra posició. Acabarem creixent en aquest sentit.

¿Les companyies de creuers de Luxe i Prèmium aposten cada cop més pel port de Màlaga, oi?

Més d'un 30% de les escales que acollim, i cada any una mica més, corresponen a creuers tipus Prèmium, més moderns i lleugers, amb un nombre menor de passatgers però amb un altíssim poder adquisitiu. Clarament estem creixent en aquest sentit.

¿Com està funcionant la dàrsena de megaiots que va ser inaugurada fa 14 mesos?

Molt bé, complint objectius. Val a dir que és una dàrsena d'internada, és a dir, que la seva època forta no és precisament l'època estival. Qui passi pels molls 1 i 2 veurà que tenim atracats bastants megaiots (de 80 a 100 metres d'eslora). Les previsions per a aquesta tardor-hivern són francament bones. S'estan complint les expectatives.

L'any que ve torna a celebrar-se a Màlaga la Seatrade Cruise Med. Alguna cosa hi deu tenir a veure la feina que fa el port de Màlaga en això.

Sí. Per a nosaltres ha estat una sorpresa i una alegria resultar elegits per segona vegada i de forma consecutiva com a seu. Això no ho havia aconseguit ningú fins ara i això que hi havia forts competidors, per exemple a Itàlia. L'organització ha pensat que el que va oferir Màlaga el 2022 tenia molta qualitat i ja estem treballant perquè l'edició del 2024 sigui millor. L´impacte econòmic a la ciutat és brutal i també donem a conèixer totes les oportunitats de Màlaga com a seu d’aquest tipus d´esdeveniments.