Esdeveniment. Formació

L’FP dual, peça clau per a la competitivitat a Espanya

La formació vista com una responsabilitat compartida entre centre educatiu i empresa farà que l’economia espanyola agafi impuls

Ponents del IX Fòrum Aliança per a la FP Dual.

Ponents del IX Fòrum Aliança per a la FP Dual. / Fundación Bertelsmann

Bego Contreras

Corresponsabilitat, cooperació i confiança. Són les tres claus per a l’èxit d’una modalitat formativa que crearà més de 236.000 oportunitats d’ocupació fins al 2030 i que té un 70% d’ocupabilitat. El desenvolupament de l’FP dual planteja desafiaments extraordinaris, però a canvi permetrà avançar en productivitat i competitivitat. El IX Fòrum Aliança per a l’FP Dual, esdeveniment organitzat per Fundación Bertelsmann i Repsol amb Prensa Ibérica com a ‘mediapartner’, va reunir i va afavorir l’intercanvi d’opinions entre els quatre pilars d’aquest model formatiu: administració, empreses, centres educatius i alumnat.

La benvinguda institucional de la primera jornada va anar a càrrec d’Antonio Brufau, president de Repsol. A més de destacar el repte de fer l’FP dual atractiva als alumnes i empreses, comunicant-ne els beneficis, Brufau va insistir que aquest model té «un paper essencial en la formació de professionals preparats per a les noves demandes que sorgiran dins de la transformació energètica».

Per la seva banda, Francisco Belil, vicepresident de Fundación Bertelsmann i president de la Fundació Princesa de Girona, va inaugurar el fòrum, confirmant la passió de l’Aliança «per buscar solucions als colls d’ampolla que sorgeixen al crear una cosa nova», referint-se a la tasca de «convèncer les pimes que l’FP dual és necessària, assequible i fàcil perquè puguin incorporar-s’hi, perquè és una relació ‘win-win’».

Així mateix, Antón Costas, president del Consell Econòmic i Social, va fer una sèrie de reflexions, com que l’FP dual és una mena de «Celestina» amb capacitat per «aparellar la necessitat dels joves de tenir bons llocs de treball i la de les empreses de tenir bons treballadors», a més de reforçar la idea que «cal recuperar-ne el prestigi en l’àmbit de les famílies» perquè «la seva percepció d’èxit professional encara veu l’FP com una via de fracàs».

Una de les taules rodones va estar protagonitzada per joves de la xarxa Somos FP Dual, que van acostar a l’auditori les seves inquietuds. Sergio Fárago, Joanna Romero, Eva Costa i André Viteri van estar a favor d’aspectes com conèixer la cultura de l’empresa des de dins o el creixement personal a més del professional, però també s’han mostrat preocupats per l’estigma que continua pesant sobre l’FP com una opció educativa menys important o el fet que les empreses l’entenguin com mà d’obra barata, no com una oportunitat per crear planter.

A la taula rodona institucional, Belil va remarcar que «hi ha un dèficit de governança» i que «l’FP dual només té sentit si aconsegueix qualitat i s’assumeix com a una cosa estratègica». Costas va afegir que «les polítiques de xoc no són bones», per la qual cosa va recomanar «gradualitat». Per la seva banda, Juan Carlos Tejeda, director del departament d’educació i formació de la CEOE, va apuntar que «és necessari generar un ecosistema», però quant a l’obligació de cotitzar a partir de gener, va assenyalar que «retraurà les places, sobretot, a les empreses petites». Altres temes de rellevància exposats al públic van ser l’arribada del model dual a la universitat, l’FP rotatòria i el paper dels prospectors, a més de presentar els casos d’èxit de Repsol, Cosentino i COVAP.

IX FORO PARA LA FP DUAL.

IX Fòrum Aliança per a la FP Dual. / Fundación Bertelsmann

Reflexions i desafiaments

En la segona jornada del fòrum, Santiago García, secretari general de la Confederació Espanyola de Centres d’Ensenyament (CECE), va matisar que «l’FP dual no són pràctiques laborals, sinó formatives», un aspecte que encara és difícil d’assimilar per al teixit empresarial, al qual «s’ha de convèncer de les bondats del model, apel·lant a la responsabilitat social corporativa, tot i que no tinguin necessitats de contractació, per això fan falta incentius».

La visió de la Comunitat de Madrid respecte a l’FP dual va comptar amb les aportacions de M. Luz Rodríguez de Llera, directora general d’Educació Secundària, Formació Professional i Règim Especial de la regió, que va insistir en l’objectiu de «transmetre coneixement per al relleu generacional perquè no tot funciona amb digitalització; hi ha oficis que s’estan perdent, i aquest capital humà cal portar-lo a les aules».

A més de fer un cop d’ull a les bones pràctiques portades a terme per centres i organitzacions com l’Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC), l’Institut Hospital del Mar FP Sanitària de Barcelona, la Fundación Kerbest o l’IES San José de Badajoz, es va discutir sobre els cursos d’especialització, posant l’accent en tasques pendents com la falta d’informació i orientació als alumnes i la possibilitat d’ampliar la docència virtual per a una compatibilitat més gran.

El tancament de la novena edició del fòrum va arribar amb les intervencions de Clara Bassols, directora de la Fundación Bertelsmann, i Carmen Muñoz, directora general de Persones i Organització de Repsol, que, si bé van definir l’FP dual com «un camí amb moltes pedres», van puntualitzar que «el compromís serà fonamental perquè avanci», i van afegir que «cal posar en valor que el talent que formem és habilitant i no finalista, i impulsar l’alumnat a continuar formant-se».