Aquest estiu, deixa de volar i viatja per Europa en un tren-llit

Un relat pràctic de com arribar amb tren a diferents ciutats europees

Interior d'un tren-llit

Interior d'un tren-llit / DDG

Bloomberg

Viatjar amb avió ja no és tan atractiu com abans. Els preus dels bitllets s'han disparat des de la pandèmia de la Covid-19, les vagues dels treballadors dels aeroports provoquen retards i cancel·lacions de vols i cada vegada hi ha més gent preocupada per la forta petjada de carboni de volar amb avió.

El mes passat vaig sortir de Londres St.Pancras per fer un viatge de diversos dies per París, Milà i Venècia, tot amb tren. No hi va haver la necessitat de fer un llarg viatge a un aeroport fora de la ciutat ni d'hores per passar per seguretat o esperar per la porta d'embarcament. En lloc d'això, em vas asseure en amples i còmodes seients, bevent vi blanc i recuperant l'alè amb sorpresa mentre els Alps planaven sobre el tren.

Vaig fer el viatge per plaer, parant en diferents ciutats pel camí. El viatge formava part de les vacances.

No tothom disposa de tant de temps. Per si vol gaudir dels avantatges de viatjar amb tren i adaptar-lo als seus horaris hi ha una solució: El tren-llit està ressorgint a Europa. En el seu dia va ser un transport molt popular per creuar el continent, però va deixar de funcionar després de l'arribada del transport aeri de baix cost a principis de la dècada dels 2000.

Aviat hi haurà encara més raons per utilitzar els trens-llit, ja que una sèrie de noves normes endureix els vols dins d'Europa. El mes passat, la nova legislació francesa va començar a prohibir els vols nacionals de curta distància quan existeix una alternativa ferroviària. A Àustria s'aplica un plantejament similar; un paquet de rescat de la Covid-19 estipula que la companyia de bandera Austrian Airlines ha d'abandonar les rutes que poden fer-se en tren en menys de tres hores. Restriccions similars s'estan debatent en altres països, entre ells Espanya. Viatjar amb tren no només és fer-se eco del zeitgest. Pot arribar a ser necessari.

Les companyies ferroviàries estan preparades pel boom, i s'estan obrint a vàries noves rutes. El mes passat, l'European Sleeper entre Brussel·les i Berlín va posar en marxa el seu primer servei. Els bitllets de luxe, a partir de 109 euros (119 dòlars) per persona i trajecte, ofereixen un compartiment dormitori per un màxim de tres persones amb zona d'estar separada i esmorzar "de luxe". L'any passat també es van inaugurar rutes que connecten Praga amb Zuric i Hamburg amb Estocolm.

Una advertència pels londinencs, en concret: els controls de passaports posteriors al Brèxit han incrementat considerablement el temps de tramitació, que ha portat Eurostar a limitar el nombre de passatgers.

Nightjet és una marca donada pels Ferrocarrils Federals Austríacs (ÖBB) als seus serveis de trens de passatgers nocturns.

Nightjet és una marca donada pels Ferrocarrils Federals Austríacs (ÖBB) als seus serveis de trens de passatgers nocturns. / CCO

Tren nocturn 101

En general, l'allotjament dels trens nocturns es divideix en tres categories: seients, lliteres i cotxes-llit. A l'extrem bàsic, pot reservar un seient individual i passar la nit assegut com en un vol. Lluny de ser còmode, és una opció econòmica que costa 49€ per trajecte a la ruta Brussel·les-Berlín.

En el centre es troben les couchettes, cabanyes amb quatre o sis llits reservats per un grup o compartides amb desconeguts. Acostumen a tenir accés a banys comuns. A la línia Brussel·les-Berlín costen a partir de 79€.

A l'extrem superior hi ha els cotxes-llit. Les persones o parelles poden reservar un compartiment sencer (amb bany privat), una cosa que Mark Smith, que dirigeix la pàgina web The Man in Seat Sixty-On, descriu com "un mini hotel sobre rails".

A finals d'any, ÖBB, el ferrocarril nacional d'Àustria, introduirà una quarta opció, la minicabina, quan Siemens subministri 33 nous trens-llit. Aquestes estructures són similars a les lliteres compartides, però amb parets al voltant dels llits per tenir més intimitat.

"És semblant a un hotel càpsula japonès", diu Kurt Bauer, responsable de serveis de passatgers de llarga distància i nous negocis ferroviaris d'ÖBB. "Als anys 60, quan es va inventar la llitera, no era un problema dormir amb cinc o sis persones en un compartiment, però la gent ja no està -tan- disposada a fer-ho".

Les minicabines podrien ser el millor dels dos móns: més econòmiques que un compartiment llit complet, però amb intimitat. "Tot i que són petites, són còmodes, diu Smith, que va ser convidat a veure els primers trens nous de la fàbrica. "Un pensaria que són claustrofòbics, però pots asseure-t'hi".

Per gaudir del veritable luxe, pot viatjar en una suite en el Belmond Venice Simplon-Orient-Express. A més dels amplis compartiments, els passatgers disposen d'un servei de majordom les 24 hores. Els hi costà molt: des de 9.970 lliures (12.683 dòlars) per passatger, només l'anada.

Si té la temptació de provar el tren nocturn, aquí té alguns destins recomanats per aquest estiu.

Budapest

Budapest, Hungria

Budapest, Hungria / DDG

Com arribar amb tren: Coneguda pels seus famosos banys termals i la serva arquitectura d'art nouveau, Budapest és accesible en trens-llits hongaresos que surten de Berlín, Zuric, Stuttgart, Munic i Bucarest. També hi ha trens-llit romanesos des de Bucarest. Els trens-llit des de Berlín, Zuric i Stuttgart costen 69 euros per trajecte. Des de Berlín, el viatge dura 13 hores i mitja, pel que tindrà temps de sobra per dormir.

On allotjar-se: Hi ha molt on escollir entre els grans hotels de Budapest, però el nou Matild Palace, de 130 habitacions, és una meravella. L'edifici belle epoque de 1902 és gestionat ara per Marriott's Luxury Collection, que amb una important renovació ha afegit sumptuoses teles i detalls daurats -a més d'un restaurtant Wolfgang Puck, per descomptat -per complementar les seves visites de postal al Danubi.

Llac de Garda, Itàlia

Llac de Garda, Itàlia

Llac de Garda, Itàlia / DDG

Com arribar amb tren: La majoria de llacs italians són accessibles mitjançant un servei Nightjet que pot agafar-se des de Viena, Munic, Salzburg i Leoben fins a Klagenfurtto Peschiera del Garda i Desenzano del Garda, localitats ubicades a la riba sud del llac. Els trens nocturns des de Munic costen a partir de 58€ i tarden un xic més de 10 hores.

On allotjar-se: Inaugurat el 8 de juliol, l'hotel Cape of Senses té el potencial de pujar el llistó del luxe en aquest llac poc visitat. El nom de l'hotel fa referència a la seva orientació cap al benestar, un ampli balneari i un parell de restaurants de mercat ofereixen una gran varietat d'experiències sensorials. En canvi, les 55 suites de tons neutres són totalment relaxants, amb piscines d'immersió i gandules a terrasses des de les quals es pot contemplar el llag o l'immens cel estrellat.

Niça, França

Niça, França

Niça, França / DDG

Com arribar amb tren: La companyia francesa SNCF ofereix tren nocturn de París a Niça, el destí preferit dels artistes de la Costa Blava. Els passatgers amb bitllet de llitera reben una petita bossa per higiene personal, com en els avions, i una ampolla d'aigua. Amb 12 d'hores i mitja, aquest viatge és el més llarg dels serveis nocturns; un tren diürn d'alta velocitat pot portar-lo a Niça en menys de sis hores, amb lliteres privades a partir de 40 euros.

On allotjar-se: El petit Hotel La Pérouse porta rebent hostes des de 1936. Es troba en una ubicació única, en un enclavament amb la paret rocosa de la badia, que li confereix unes visites perfectes al mar. Tot i ser un hotel històric, s'ha renovat aquest mateix any, amb especial atenció al seu restaurant, Le Patio & Terrasse. El local, franquejat per llimones centenaris, és impressionant.

Cornualla, Anglaterra

Cornualla, Anglaterra

Cornualla, Anglaterra / DDG

Com arribar amb tren: El tren nocturn Riveira Sleeper de Great Western Raileways va de Londres, Paddington a Cornualles, un altre dels destins preferits dels artistes. Si es reserva una cabina, l'esmorzar està inclòs i tindrà el deure a utilitzar les sales de primera classe de les estacions abans d'embarcar. Els preus oscil·len entre 25,50 i 135 lliures, segons el bitllet que reservi i el moment de compra. És un dels tres-llits més curts, amb una duració de vuit a nou hores.

On allotjar-se: El Carbis Bay Estate, siutat a 125 acres de terreny del costat al mar, va acollir els líders mundials del fòrum del G7 de 2021 entre una barreja d'habitacions d'hotel, cabanyes de platja i cases de camp. Disposen d'un impressionant balneari amb piscina a l'aire lliure i una selecció de restaurants, tots això amb fàcil accés a l'estació de tren.

Cinque Terre, Itàlia

Cinque Terre, Itàlia

Cinque Terre, Itàlia / DDG

Com arribar amb tren: Els trens nocturns arriben a Spezia en 15 hores des de Munic, temps suficient per dormir i contemplar el paisatge. Des d'aquí, en només 10 minuts s'arriba a qualsevol dels cinc pobles de Cinque Terre: Riomaggiore, Manarola, Corniglia, Vernazza i Monterosso al Mare. Els bitllets del compartiment-llit, a paritr de 77€, surten de Munic i Salzburg.

On allotjar-se: Pots allotjar-te a La Toretta, un colorit hotel boutique construit en una antiga torre de Manarola, amb terrasses amb vistes al mar. La seva millor habitació és un allotjament complet amb jardí privat, majordom i una selecció de vins italians.

Edimburg

Edinburg, Escòcia

Edimburg, Escòcia / DDG

Com arribar amb tren: El Calcedonian Sleeper ofereix tota l'experiència escosesa, amb personal vestit amb jaquetes de tweed i corbates de tartà i un menú que ofereix plats tradicionals com haggis, neules Tunnock's i whisky. Disposa de tres compartiments dormitori de diferent categoria: el clàsic, el club amb lavabo o el doble lavabo Caledonian. La doble ofereix més comoditat, amb un llit gran i sense lltieres. Des de 175 lliures per habitació.

On allotjar-se: Gleneagles Townhouse és la nova oferta urbana del famos hotel i camp de golf Gleneagles, en Perthshire. Tot i que disposa de mens espai que el seu germà de 850 acres de camp, el seu ambient és igual de luxós. Les 33 habitacions són realment majestuoses, amb banyeres independents i abundants cortines amb borles; les motllures ornamentades i les finestres arquejades el restuarant principal són un espectacle visual tret directament de l'època daurada.

Viena

Catedral Sant Esteva, Viena

Catedral Sant Esteve, Viena / DDG

Com arribar amb tren: El Venice Simplon-Orient-Express és el més nou dels trens-llit. Utilitza vagons originals dels anys 20, restaurats i sumptuosament equipats, amb diversos cotxes-restuarant entre els quals escollir. Els cotxes-llit més cars són com suites d'hotel de luxe sobre rodes, amb xampany de cortesia i banys de marbre. Tingui cura: no és la manera més econòmica de viatjar, podria fer el mateix trajecte amb el Nightjet per una fracció del cost. Aquesta ruta de luxe té vàries parades entre París i Viena, a partir de 3.785 lliures per passatger.

On allotjar-se: L'esperat Almanac Palais ha obert per fi 11 habitacions i un restaurant de temàtica alpina al Ringstrasee, el gran bulevard de Viena. El seu balneari de dos nivells té una piscina alimentada per aigües termals; un aspecte de gran brillantor i dramatisme, amb fustes fosques, detalls metàlics i obres d'art de gran mida. És germà de l'Almanac de Barcelona, que té un disseny exquisit i un servei excepcional.