Ajudes pel túnel del Pertús

El govern espanyol negocia amb França bonificacions per als cànons en el transport de mercaderies

Mercaderies transportades en tren al seu pas per les comarques gironines.

Mercaderies transportades en tren al seu pas per les comarques gironines. / MARC MARTI FONT

DdG/ACN

El secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores,va explicar setmanes enrere que el govern espanyol negocia amb el francès establir bonificacions per als cànons que els operadors han d’abonar per creuar el túnel del Pertús. Flores va comentar que l’objectiu és que aquest tram pugui estar subvencionat com ho estan d’altres, tant per l’executiu francès com espanyol, per al transport de mercaderies

Flores va assenyalar que el govern espanyol i el francès treballen en un conveni per aconseguir materialitzar la subvenció d’aquests cànons en el tram del túnel. El secretari general d’Infraestructures del Mitma, va defensar que es tractaria d’una solució més «ràpida» i més econòmica. Actualment, els governs espanyol i francès ofereixen bonificacions d’aproximadament el 85% perquè els trens de mercaderies circulin per les seves xarxes però no en el tram del túnel del Pertús, que gestionen els dos estats a parts iguals sense subvencions per als operadors. Flores, durant una intervenció a la ciutat de Barcelona fa uns dies, va lamentar que un cop creuada la frontera hi hagi un «coll d’ampolla» de dues vies -a diferència de la part catalana i espanyola hi ha un traçat per ample ibèric i un altre per ample internacional- i va recordar que es continua parlant amb el govern francès i la Comissió Europea. «Els francesos no s’ho agafen amb la suficient pressa i urgència que requereix una actuació com aquesta, que és permetre la continuïtat del corredor», va manifestar Flores.

El secretari general considera també que en aquest punt la infraestructura francesa és d’una « més que evident fragilitat i vulnerabilitat», que es pot veure intensificada per la pujada del nivell del mar com a conseqüència del canvi climàtic.

Flores va destacar, d’altra banda, la necessitat que l’opció de pujar les mercaderies als trens sigui «competitiva» per a les empreses.