Radiografia al sector del transport gironí

L’augment de costos i el preu dels carburants, principals preocupacions

Cues de camions a l'autopista, a Garrigàs, en una imatge d'arxiu.

Cues de camions a l'autopista, a Garrigàs, en una imatge d'arxiu. / Aniol Resclosa

David Céspedes

David Céspedes

Un cop superat l’any 2023 i davant d’una perspectiva pel 2024 encara per concretar és l’hora de fer balanç del sector del transport gironí. L’augment dels costos, el preu del combustible i la manca d’infraestructures viàries són alguns dels problemes que estan sobre la taula de la patronal i les empreses. El balanç del primer semestre de l’any passat va ser prou positiu donat que hi va haver molta feina però, en el segon semestre, el sector es va veure afectat també per la desacceleració econòmica a nivell global. Va baixar el volum de mercaderies transportades i la manca de conductors no es va notar de manera especial donat que per la feina que hi va haver es va poder cobrir. Un equilibri que no sempre es produeix.

El que realment preocupa al sector del transport és l’augment continuat dels costos que, al final, acaben repercutint sobre el consumidor i els clients. També s’ha notat que molts autònoms s’han jubilat i no hi ha hagut un relleu generacional.

El president de la patronal Asetrans, Eduard Ayach ha posat de manifest que existeix una preocupació pels preus dels carburants. S’han eliminat les ajudes al combustible que havien estat de 20 cèntims, 10 i 5 cèntims per litre i això el sector ho nota molt, igual que la impossibilitat de renovar les flotes dels vehicles. Molts vehicles s’han desballestat, però no han pogut ser substituïts. Es considera que les ajudes ofertades per la digitalització de les empreses no és el que el sector necessita. Tampoc no es comparteix la manera com es distribueixen els fons Next Generation.

Pel que fa al transport de viatgers ha estat un bon any ja que s’han pogut deixar enrere els anys més dolents quan, com a conseqüència de les restriccions per la pandèmia, no es podien fer viatges turístics. La Covid-19 va castigar especialment a les empreses petites i moltes d’elles no van poder resistir-ho i van acabar desapareixent. Ara, ha crescut la demanda en el sector turístic i es donen molts serveis. També en el sector del transport de viatgers i escolar els costos són la principal preocupació.

A l’hora de viatjar per carretera, però, l’aposta és encara per l’autobús no pas pel tren com es podria pensar. Tot i la possibilitat de disposar d’abonaments gratuïts el viatger encara prefereix el transport públic per carretera i s’espera que la demanda encara es mantingui durant aquest 2024, segons la previsió d’Àlex Gilabert, vicepresident d’Asetrans.

D’altra banda, l’ús del transport urbà a la ciutat de Girona també va créixer durant l’any passat. L’increment d’usuaris va ser constant i a poc a poc es van anar superant xifres rècords. Per exemple, durant els darrers mesos de 2023, i a l’espera del tancament definitiu i oficial, l’augment de passatgers de les línies urbanes va ser del 27% respecte del 2019, any que havia tingut les xifres més altes de la història.

Dades de Catalunya i Estat

I a nivell de Catalunya i a l’Estat la tendència en el transport urbà va ser igual. La xifra d’usuaris en transport urbà per autobús a Catalunya va créixer un 16,1% durant l’any passat en relació al 2022, segons les dades provisionals de l’Estadística de Transports de Viatgers de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). En total, els autobusos urbans van transportar 306 milions d’usuaris davant els 263,7 del 2022. Si es té en compte només el desembre, es van registrar 24,4 milions de passatgers, un 14,5% més que al desembre de l’any anterior.

Al conjunt de l’Estat, més de 429,8 milions de passatgers van utilitzar el transport públic al desembre, un 12% anual més, mentre que en l’acumulat de l’any va superar els 5.188,4 milions, un 18,2% més que al 2022.