Jordi Roca llença la campanya "La nevera, mig plena" per reduir el malbaratament

Jordi Roca, al costat dels seus nebots Marc i Martí Roca, protagonitzen diversos vídeos per fomentar l'aprofitament alimentari

La nevera mig plena amb quatre ous de Jordi Roca

Jesús Badenes

Jesús Badenes

Segons l'ONU, cada persona malgasta una mitjana de 74 quilograms d'aliments a l'any. Amb l'objectiu de fer reflexionar sobre la importància de reduir el desaprofitament alimentari, BBVA -en col·laboració amb el xef pastisser Jordi Roca- ha posat en marxa ‘La nevera mig plena’. Una iniciativa amb la qual, a través d'una sèrie de vídeos, es mostren idees de receptes per a cuinar a casa i donar una segona vida a les sobres d'altres dies, evitant així que acabin en les escombraries.

Què és el desaprofitament alimentari i com evitar-lo?

Menjar rebutjat per estètica o interessos comercials, perquè té errors en l'etiquetatge o defectes en l'envasat, o perquè el consumidor no ha planificat o no coneix com conservar bé els aliments. El desaprofitament alimentari es dona en tota la cadena, des de la terra fins a la llar, una muntanya de 2.500 milions de tones a l'any.

Amb ‘La nevera mig plena’, una idea creativa de BBVA i El Celler de Can Roca aposten pel consum responsable a través d'una pràctica sostenible com l'aprofitament alimentari. Jordi Roca, al costat dels seus nebots Marc i Martí Roca, protagonitzen diversos vídeos on es mostren diferents situacions que poden produir-se en les llars quan arriba el moment de cuinar, però sempre amb un nexe en comú: una nevera mig plena.

“Aquesta iniciativa cerca fomentar la cuina d'aprofitament per a reduir el desaprofitament mitjançant trucs culinaris fàcils d'aplicar en el dia a dia”, ha afirmat Jordi Roca, xef pastisser del Celler de Can Roca, qui també ha destacat que “la idea és veure la nevera -encara que estigui mig buida- sempre plena de possibilitats sostenibles”.

Abans d'optar per fer la compra ràpidament -i sense una organització prèvia que permeti evitar adquirir més del que es necessita-, els Roca mostren de manera amena i divertida com aprofitar el que queda en la nevera. I ho fan amb idees de receptes senzilles com ‘La truita de ganchitos’, on la tradicional truita passa a tenir com a base l'ou i aquest conegut ‘snack’; ‘Els bikinis de pollastre’, recepta per a la qual aprofiten les sobres de pollastre amb la finalitat de preparar sandvitxos; ’L'hummus amb cigrons d'un tupper interminable’, on aquests llegums es converteixen en una crema per a untar; o ‘La pizza Mex’, una pizza elaborada amb els natxos sobrants d'una festa mexicana.

Els vídeos es difondran a través de les diferents xarxes socials de BBVA i El Celler de Can Roca, difusió per a la qual també es comptarà amb coneguts ‘influencers’ que convidaran a la reflexió sobre la importància d'aplicar el consum responsable i sostenible des de l'aprofitament d'aliments.

La sostenibilitat, eix de l'aliança entre BBVA i El Celler de Can Roca

‘La nevera mig plena’ se suma a altres iniciatives posades en marxa pell Celler de Can Roca, amb el suport del banc, sempre sota valors compartits com la innovació, el compromís o l'esperit de superació. Des de 2013, s'han dut a terme projectes on la sostenibilitat ha estat un dels pilars fonamentals. Entre ells destaca ‘Gastronomia sostenible’, que va néixer amb el propòsit d'ajudar en aquesta transició cap a una vida sostenible; els Premis als Millors Productors Sostenibles d'Espanya, iniciativa que ja va per la seva quarta edició i amb la qual anualment reconeixen i donen visibilitat a agricultors, ramaders i productors d'aliments en general que apliquen la sostenibilitat en els seus models de negoci, fomenten el relleu generacional i contribueixen a dinamitzar els entorns rurals; o ‘Sembrant el futur’, que neix per a impulsar una reflexió sobre la importància de preservar la biodiversitat i alertar sobre l'extinció dels recursos naturals.