La història de l’home que va inventar els Cheetos picants

Disney estrena una pel·lícula dirigida per Eva Longoria sobre el mexicà Richard Montañez, que va idear mesclar l’snack amb salsa

Eva Longoria, la directora. | EFE

Eva Longoria, la directora. | EFE / quim casas. barcelona

quim casas. barcelona

Temes i personatges reals que fa anys no haurien suscitat gens d’interès cinematogràfic, s’estan convertint en matèria argumental de primer ordre en un moment en el qual el mercat necessita més productes que mai per a proveir les plataformes i, en menor mesura, les sales.

En aquest context no pot ser casual que en els últims mesos hagin arribat als cinemes o programat en streaming pel·lícules sobre el creador del videojoc del tetris –Tetris, disponible a Apple TV+–, la telefonia mòbil BlackBerry –BlackBerry, acabada d’estrenar als Estats Units i encara inèdita aquí–, la nina Barbie –l’esperada Barbie, de Greta Gerwig, que recalarà als cinemes el pròxim 21 de juliol– o la creació de la marca Air Jordan per part de la firma Nike i Michael Jordan –Air, amb Matt Damon i Ben Affleck, a Prime Vídeo.

A aquesta ja sucosa llista de títols s’hi suma Flamin Hot: La historia de los Cheetos picantes, disponible a Disney+. Resulta sorprenent que l’home que va crear la reeixida mescla de Cheetos amb salsa picant, el mexicà Richard Montañez, sigui mereixedor d’una pel·lícula, però no deixa de ser una història més sobre el triomf del somni americà, i aquests relats edificants sempre funcionen.

És el biopic d’un home fet a si mateix, d’algú que va emergir de la pobresa per a aconseguir èxit, diners i respecte empresarial. De tot desafiament sorgeix una oportunitat. Res és impossible. En una escena del film, un dels seus antics companys d’aventures diu de Montañez que era el millor venedor del barri –quan feia tripijocs amb drogues, alcohol o objectes robats–, «vendria aigua a una balena».

L’aigua van ser els Cheetos recoberts de salsa picant, inventats en família segons se’ns conta en la pel·lícula. La balena era l’empresa Frito-Lay, una de les filials de Pepsi-Cola, coneguda per les seves patates fregides, Cheetos, Fritos i Doritos. I encara que va costar, Montañez va vendre la seva idea. Però abans, la directora del film, la també actriu Eva Longoria, acudeix a les convencions clàssiques del biopic per a detallar-nos la vida de Montañez fins al moment més decisiu de la seva vida.

L’acció arrenca en unes vinyes californianes, el 1966, on el petit Richard treballa amb el seu pare. Segueix amb els enfrontaments amb el progenitor alcoholitzat, el primer negoci de la seva vida –vendre ruquets per 25 centaus als alumnes blancs del col·legi i guanyar-se així la seva confiança–, el moviment chicano de rebel·lia en la dècada següent –a ritme musical de Santana–, els problemes amb la llei, l’embaràs de la seva esposa i la redempció. Longoria filma i munta una mica a la manera de Martin Scorsese en les seves pel·lícules de mafiosos, acudint també a aquesta estructura en temps passat narrada per la veu en off del protagonista.