La Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya ha enviat un dictamen desfavorable a l’Ajuntament de Lloret de Mar sobre l’anul·lació de les multes del radar de l’avinguda de Blanes. En concert, el consistori pretenia revocar les segones i següents sancions imposades a persones a les quals encara no se’ls havia notificat la primera. L’Ajuntament, però, seguirà les recomanacions del dictamen i no retirarà les multes imposades a partir de la primera infracció. L’alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, explica que retirar les sancions podria constituir «un delicte greu», malgrat que assegura que «no estem d’acord» amb el dictamen.

Dulsat defensa que des del consistori «hem fet tot allò que estava a les nostres mans». En el seu moment, l’alcalde va explicar que aquestes sancions recurrents eren «injustes» i que «es realitzarien totes les vies legals que estiguessin a les nostres mans per anul·lar-les». Per aquest motiu l’Ajuntament va encarregar un informe jurídic extern a un expert de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que determinava que «el fet d’enviar de cop totes les multes feia que els usuaris no tinguessin l’oportunitat d’adequar el seu comportament viari a la velocitat que demanava la via».

Aquest dictamen jurídic aconsellava, no obstant això, sotmetre la decisió final a l’informe de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat, amb l’objectiu de tenir la màxima seguretat jurídica per poder revocar aquestes sancions.

El passat mes de maig, l’Ajuntament va aprovar recuperar la competència, delegada en el Consell Comarcal de la Selva, fins que recaigués el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya. Dulsat detalla que «vam aturar els procediments sancionadors», malgrat que ara «es reprendran aquestes sancions, tot i que diu que no sap amb quina celeritat es gestionarà.

Un radar polèmic

L’Ajuntament de Lloret va instal·lar el radar el juliol del 2021, l’objectiu, segons detalla l’alcalde la localitat de la Selva, era «reduir la sinistralitat». Tanmateix, el radar va provocar una allau de crítiques al municipi. Alguns ciutadans van el govern d’instal·lar-lo amb «afany recaptatori», mentre que l’Ajuntament assegurava que havia contribuït a disminuir la sinistralitat de la via. En xifres, de juliol a desembre del 2021, els primers mesos que va estar operatiu, es van multar un total de 15.187 vehicles i es van recaptar 641.450 euros.

A través d’una plataforma on els veïns i veïnes recollien firmes en contra d’aquest radar, asseguraven que l’aparell «esprem la població» amb sancions «desproporcionades» per l’elevat «càstig econòmic i de retirada de punts» del carnet. 

Alguns afectats detallaven que així es «condemnen famílies a retallar el pressupost per poder viure i, en el pitjor dels casos, a la pèrdua del carnet» un element que defensaven com a «imprescindible per poder treballar». A més, els veïns denunciaven que les multes arribaven amb mesos de retard i això provocava que moltes de les persones que havien estat sancionades rebessin diverses multes de diferents dies al mateix moment.

Finalment, el passat mes de març, l’Ajuntament de la localitat de la Costa Brava va decidir retirar el radar per les queixes que acumulava el consistori. Per substituir el radar, el govern municipal va col·locar un sensor de velocitat que indica als conductors de la via a quina velocitat van i, així, facilitar la marxa per adequar-se al límit establert. També es va reforçar la senyalització a terra de l’avinguda de Blanes de la velocitat màxima permesa (40 km/h).