Entrevista | Falgàs Sanyés Voluntària universitària en un institut

«El mòbil no hauria d’entrar a l’aula, és una distracció»

Si els alumnes volen arribar a la universitat, hauran d’aconseguir desenganxar-se una mica de les xarxes i els mòbils

Falgàs Sanyés va realitzar el seu voluntariat a l'IES Salvador Espriu.

Falgàs Sanyés va realitzar el seu voluntariat a l'IES Salvador Espriu. / ddg

Albert Soler

El programa de voluntariat de la Universitat de Girona permet als estudiants fer estades en centres educatius a canvi de crèdits. La palamosina Falgàs Sanyés, estudiant de Publicitat, va triar l’institut Salvador Espriu de Salt per fer-hi un voluntariat en comunicació 

Què fa una estudiant universitària de voluntària en un institut? 

En el meu cas, sobretot elaborar vídeos i material audiovisual perquè els professors fessin servir a classe. També els mostrava com Instagram, TikTok, etc, poden ser útils en l’ensenyament.

Què li va semblar l’experiència?

Molt positiva, la veritat. Tots els voluntaris vam tenir molt bona relació amb els professors, ens ho van posar molt fàcil.

Vam tenir molt bona relació amb els professors, ens ho van posar molt fàcil

I els adolescents?

De fet, pel meu tipus de voluntariat, a penes els vaig haver de tractar, tractava amb el professorat. Contacte directe amb els alumnes no el tenia.

Què tal són els professors d’institut? 

He, he, suposo que no és el mateix tenir-los e professors que treballar amb ells. De fet, nosaltres els ajudàvem. N’hi ha que no dominen gaire les xarxes socials, i nosaltres els donàvem un cop de mà.

És important que els professors dominin una mica les xarxes socials?

Sí, jo crec que cada institut hauria de tenir un responsable encarregat d’aquest camp. Potser no tant Instagram i aquestes xarxes, però sí pàgines web i material similar. És una bona eina per a transmetre informació als pares.

Els alumnes d’institut han de poder disposar del mòbil a classe?

El mòbil a classe és una distracció. Encara que el tinguis a la motxilla, si a classe expliquen alguna cosa que no t’interessa, estaràs pendent del mòbil. I cada cop més, perquè veig que cada generació hi està més enganxada. Els mòbils no haurien d’entrar a les aules. Excepte que algun dia es vulgui fer una activitat una mica diferent ajudant-se d’ells.

Hi ha nens que estudien sisè de primària i ja tenen mòbil. No ho trobo bé

O sigui, que quan vostè estudiava a l’Institut, no estaven tan enganxats als mòbils?

És que ara els pares donen el mòbil abans, als fills. Tinc amigues amb germans petits que estudien sisè de primària i ja tenen mòbil. No ho trobo bé.

Vostè estudia ara a la universitat. Allà tenen el mòbil a classe, imagino. 

Sí, és clar.

I no la distreu?

Sí, per això sé del que parlo (riallada).

Arribaran ben preparats a la universitat, els actuals estudiants de secundària?

Els professors tenen les eines per a preparar-los bé respecte de qualsevol situació. Ara bé, si els alumnes volen arribar a la universitat, hauran d’aconseguir desenganxar-se una mica de les xarxes i els mòbils.

La veig molt ficada en el tema.

Això em dedico, és el que estudio. No dic que els nois i noies hagin de deixar el mòbil a casa, no cal ser tan dràstics, però si el porten a l’institut, almenys posar-lo en «mode avió» quan estan fent classe. Crec que això seria suficient.

Ben utilitzat, el mòbil pot ser una bona eina d’ensenyament? 

Ben utilitzat, sí. El perill és que, sense adonar-nos-en, a través del mòbil ens arriba molta publicitat. I això és el que més enganxa.

Ben utilitzat, el mòbil podria ser una bona eina en l'ensenyament

Després d’aquesta experiència li han vingut ganes de dedicar-se a l’ensenyament?

Ja tenia clar des d’abans que l’ensenyament no era per a mi. I ara, tampoc.

Ha canviat gaire, l’ambient dels instituts?

La veritat és que no ha canviat gaire, ho vaig trobar igual.

Subscriu-te per seguir llegint