Entrevista | Rubén Antón Artista

«Si li fa vergonya sortit al carrer amb vestit de flors, vostè està oprimit»

El festival Pepe Sales , dedicat aquest any a la defensa del col·lectiu LGTBIQ+, arrenca demà amb un espectacle de drag queen a La Mercè de Girona. En el debat del dia 25, a la mateixa Mercè, participarà Rubén Antón, artista autoanomenat «arqueòloga del transvestisme ibèric»

Rubén Antón.

Rubén Antón. / Julia Malinowska

Albert Soler

Albert Soler

Quan és la darrera vegada que s’ha vestit de dona? 

M’hi vesteixo cada dia. Què vol dir vestir-se de dona o d’home? Com vesteix un home? Com vesteix una dona?

Home, jo...

Naixem nus i morim nus, aquesta és l’única veritat. El que passa és que ens volen classificar: els homes vesteixen així i les dones aixà, els rics així i els pobres aixà... Fins i tot cada província ha de tenir el seu vestuari típic. Jo vesteixo com en dóna la gana.

Ens volen classificar: els homes vesteixen així i les dones aixà, els rics així i els pobres aixà...

Més d’un cop deu notar que el miren.

Tots fem una performance quan sortim al carrer. Cadascú decideix el que vol projectar. Ja n‘hi ha prou, la persecució al col·lectiu LGTB existeix des de l’època medieval.

Ja hi havia transvestits? 

Al segle XV van penjar la primera trans en territori espanyol, a València. Està registrat que la van penjar per transvestisme. No és una lluita d’ara, fa 500 anys que estem amb la mateixa merda.

A què ho atribueix?

Al catolicisme. Millor dit, a la gestió del catolicisme, que prohibeix la sodomia, aquesta heretgia. Aneu a la merda, home! Si tothom folla amb tothom des de temps ancestrals!

El catolicisme prohibeix la sodomia, aquesta heretgia. Aneu a la merda, home! Si tothom folla amb tothom des de temps ancestrals!

Per tant, hi ha transvestits des de fa mig mil·lenni.

Des de molt abans. Però hi ha moments en la història que no s’ha perseguit el transvestisme, fins i tot s’ha venerat. Fins que arriba un moment que es persegueix. Si un no pot expressar-se vestint com li dóna la gana, està oprimit. Encara que no ho sàpiga. Si a vostè li fa vergonya sortir al carrer amb un vestit de flors, està oprimit. No hauria de ser així, la roba és roba, quan vestíem pell d’animals, no n’hi havia de dona i d’home. La moda és un constructe social.

La moda ens fa transvestits?

Tothom està transvestit. No hi ha res més transvestit que la meva mare vestida per anar de casament. Perquè la societat li diu com ha de vestir-se, no és la mare que jo veig cada dia.

El franquisme no va inventar res, perseguir el transvestisme venia de segles?

És que el franquisme va ser un retorn a l’Espanya medieval. Va ser tornar a l’origen del catolicisme i el cristianisme, la ultradreta defensa aquest model ranci de societat. Però si l’emperador romà Heliogàbal ja era una travola! Es vestia de dona i feien orgies a casa seva.

L’emperador romà Heliogàbal ja era una travola! Es vestia de dona i feien orgies a casa seva.

Travola! És ofensiu parlar de travelos?

Tot pot ser ofensiu no ser-ho, segons la intenció amb què es digui. 

Amb tot el que han patit en aquest país els transvestits, si hem de buscar un heroi espanyol, serien ells?

Crec que qualsevol cosa que faci olor de feminitat, és heroica. Qualsevol dona és una heroïna. Qualsevol dona cis, trans o intersexual, és una heroïna. Qualsevol feminitat de les que la societat considera inferiors a la testosterona, és una heroïna. Perquè és el més atacat en la societat. Una heroïna és la dona que surt vestida com li dóna la gana i li és igual si l’home creu que el provoca o no ho creu.

Aquestes feministes que creuen que una dona trans ha nascut amb privilegis d’home, que m’ho expliquin

Com viu el conflicte entre el feminisme i els trans?

Per mi, un feminisme que posa la dona blanca amb poder o estudis, al mateix nivell que l’home blanc amb poder o estudis, és un feminisme que no serveix de res. Feminisme, per mi, és tot el que faci olor de feminitat és la igualtat real de la feminitat amb la masculinitat, independentment del que cadascú tingui entre les cames. També ha de defensar al marieta del poble. Aquestes feministes que creuen que una dona trans ha nascut amb privilegis d’home, que m’ho expliquin. Aquesta trans ha estat tota la vida oprimida i haurien de ser solidàries amb ella. Per tenir penis? Però si ha sigut el pitjor que li podia passar!

Qualsevol dona és una heroïna. Qualsevol dona cis, trans o intersexual, és una heroïna. Qualsevol feminitat de les que la societat considera inferiors a la testosterona, és una heroïna

Just després del franquisme, el transvestisme va gaudir d’un boom en el món de l’espectacle. Li sembla bé o ho considera morbo?

El transformisme en l’espectacle prové de finals del XIX. I a inicis del XX, els espectacles de transvestisme estaven a l’orde del dia. Em sembla molt bé. Per desgràcia, aleshores i per desgràcia encara ara, hi ha moltes persones trans que s’han de dedicar a la prostitució com a única sortida. Almenys les que treballaven en l’espectacle tenien una altra opció.

Vostè surt al carrer, pregunta als homes, i tots negaran haver pagat per sexe amb una trans. És tot mentida. Si hi ha tants anuncis és perquè treballen, perquè hi ha qui paga els seus serveis

I curiosament, qui més busca transvestits en la prostitució, són els mascles més mascles.

És clar que sí! Vostè entra a les pàgines de contactes de noies trans i n’hi ha a milers. I totes s’hi guanyen la vida. A cada ciutat. Però vostè surt al carrer, pregunta als homes, i tots negaran haver pagat per sexe amb una trans. És tot mentida. Si hi ha tants anuncis és perquè treballen, perquè hi ha qui paga els seus serveis. A veure si la societat deixa de ser tan falsa. El mateix que t’oprimeix, és qui pagarà pels teus serveis. Com que la seva dona no li xupa perquè això és de putes, pagarà perquè li faci un transvestit. En aquesta societat vivim.

Subscriu-te per seguir llegint