Digitalització dels serveis per millorar la vida dels ciutadans

En l’última dècada, el desenvolupament de les ciutats intel·ligents ha sigut notable. Una Smart City és una ciutat connectada, intel·ligent i sostenible. I la tecnologia marca el camí per construir aquestes ciutats més habitables per als que hi viuen.

Smart City. Digitalització

Smart City. Digitalització

Gràcies a la digitalització, els elements que conformen aquests nuclis urbans poden connectar-se entre si i millorar el benestar de milions de persones. Segons l’Organització de les Nacions Unides, s’estima que l’any 2050 el 70% de les persones viuran a les ciutats. Per això és necessari implementar sistemes de digitalització i de sensorització per convertir les ciutats en Smart Cities reals del segle XXI.

Fa diversos anys que Telefónica aposta per la revolució digital a les ciutats i als territoris amb desenes de casos d’èxit, impulsant aquesta aposta amb un desplegament de 5G que ja supera el 86% de cobertura a Girona. Amb projectes en més de 70 territoris, la companyia és el soci tecnològic ideal per acompanyar les ciutats intel·ligents.

Una Smart City es construeix sobre les noves xarxes d’internet mòbil, especialment sobre la xarxa d’última generació 5G. Aquesta xarxa necessita menys energia per connectar cada vegada més persones i dispositius, cosa que la fa més sostenible. La implantació del 5G ha facilitat l’ús d’altres tecnologies com la Internet de les Coses, IoT, i l’ús del Big Data

En aquests espais urbans la connectivitat dels dispositius cobra una gran importància, ja que permet la comunicació entre si i l’emissió i recepció de dades. Aquesta informació s’ordena, classifica i analitza gràcies al Big Data, que és capaç d’estudiar grans volums de dades en temps real per obtenir tendències i avançar solucions, per prendre decisions encertades.  

Gràcies a la incorporació de tecnologia en diferents àrees urbanes s’aconsegueix millorar l’ús dels recursos públics i gestionar d’una forma més eficaç els serveis. Són diversos els exemples de com beneficia la digitalització dels serveis públics a les ciutats.

Un és l’enllumenat públic intel·ligent. Els plans d’estalvi energètic públics contemplen la instal·lació de llums led que generen estalvis que ronden el 60%. A més a més, si s’hi afegeix un sistema intel·ligent de gestió, l’estalvi es multiplica. Això permet també la creació d’un mapa amb els punts de llum per controlar de forma remota els llums. Les xarxes d’enllumenat públic són perfectes per implantar aplicacions amb IoT, ja que serveixen com a suport i font d’informació. 

Les xarxes d’enllumenat públic són perfectes per a aplicacions amb IoT 

Els aparcaments dissuasoris també formen part de la mobilitat urbana multimodal i intel·ligent, i complementen el transport públic. El seu objectiu és oferir als conductors un pla alternatiu per no entrar amb el seu vehicle al centre urbà i fomentar l’ús del transport públic. Els pàrquings dissuasoris utilitzen càmeres de lectura infraroja, focus led intel·ligents i software per detectar les matrícules i vincular-les a un estacionament, o sensors per detectar l’ocupació d’una plaça; automàticament, una llum vermella s’encén, i quan es queda lliure, la llum es torna verda. 

Per la seva part, els sistemes de reg intel·ligents de parcs i jardins, que suposen prop del 60% del consum d’aigua de les ciutats en climes àrids i semiàrids, permeten minimitzar les necessitats hídriques de les plantes, a través de sensors que mesuren paràmetres com la temperatura, la radiació solar, la direcció del vent, la taxa de precipitació i la pressió atmosfèrica.

La Intel·ligència Artificial, l’anàlisi de dades o la internet de les coses implantades en els models smart cities, obren noves possibilitats per aconseguir monitoritzar i reduir els nivells de contaminació. Els sistemes de control de qualitat de l’aire incorporen càmeres, escàners 3D per mesurar el trànsit, o sensors ambientals per controlar el nivell de soroll o la contaminació.

Gràcies als sensors i a sistemes d’IA i IoT ubicats als contenidors d’escombraries de les ciutats, també és possible controlar el contingut que emmagatzemen i informar un sistema central de quan és el moment idoni per a la recollida, cosa que permet estalviar fins a un 30% de combustible i aconseguir millores de fins a un 50% en l’eficiència dels processos.

Són molts els usos i aplicacions que les noves tecnologies i la connectivitat tenen per fer de les ciutats un espai més habitable, i Telefónica és un dels principals agents impulsors d’aquest desenvolupament gràcies a les seves capacitats i a la seva experiència en l’àmbit Smart City.

Projecte a Girona

L’ús d’eines com el Big Data permet obtenir informació detallada sobre l’usuari i les seves preferències durant la seva estada: origen, rang d’edat, gènere, durada de l’estada, zones en les quals prefereixen allotjar-se, tipus d’allotjaments preferits, despesa mitjana i acumulada per estada, o hàbits de consum segons origen. I d’aquesta manera, es pot optimitzar l’estratègia de qualsevol negoci ajudant, per exemple, a incrementar l’ocupació hotelera, a ubicar negocis en àrees turístiques de més interès, a millorar i focalitzar l’oferta a les necessitats i preferències dels turistes, o a dissenyar estratègies per augmentar la captació i fidelització de clients.

A Girona, Telefónica ha portat a terme un projecte utilitzant eines com el Big Data per ajudar a entendre millor el sector turístic i a millorar l’oferta. En una edició recent de Girona, Temps de flors, Telefónica va realitzar un estudi del moviment turístic en aquest esdeveniment a través de l’anàlisi de dades mòbils reals, obtenint informació com ara afluència, comportament, recorregut o origen dels turistes. Aquest estudi de Telefónica va permetre millorar en posteriors edicions les propostes i l’experiència dels milers de persones que visiten Girona en aquestes dates.