Projecte de N-II que arrenca, projecte de N-II que s'atura. El Ministeri de Foment ha estat incapaç de finalitzar cinc dels sis desdoblaments iniciats a les comarques de Girona des que el 1993 Josep Borrell va proposar convertir aquesta vella carretera en una autovia. L'únic tram que fins ahir estava en marxa és el que va de Medinyà a Orriols.

Un projecte que es va iniciar set mesos després d'adjudicar-se (novembre de 2009) i que vuit mesos després ha estat abandonat a causa de les necessitats de l'Estat per reequilibrar el pressupost.

El desdoblament de la N-II ha estat un autèntic calvari per al Ministeri de Foment però també, i més directament, per als milers d'usuaris que cada dia han de patir les conseqüències d'una carretera saturada i insegura. L'única excepció d'aquest seguit de despropòsits ha estat el tram que va des de Caldes de Malavella fins a Fornells de la Selva que l'aleshores ministra, Magdalena Álvarez, va inaugurar a finals de 2007.

L'anunci d'aquesta nova aturada la va fer el ministre, José Balnco, a primera hora del matí durant la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats. A l'aturada de les obres de la N-II l'acompanyen el tram Lleida-Rosselló de l'A-14; l'enllaç entre l'autovia del Baix Llobregat i l'autopista AP-7 a Castellbisbal; el tram Rosselló-Almenar de l'A-14; i el tram de la variant Valls-Montblanc de l'A-27. A la supressió d'aquests contractes s'hi afegirà la reprogramació de199 inversions a tot l'Estat que quedaran reprogramades i s'endarreriran entre un i quatre anys. Np n'hi haurà cap que afecti els aeroports, trens i ports de Catalunya.

De camí, sorpresa

La notícia va sorprendre l'alcalde de Viladesens, Alfons Soler, i l'alcaldessa de Vildemuls, Dolors Rovirola, mentre es dirigien cap a la delegació de Foment de Girona. Portaven 600 firmes per reclamar que se solucioni un problema d'accés des de la N-II. «Veníem per reivindicar que tornin a pintar la línia discontínua davant el restaurant la Sausa i de la cruïlla de Sant Esteve de Guialbes. Moltíssima gent es veu perjudicada per no fer el gir a l'esquerre i han de fer una volta de 15 quilòmetres quan abans tardaves dos minuts per anar d'un lloc a l'altre», va declarar Rovirola.

L'actual N-II, un cop entri en funcionament la futura A-2, quedarà com una carretera paral·lela a l'autovia. El que reclamen els alcalses és que es torni a dibuixar la discontínua que els evitaria fer un gir de 15 quilòmetres. El tram d'A-2 de 3,29 quilòmetres que ha quedat aturat tenia un termini d'execució de 20 mesos i un pressupost de 16,7 milions.