La Pastoral del Trànsit del Bisbat de Girona compleix els primers mesos de funcionament amb la doble tasca de sensibilització social i acompanyament a les víctimes dels accidents. Santiago Torregrosa (Còrdova, 1967), casat i amb tres fills, és autor del treball de recerca "El trànsit, un repte per a una educació en valors". Després de la bona acollida de la trobada d'amics i familiars de víctimes d'accidents, dissabte passat als locals de la parròquia de Sant Josep, la delegació en té programada una altra per al 7 de maig.

A què respon la creació d'aquesta delegació episcopal?

Des de 1967, la Conferència Episcopal Espanyola té una pastoral específica pel trànsit. A Catalunya, hi havia interès que cada diòcesi tingués un delegat. Vaig acabar la llicenciatura en Ciències Religioses amb una recerca sobre educació en valors en aquest àmbit. El bisbe Francesc Pardo, en prendre possessió, va mostrar una inquietud i em va nomenar delegat episcopal.

Què proposa l'Església catòlica?

L'Església, en els camps moral i ètic, té molt a dir. Ara, els accidents de trànsit es van reduint però sorgeix la delinqüència vial, que són conductors que fugen després de deixar una persona ferida, que circulen amb taxes d'alcoholèmia molt altes... L'Església acompanya l'entorn més immediat de les víctimes i facilita l'ajuda necessària.

Sobre el decret de constitució. Parleu de la responsabilitat...

Ningú condueix sol. Quan sortim amb problemes, conduim amb nervis, ens convertim en agressius... La Pastoral ho intenta resoldre.

...I remarqueu les conseqüències

I no només en la persona que té l'accident, sinó també la família... Aquí és on l'Església s'ofereix. Les parròquies coneixen el servei.

Una persona amb creences té com a "eines" per superar les conseqüències dels accidents?

Tota mort violenta porta un procés de dol. Una persona religiosa troba un consol. Creients i no creients coincideixen en la pregunta del perquè.

La segona causa de mort externa són els accidents però tinc la impressió que estan molt assumits, que no impacten.

Hi ha qui pensa que és un tribut al progrés, als avenços socials. Que els accidents no es poden evitar.

La formació per treure's el carnet.

La tasca dels professors d'autoescola és molt important però es troben amb el fet que els joves volen treure's el carnet de conduir en poc temps i diners. No demanen una educació vial. Va triomfar, l'estiu passat, la modalitat "express", de caràcter intensiu i que permet treure's el carnet ràpidament. Un dels altres objectius de la delegació és un curs de seguretat vial adreçat a aquest col·lectiu.

Les sancions econòmiques (i el sistema de punts...) són correctes?

La persona s'ha de conscienciar que ha de complir la llei per convenciment. Pel bé propi i dels altres. La persona que no respecta els altres ha de ser reeducada. La llei ja preveu cursos en aquest sentit.