Segons el president de Spanair, Ferran Soriano, l'arribada de la companyia low cost Ryanair al Prat acabarà perjudicant els aeroports de Girona i Reus. En els últims anys els dos aeroports, cadascun a una hora de Barcelona, han experimentat un fort creixement sobretot gràcies a l'empresa irlandesa. Soriano va vaticinar que l'inici de les operacions de Ryanair a Barcelona "restarà trànsit i vols" a Girona i Reus, ja que gran part dels usuaris d'aquests aeroports són en realitat persones que vénen o es desplacen a la capital catalana. El president de Spanair contradiu així les afirmacions del president de Ryanair, Michael O'Leary, que va declarar el dia 20 passat que preveia mantenir els vols dels altres dos aerports que té a Catalunya.

Operacions al Prat

Ryanair està ultimant aquest últims dies les negociacions amb l'aeroport del Prat i Aena per poder operar a l'aeroport de Barcelona, tot i així destaca que necessita poder treure'n un negoci de 25 milions d'euros anuals perquè el negoci li surti rendible. Per aquest motiu va demanar a mitjans de novembre que els seus clients poguessin arribar a peu als avions i també abaratir les taxes, en alguns moments amb un descompte de fins al 100%.

Fonts consultades d'Aena van assegurar que aquestes condicions continuarien essent innacceptables. Girona i Reus tenen tarifes aeroportuàries especials, però a Barajas, on Ryanair també és present, les taxes que abona són les mateixes que s'apliquen a la resta d'aerolínies i els seus passatgers no accedeixen als avions caminant. Segons Aena, a Barcelona serà el mateix.

Si l'acord no es tanca abans de final d'any, Rynair no serà a temps de demanar els drets de vol per operar la temporada d'estiu de l'any vinent al Prat, que va del 28 de març al 31 d'octubre del 2010.

Des de la Terminal 2

Soriano va donar per fet que Ryanair començarà a operar des de la Terminal 2 de l'aeroport del Prat. A més, va dir que no està preocupat per la política agressiva de preus que pot marcar Ryanair, i va distingir entre el model de negoci i la prestació de serveis d'aquesta línia, de baix cost i de vols punt a punt, amb el de Spanair, una línia en xarxa que connecta el passatger a qualsevol lloc del món gràcies als acords amb l'aliança Star Alliance.

El president de Spanair va afegir que accepten l'arribada de Ryanair a Barcelona sempre que no rebi un tracte de favor, i pagui les mateixes taxes que la resta de les línies aèries per utilitzar els serveis de l'aeroport, tal com passa, per exemple, a Madrid-Barajas. Malgrat tot, considera que és un error "estratègic" per Barcelona que Ryanair obri una base, ja que allunya Barcelona de convertir-se en un intercanviador internacional de vols.

Un aeroport "low cost"

Soriano va manifestar que el de Barcelona és ara un dels aeroports amb més percentatge de vols de baix cost, motiu pel qual va apostar per l'arribada de més línies aèries que operen "en xarxa". "Si jo fos el gestor de l'aeroport de Barcelona voldria més companyies com Spanair, Lufthansa o Iberia i menys com Ryanair o Vueling", va dir. Sobre el paper que pot desenvolupar Spanair als aeroports catalans, Soriano va afirmar que ara mateix la direcció està molt centrada a aixecar la companyia i aconseguir el repte de convertir Barcelona en un intercanviador de vols, i va afirmar que en el moment que la línia aèria entri en beneficis, s'estudiaran les oportunitats de negoci a Girona, Reus o Lleida.