El conseller de Salut de la Generalitat de Catalunya, Boi Ruiz, va anunciar ahir que el Govern vol plantejar una mesura a partir de la qual es pugui centralitzar el cobrament de les factures derivades de l'atenció mèdica que reben els turistes que venen a Catalunya de Catalunya. Ruiz va informar que la gestió particular de cada centre, passant pels criteris de Madrid, havia generat un forat en el seu sistema financer. Els hospitals de la demarcació de Girona més afectats per aquest dèficit són els de la costa, concretament el de Palamós, el de Figueres i el de Blanes.

El gran nombre de turistes estrangers que passen anualment pels hospitals de les comarques gironines genera un nombre elevat de factures que queden sense cobrar, bé sigui per falta d'entesa amb el pacient mateix o amb la companyia privada amb qui tenen l'assegurança al seu país. La mesura de la Generalitat preveu centralitzar la gestió d'aquestes factures per poder fer les reclamacions pertinents i cobrir aquest forat a les arques de la sanitat catalana. De fet, Ruiz va atribuir aquesta pèrdua de grans quantitats de diners a la mala gestió de l'Estat, i per això va explicar que la Generalitat hi vol posar remei.

"No es recuperen aquests diners per dues raons: algun cop és perquè aquests diners han de passar pels criteris de Madrid, perquè estan protegits pel seu sistema de salut i per tant això ho facturem en un fons on no funciona gaire bé el retorn. D'altres vegades és perquè aquests malalts porten una assegurança privada, i el procés de facturar-ho és molt complicat", va explicar Boi Ruiz.

Centralitzar la facturació

Salut vol centralitzar la facturació dels serveis que reben aquests turistes, ja sigui per atenció mèdica o intervencions quirúrgiques, per tal de poder exigir el pagament a les asseguradores dels països d'origen o als propis pacients.

"Tenim previst implementar sistemes d'ajuda i si podem, centralitzar per a aquests hospitals la facturació. Estudiem la possibilitat de facturar i fer arribar nosaltres els diners, perquè això requereix també una massa molt important de factures. I també un volum determinat per poder reclamar. No es reclama a una companyia per no haver cobrat tres factures, però sí que surt a compte si no n'ha pagat mil al conjunt de Catalunya. Per això té importància fer-ho centralitzadament".